Gjest *Just-Me* Skrevet 24. august 2006 #1 Skrevet 24. august 2006 Stedatter begynnte på ungdomskolen nå i høst, men nekter plent å ha med seg skolemat. Visst hun skla ha med seg noe hjemmefa er det vanlig hvetebolle, eller mufinns, kakestykke osv..... Og det får hun ikke lov til hos oss. Men hun har fått hveteboller med seg (bedre enn ingenting) men hun kan da ikke leve på dette resten av skoleårene.... De andre i klassen og generellt på skolen har enten med seg bolle eller noe godt eller penger for å dra på butiken (og på butikken blir det handlet boller og brus, ikke sune ting.....) Jenta vår skal få med seg litt penger på fredagene for å handle lunch på butiken, men hun vet at hun må velge juice, yoghurt, og prøve finne noe sundt. Det var hun enig i. Men hun sier det er flaut å ha med seg brødskive siden ingen andre har... Blir helt fortvilt.... Disse jentene blir jo bare tynnere og tynnere... Jeg kan ikke tenke meg til at alle de andre foreldrene gir penger ti barna sine hver dag for at de skal få handle på butikken og at de får med seg boller og kake hver dag på skolen.... Dette er jo et veldig aktuelt tema til foreldremøte da. Hadde alle foreldrene kjørt samme linja, hadde det jo ikke blitt flaut lengre siden ALLE har med brødskive og frukt på skolen..... Man skulle jo tro at barna merker det på formen at de trenger mat, men det virker ikke sånn. Da jeg gikk på ungdomskolen hadde alle med seg brødskiver og frukt på skolen.... ingenting som var flaut med det.
tuji Skrevet 24. august 2006 #2 Skrevet 24. august 2006 Jeg skjønner at hun synes det er flaut hvis det er sånn at alle andre spiser boller osv. Som du sier, er dette noe du kan ta opp på et foreldremøte. Hvis alle blir enig om at ungdommene skal ha brødskiver i matpakka (og det regner jeg med alle synes er bare bra) blir det litt lettere.
Lykkelig eks-frue Skrevet 24. august 2006 #3 Skrevet 24. august 2006 Har heldigvis ikke kommet dit i alder med barna ennå. Som du selv sier, dette er noe som virkelig bør tas opp på foreldremøte. Det går an å kontakte lærer i forkant og høre hva hans/hennes mening er i denne saken. Kanskje har læreren lagt merke til dette allerede. Jeg synes selv det er skremmende med dårlig skolemat. Jeg var i området hjemme rundt storefri her om dagen. Det var to typer elever som gikk for å kjøpe seg mat. Det gikk enten i boller/kaker eller i pølser og pizza. Her har matbutikken et godt utvalg av ferdig varm- og kaldmat, sunn også. Men der får ikke elevene lov til å handle i skoletiden selvsagt. Da står bakeriet og kiosken igjen.
Gjest Gjesta Skrevet 24. august 2006 #4 Skrevet 24. august 2006 Min ungdomsskoledatter får IKKE lov til å ha med seg hverken skolebolle eller annen søplemat på skolen. Det hender jeg gjemmer en kjeks eller en muffins eller en vaffel EN SJELDEN GANG hvis jeg tilfeldigvis har det i huset, men det er langt imellom de gangene. Ungen er på skolen for å lære, og den typen mat du nevner er drepen for blodsukkernivået. Ergo - hun får vanlig brød med ok pålegg
Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2006 #5 Skrevet 24. august 2006 husker det var sånn da jeg gikk på skole også. At det var "kult" å spise usunn mat De må jo skjønne at alt kommer ut i en mindre kul konsistens og form uansett!
Gjest Gjesta Skrevet 24. august 2006 #6 Skrevet 24. august 2006 Kult var det ja. Alt jeg spiste i lunsjen på ungdomsskolen var en pakke hveteboller, en halvliter cola og en melkesjokolade...... *rister på hodet*
Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2006 #7 Skrevet 24. august 2006 De som hadde med seg kalde pizzastykker var jo überkule
Gjest HB Skrevet 24. august 2006 #9 Skrevet 24. august 2006 Stedatter begynnte på ungdomskolen nå i høst, men nekter plent å ha med seg skolemat. Visst hun skla ha med seg noe hjemmefa er det vanlig hvetebolle, eller mufinns, kakestykke osv..... Og det får hun ikke lov til hos oss. Men hun har fått hveteboller med seg (bedre enn ingenting) men hun kan da ikke leve på dette resten av skoleårene.... De andre i klassen og generellt på skolen har enten med seg bolle eller noe godt eller penger for å dra på butiken (og på butikken blir det handlet boller og brus, ikke sune ting.....) Jenta vår skal få med seg litt penger på fredagene for å handle lunch på butiken, men hun vet at hun må velge juice, yoghurt, og prøve finne noe sundt. Det var hun enig i. Men hun sier det er flaut å ha med seg brødskive siden ingen andre har... Blir helt fortvilt.... Disse jentene blir jo bare tynnere og tynnere... Jeg kan ikke tenke meg til at alle de andre foreldrene gir penger ti barna sine hver dag for at de skal få handle på butikken og at de får med seg boller og kake hver dag på skolen.... Dette er jo et veldig aktuelt tema til foreldremøte da. Hadde alle foreldrene kjørt samme linja, hadde det jo ikke blitt flaut lengre siden ALLE har med brødskive og frukt på skolen..... Man skulle jo tro at barna merker det på formen at de trenger mat, men det virker ikke sånn. Da jeg gikk på ungdomskolen hadde alle med seg brødskiver og frukt på skolen.... ingenting som var flaut med det. ← Kan du ikke spørre henne om forslag til matpakke som er sunt, men samtidig mer spennende enn en tørr brødskive med svett ost på. Kanskje påsmurte rundstykker kan friste mer, eller at hun for med seg middagsrester (fortrinnsvis i form av pasta e.l. og ikke kjøttkaker med brun saus ) En del ting kan jo lages i stand dagen i forveien. Hilsen Lille meg
Gjest 3 Skrevet 24. august 2006 #10 Skrevet 24. august 2006 Det er alltid vanskelig å råde barna til noe man selv ikke gjorde.. Jeg var enig med datteren da jeg var i den alderen. Spiste som regel et wienerbrød til lunsj. Med brus.. (Takk og lov for bedre forbrenning som ungdom) Har du prøvd å lage noen salater til henne? Kanskje det er kulere siden det ser så sunt ut. Forresten, selv som fattig student sliter jeg matpakke. Brødmat i matpakke er det kjedeligste som finnes.
Gjest Gjesta Skrevet 24. august 2006 #11 Skrevet 24. august 2006 (endret) Jeg pleier å lage pizzasnurrer. Vanlig pizzabunn som er grov, og har i litt ketchop, pølsebiter, ost, skinke, eller annet småsnadder. Klemmer dem sammen til små dingser og steker i ovnene så klart. De er kjempegode kalde, og langt med sunne enn hveteboller. Lager de litt små, da er de best edit: skrivefeil Endret 24. august 2006 av Evelina
Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2006 #12 Skrevet 24. august 2006 Vurderer å gi mine tenåringer litt penger hver mnd til å kjøpe mat i kantina for. Da kan de bestemme hvilke dager de kjøper, og de andre dagene må de ha med matpakke. De får litt variasjon, for matpakke er jo ganske kjedelig. Pizzasnurrer var en god ide, eller kanskje jeg skal være litt flink til å ha hjemmebakte rundstykker eller lignende på lur. Et annet problem er jo at de ikke spiser matpakka de har med seg, hvis de blir påtvunget brødskiver.
Gjest *Just-Me* Skrevet 24. august 2006 #13 Skrevet 24. august 2006 Siste året på barneskolen var også vanskelig i matveien. Matpakken kom ofte hjem, urørt. Da måtte hun spise matpakka før middagen.... og måtte spise middag også. jeg sa at her i huset kastet vi ikke skolematen og skoelmaten skal spises. (fra far er de ikek vant til dette, så de satte store øyne imeg da jeg sa dette) men maten ble spist oftere på skolen etter dette. så det funket.... Jeg har spurt hva hun kan tenke seg å ha med. Har foreslått å bake forskjellige ting grove rundstykker, bruker å lage pizzahorn. men hun skal/vil bare ha fine luftige rundstykker som helt blir kjøpt på butikk. Får prøve å møtes litt på haøvveien der hun kan få med seg boller/pizzahorn osv, mot at hun har frukt med osgå og at det blir brødskiver noen dager også.
Gjest Gjesta Skrevet 24. august 2006 #14 Skrevet 24. august 2006 Siste året på barneskolen var også vanskelig i matveien. Matpakken kom ofte hjem, urørt. Da måtte hun spise matpakka før middagen.... og måtte spise middag også. jeg sa at her i huset kastet vi ikke skolematen og skoelmaten skal spises. (fra far er de ikek vant til dette, så de satte store øyne imeg da jeg sa dette) men maten ble spist oftere på skolen etter dette. så det funket.... Og det tror du på...? Hun pælma det i søpla kan jeg fortell deg
Gjest Tibz Skrevet 24. august 2006 #15 Skrevet 24. august 2006 (endret) Skolen som mine barn går på har de skole-lunch, foreldrene betaler 300 kr i halv året for tilbudet. Det er så genialt! Da blir det ingen konkurranse om hvem som har "diggest" lunch med seg.. Håper dere klarer å løse matpakke problemet. Endret 24. august 2006 av Tibeke
Gjest *Just-Me* Skrevet 24. august 2006 #16 Skrevet 24. august 2006 Og det tror du på...? Hun pælma det i søpla kan jeg fortell deg ← Det var da veldig til hvor rask du er til å dømme her da.... Tror du ikke jeg har tenkt den tanken?? Jeg er ung og kansje ikke så erfaren med barn i den alderen, men har da vett og forstand også..... Nei det ble ikke kastet i søpplen. De har hatt det problemet på skolen og de har hatt lærer i klasserommet under lunchen og ingen får lov til å kaste maten på skolen. Skorpene og litt mer kom alltids hjem igjenn, men hun begynnte faktisk å spise mer på skolen. Og LITT på man kunne stile på barna også. Vi snakker mye om det her med å lyve osv, at det kommer man ingen vei med.... Ungen eher vet at det nytter ikke å si ja jeg har spist også erd en kastet, det finner vi forldrene ut av en eller annen gang uansett. Ungene her kommer alltid til oss og innrømmer visst de har gjort noe.
brumma* Skrevet 24. august 2006 #17 Skrevet 24. august 2006 Og LITT på man kunne stile på barna også. Vi snakker mye om det her med å lyve osv, at det kommer man ingen vei med.... Ungen eher vet at det nytter ikke å si ja jeg har spist også erd en kastet, det finner vi forldrene ut av en eller annen gang uansett. Ungene her kommer alltid til oss og innrømmer visst de har gjort noe. ← Jeg er enig i at man ikke skal beskylde ungdom for å lyve om alt mulig, men jeg synes kanskje du har en litt naiv holdning. Vi måtte også spise opp matpakka vår på skolen (altså lærer var tilstede), men det var nok av søppelkasser på veien hjem... Og vi lærte kjapt at det var lurt å legge igjen litt innimellom. Jeg sier ikke at barnet ditt lyver, men jeg tror det er greit å være obs på at h*n ikke alltid kommer til deg å innrømmer alt.
Gjest Gjesta Skrevet 24. august 2006 #18 Skrevet 24. august 2006 Hehe det er en grunn til at alle småfuglene koser seg om ettermiddagene. Det er ikke alt som blir lagt i søppelkassen vettu
tuji Skrevet 24. august 2006 #19 Skrevet 24. august 2006 Og det tror du på...? Hun pælma det i søpla kan jeg fortell deg ← Hva får deg til å tro at dine barn er annerledes?
Gjest Mireya Skrevet 24. august 2006 #20 Skrevet 24. august 2006 Hvordan funker dette med tenåringsgutter, da? Kaster de også nistematen sin i søpla? :klø: Jeg kan huske da jeg gikk på ungdomsskolen.... de kule gikk på butikken eller kiosken og kjøpte seg mat og drikke, de ukule satt igjen på skolen med nistepakkene sine. Teit, ja. Men sånn var det. (Mindre enn 10 år siden)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå