Gå til innhold

Vente med nøtter til barnet er fire

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste flere steder da jeg gikk gravid at man bør vente til barnet er fire før man gir dem nøtter, på grunn av fare for å utvikle allergi. Hvor nøye er dere på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette gjelder vel hvis man har nøtteallergi i familien?

Nå har ingen av mine likt nøtter som barn..

Skrevet

Vi ventet et godt drøyt år med å smake, men et par år med å spise. Og da to år med hele nøtter - og da under oppsyn. Nøtter er spesielt farlige å sette fast om man svelger de feil. Men også å ta hensyn til om man har sterk allergi i nærme familie (hvilket vi ikke har).

Skrevet

Det som er farligst med nøtter, spes peanøtter - er oljen de er behndlet med. Denne er livsfarlig om nøten sitter fast i halsen og oljen kommer i lungene. Derfor anbefaler man å vente med nøtter til faren for at barnet setter i halsen ikke er så stor lenger.

Skrevet

jeg har hørt 3 år ,vi har ingen alergi men jeg ventet i tilfelle

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet

Min far er lege, og sier at det ikke bare er på grunn av allergi at de ikke skal spise peanøtter. Dersom barn får det ned i lungene løser de seg ikke opp. Det kan få komplikasjoner.

Skrevet

Vi har ungått nøtter til datteren våres.

Før hun ble 1 år ungikk vi det helt. Etter 1 år så har hun jo fått i seg litt nøtter gjennom produkter det er nøtter i.

Jeg er allergisk mot nøtter.

Skrevet
jeg har hørt 3 år ,vi har ingen alergi men jeg ventet i tilfelle

:Nikke:

Eneste i familien med nøtteallergi er min tante som er samboer med fars bror, så tror vi kan føle oss rimelig trygge ;)

Gjest Bare innom
Skrevet (endret)

Jeg ga ikke barna nøtter før de var 6-7 jeg, det var rådet vi fikk på helsestasjonen...

(men nå hadde de begge en tendens til å sette ting i "vranga" da, så det var vel ganske naturlig at vi ventet så lenge)

Endret av Bare innom
Skrevet

Hmm, eneste jeg har gjort er å være forsiktig med mengden nøtteprodukter første gangene barnet smakte (litt under et år). Hele nøtter har jeg ennå ikke gitt, (jenta er 2 år nå) pga faren for å sette i halsen.

Peanøtter unngår jeg pga at de er skadelige dersom de havner på lungen

Skrevet
Jeg ga ikke barna nøtter før de var 6-7 jeg, det var rådet vi fikk på helsestasjonen...

Dette var det samme rådet jeg fikk, og som jeg fulgte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...