Gå til innhold

2åring snakker ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minimannen ble to i mai. Han snakker enda bare med ett og ett ord, og de er ikke spesielt tydelig. Når kan man egentlig forvente at et barn skal kunne snakke i setninger? Eventuelt i to eller tre ord?

Førstemann kunne allerede snakke når han var på den alderen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bare et lite ps! her: Er du sikker på at han hører? Mini her mistet hørselen pga øreproblemer, og begynte ikke å snakke før hun var blirr behandlet. De ordene hun hadde lært seg før hun begynte å høre så dårlig, de mistet hun.

Hvis hørselen er ok, tror jeg ikke du skal bekymre deg. Utviklingen er så forskjellig fra barn til barn.

Skrevet

Det er veldig individuelt - og selvom man snakker om at man kan forvente sånn og sånn i forhold til alderen, så stemmer ikke alltid det.

Noen barn "samler ord" og snakker ikke før de har et godt utvikla språk, mens andre uttrykker seg fra og med den dagen de lærer sitt første ord og prøver å gjøre seg forstått hele tiden underveis.

I barnehagen jeg jobber er vi selvsagt oppmerksomme på språkutviklingen, og i noen tilfeller har vi fått spørsmål fra bekymrede foreldre som syns at den lille snakker for lite i forhold til alderen. De lurer jo selvsagt på om noe er galt. Men det viktigste vi og foreldene kan gjøre er å følge med og stimulere til spåkutvikling på alle måter. Og i de fleste tilfellen kommer jo dette naturlig etterhvert.

Det er i mange tilfeller enklere for oss i barnehagen enn for foreldrene å stimulere språket, fordi foreldrene gjerne kommuniserer med barnet selvom det ikke har språk. De tolker kroppsspråk og ufullstendige setninger og ord som egentlig ikke har noen betydning. Det har vi mindre mulighet til i barnehagen, og er derfor i større grad avhengig at av at barnet snakker med ord som er forståelige.

Om barnet passerer 3 år og fortsatt har problemer med å uttrykke seg og kommunisere, så kan man ta div. kartleggingstester og evt. koble inn fagpersoner som kan avgjøre hva språkvegringen kommer av.

Men de fleste har fått et språk innen det blir aktuelt å gå videre med det. :)

Skrevet

Tror han hører godt. For han kommer når vi roper, og han svarer når vi spør om noe. Men han svarer bare jo og nei, samt at han peker og "forklarer" med kroppspråk. Så han virker oppegående (for en ting å si om sin egen sønn) og forståelsen virker som den er på plass.

Hvordan øver man språk med et barn?

Cyan

Skrevet

Sønnen til en kompis av meg har nettopp begynt å prate. Og han er 3 år.

Han begynte å prate masse etter at han begynte i barnehagen. Så jeg tror nok ikke det er noe galt med minstemannen deres.

Skrevet

Å øve språk med barn kan gjøres ved bl.a mye høytlesning og ved å være fokusert på og bruke ord veldig bevisst sammen med barnet. Snakke med korte og klare setninger, og være bevisst på å gjenta det den lille ytrer - med riktig uttalte ord og fullstendige setninger.

Og selvom man ikke får den responsen man håper umiddelbart, så er det som sagt barn som samler ord til de har et så godt som fullstendig språk før de begynner å snakke.

Jeg tror nok sikkert at det går seg til med den lille, trådstarter! :)

Skrevet

Da min 2-åring var på 2års kontroll, synes helsesøster at hun var ganske så normal til tross for at hun bare sa enkeltord. Vi synes hun var sen, men helsesøster mente vi synes hun var senere enn andre fordi de barna som snakket de hørte man så godt, også la vi så godt merke til de :ler: beroligende for oss ihvertfall. Nå er hun 2 1/2 år og snakker i setninger og sier de mest utrolige ord.

Det har løsnet veldig i sommer.

Helsesøster sa de gjorde veldig lite men språkundersøkelser og utredning før det nærmet seg skolestart.

Gjest lilletroll
Skrevet
men da må du skrive det  ;) 

er kjempe-silikoninnlegg lite fint?

og da svarer jeg gjerne; ja, det er fryktelig lite fint.

silikonpupper generelt sett inkluderer også de med 200-300cc. og det er det de fleste i norge legger inn.

Datteren vår var veldig tidlig ute med mamma og pappa (8mnd) men det stoppet etter det, og når hun var to snakket heller ikke hun nesten noen ting. Hadde lyder men ikke språk.Så plutselig eksploderte det, og hun tok igjen og gikk forbi jevnaldrende i sprøkutviklingen. Tror ikke dere har noe å bekymre dere for. Det kommer nok etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...