Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #1 Skrevet 18. august 2006 Jeg leste flere steder da jeg gikk gravid at man bør vente til barnet er fire før man gir dem nøtter, på grunn av fare for å utvikle allergi. Hvor nøye er dere på dette?
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #2 Skrevet 18. august 2006 Dette gjelder vel hvis man har nøtteallergi i familien? Nå har ingen av mine likt nøtter som barn..
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #3 Skrevet 18. august 2006 Vi ventet et godt drøyt år med å smake, men et par år med å spise. Og da to år med hele nøtter - og da under oppsyn. Nøtter er spesielt farlige å sette fast om man svelger de feil. Men også å ta hensyn til om man har sterk allergi i nærme familie (hvilket vi ikke har).
Montezuma Skrevet 19. august 2006 #4 Skrevet 19. august 2006 Det som er farligst med nøtter, spes peanøtter - er oljen de er behndlet med. Denne er livsfarlig om nøten sitter fast i halsen og oljen kommer i lungene. Derfor anbefaler man å vente med nøtter til faren for at barnet setter i halsen ikke er så stor lenger.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2006 #5 Skrevet 19. august 2006 jeg har hørt 3 år ,vi har ingen alergi men jeg ventet i tilfelle
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 19. august 2006 #6 Skrevet 19. august 2006 Min far er lege, og sier at det ikke bare er på grunn av allergi at de ikke skal spise peanøtter. Dersom barn får det ned i lungene løser de seg ikke opp. Det kan få komplikasjoner.
momo Skrevet 19. august 2006 #7 Skrevet 19. august 2006 Vi har ungått nøtter til datteren våres. Før hun ble 1 år ungikk vi det helt. Etter 1 år så har hun jo fått i seg litt nøtter gjennom produkter det er nøtter i. Jeg er allergisk mot nøtter.
Gjest 235 Skrevet 19. august 2006 #8 Skrevet 19. august 2006 jeg har hørt 3 år ,vi har ingen alergi men jeg ventet i tilfelle ← Eneste i familien med nøtteallergi er min tante som er samboer med fars bror, så tror vi kan føle oss rimelig trygge
Gjest Bare innom Skrevet 19. august 2006 #10 Skrevet 19. august 2006 (endret) Jeg ga ikke barna nøtter før de var 6-7 jeg, det var rådet vi fikk på helsestasjonen... (men nå hadde de begge en tendens til å sette ting i "vranga" da, så det var vel ganske naturlig at vi ventet så lenge) Endret 19. august 2006 av Bare innom
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2006 #11 Skrevet 21. august 2006 Hmm, eneste jeg har gjort er å være forsiktig med mengden nøtteprodukter første gangene barnet smakte (litt under et år). Hele nøtter har jeg ennå ikke gitt, (jenta er 2 år nå) pga faren for å sette i halsen. Peanøtter unngår jeg pga at de er skadelige dersom de havner på lungen
Gjest Gjesta Skrevet 21. august 2006 #12 Skrevet 21. august 2006 Jeg ga ikke barna nøtter før de var 6-7 jeg, det var rådet vi fikk på helsestasjonen... ← Dette var det samme rådet jeg fikk, og som jeg fulgte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå