Gå til innhold

Oi!Pubertet i annmarsj!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 10 1/2 år. Hun er en beskjeden jente som ikke liker å snakke om intime ting. Er redd for at jeg skal se henne naken osv.

La merke til for noen uker siden at hun har bynt å få hår under armene,hun blir fort "skittent" i håret (fettet). Og hun har bynt å få litt pupper. Hun har også bynt å få hudormer på nesen + slags kviser der.

Hun er ikke overvektig og drikker ikke brus å spiser mye godteri.

Lurer litt på hvordan jeg skal få snakket med henne om det som kommer til å skje med kroppen framover. Ligner hun på meg å min søster så får hun mensen før hun er 12 år. Var selv veldig redd/usikker da jeg var på hennes alder og ville absolutt IKKE snakke med mamma om de tingene som skjedde. Skulte at jeg hadde mensen i flere år......Vil ikke at mi tøtta skal ha det slik jeg hadde det. Men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre saker å ting...Uff....

Hun går på svømming å trives godt med det,men tror det blir annerledes når hårveksten kommer skikkelig i gang å puppene vokser mer.

Er det helt uhørt at jenter barberer seg i ung ung alder?Hadde jeg hatt den muligheten som ung ville nok endel av min usikkerhet vært borte...

Får henne til å bruke deodorant etter å ha dusjet og det går greit. Hvis hun glømmer det blir det svettlukt fort.

Gruer meg veldig til å snakke om alt dette som man bør snakke om/informere om.

Ble selv mamma i ung alder å ønsker ikke at hun skal gå i samme spor så vil gjerne snakke om det å når den tid kommer (forhåpentligvis enda en god stund til)

Hjelp!Tenker på dette mye å vil gjøre dette riktig slik at hun ikke blir skremt slik jeg ble.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men er tante til ei jente på 11 år. Og hun synes det er bedre å snakke med meg om pubertet enn med mammaen sin.

Hun sier selv at det er flaut å ta det opp med mamma eller når mammaen prater om det.

Samtidig sier hun at mamma og jeg gjerne kan prate om tanker og følelser jenta har.

Har dere en slik tante, nabo eller lignende kan det kanskje være en ide.

Skrevet

Angående det med barbering synes jeg absolutt du skal la henne få barbere seg dersom hun ønsker det. Tror det vil være pinlig for henne å ha hår under armene og kanskje senere rundt bikinilinjen på svømmingen og når hun bader om sommeren.

Skrevet

Ja, lær nå for guds skyld ungene at kjønnshår og annen kroppsbehåring er ekkelt, flaut, stygt og urenslig så fort som råd er.

:ironi:

Skrevet
Ja, lær nå for guds skyld ungene at kjønnshår og annen kroppsbehåring er ekkelt, flaut, stygt og urenslig så fort som råd er.

:ironi:

Jeg hadde hår under armene da jeg var 11-12. Det var ingen som sa noe til meg om barbering, og jeg torde ikke ta det opp med moren min.

Jeg syntes det var pinlig å bade. Husker at større jenter stirret på meg når jeg gikk i tøy som viste underarmene. For meg hadde det hjulpet å få barbere det bort.

Hva sier du?

Skrevet

Prat om pubertet, kropp og utvikling når du har mulighet til det. Helst i rolige omgivelser hvor ingen hører hverken deg eller jenta. Det er en vanskelig tid, jeg husker så altfor godt hvor utrolig flaut det var når jeg begynte å få hår under armene og i skrittet. Og jeg registrerte ganske fort at andre (voksne damer ) fjernet hår under armene og på leggene, men jeg visste jo ikke hvordan jeg skulle gjøre det! Jeg kunne ha spart meg både mye engstelse og mange sår om jeg hadde hatt en voksenperson som forklarte og la ting til rette for meg.

Har ennå mareritt om Seba Self Sit som jeg lurte til meg fra min mor........

Og det å bruke tampong, hvordan i allverden skulle jeg få den inn og ikke minst...hvor skulle den egentlig inn????... Urgh... var ikke mye stas, nei.

Jenta mi har absolutt begynt å utvikle seg, og i løpet av sommeren har det virkelig kommet langt .Kanskje det har noe med sollys å gjøre???) I hverttfall er neppe mensen langt unna, men vi har snakket om dette opp og ned og i mente i godt og vel to år nå, så jeg tror ikke hun blir så veldig overrasket når den kommer. (Og da skal vi ut å spise der hun ønsker og hun vil få en liten gave...)

Og jeg håper jentene skal skal slippe bekymring og engstelse for om hva som er normalt og ikke, vite hvordan de skal fjerne uønskede kroppshår uten å skamfere seg selv og ha et greit forhold til mens og underliv.

Det er ikke alt det skal være nødvendig å finne ut av helt på egen hånd!

Det er jo den mest naturlig ting i verden, men det er så vanskelig å snakke om. Og spesielt om barnet synes det er flaut og ekkelt at voksne tar det opp. Det er også noe med å respektere barnets grenser.Så kanskje smådrypp i situasjoner hvor det er naturlig, f.eks når man hjelper til med å gre håret etter dusjen, ettervhert "går inn" og det ikke blir så fullt så ekkelt?

Mine to har fått en bra dose informasjon, og de kommer og spør når det er noe de lurer på. Men de har også vært flaue når jeg har tatt opp ting som hvordan de bør vaske seg nedentil ol. Men ved å ta opp ting maaaange ganger har også kropp blitt en helt grei ting å snakke om.

Skrevet

Jeg husker at jeg lærte masse fra starlet-bladene osv, kanskje det er bedre å gi henne en bok eller et blad :) Libresse-klubben er gratis..

Skrevet

Jeg barberte meg under armene da jeg var 10. Jeg kom i puberteten da jeg var 9, og da jeg var 10, hadde jeg såpass mye hår her og der at jeg rett og slett barberte meg.

Mamma merket det, vi snakket om det, og hun skjønte at det var best å la meg styre det selv.

Jeg har ikke tatt skade av det.

Skrevet

Tror nok jeg kommer til å snakke med henne om barbering.

Gi henne muligheten til å gjøre det iallefall.Barbersakene mine ligger i dusjen så må bare få vist henne hvordan det skal gjøres på et vis.. Hadde gjort min oppvekst mye bedre om jeg hadde hatt den muligheten.....

Men problemet mitt er hvordan jeg skal ta det opp med henne...

Slipper jo ikke inn på badet når hun steller seg og når jeg minner henne på deodorant bruk så sier hun bare "ja jeg vet det!!" ..

Har en søster som hun er knyttet til,men er ikke bare bare å få de til å snakke sammens da søsteren min bor et annet sted for tiden og er sjelden hjemme ..Men skal snakke med søster å høre om hun ikke kan ringe å snakke med jenta mi. Så er vi litt på vei iallefall....

Håper virkelig ikke hun er lik meg.Var en grusom tid når pupper å hår kom..Fikk strekkmerker på innersiden av lårene,masse kviser olig...Å klarte ikke å snakke med noen om det...Stjal mammas store hæslige seba bind.Å når hun spurte om hun skulle kjøpe vanlige bind nektet jeg på at jeg hadde mensen. Å de pakkene hun kjøpte å la på badet turte jeg ikke bruke...Vet ikke hvorfor jeg var sånn...Slitsomt iallefall....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...