Gå til innhold

Første skoledag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn i skolen: Hvordan var første skoledag for deres barn? Hvordan var opplegget første skoledag? Og syntes dere det var bra eller dårlig?

Vil gjerne høre fra lærere som har stått på den andre siden også. Ja, de uten skolebarn men med dugelig hukommelse er også hjertelig velkomne til å komme med erfaringer. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg gledet meg villt til første skoledag da jeg var liten. Dagen var egentlig ganske kort siden det var den første men alle møtte opp i skolegården hvor de nye elevene ble ropt opp en og en, og fikk hilse på klasseforstaderen og rektoren.

Etter alle var ropt opp og stilt opp (foreldrene måtte jo få ta bilder :ler:), så ble det mest prat blandt foreldre og barn for å bli litt kjent.

Etter det gikk vi inn i klasserommet og gikk til pultene med navnene våre på. Så snakket læreren om hva vi kom til å lære og litt om hvordan ting var der osv.

Så jeg hadde det kjempebra den dagen. En glede som dessverre forsvant rimelig fort da jeg ble mobbet de neste 6 årene, men første dag var fin (det måtte den jo ha vært siden jeg husker den ennå :ler:).

Hadde forresten med meg ei jente hjem den dagen, som skulle bli bestevenninna mi gjennom hele barneskolen. :)

Endret av CocoPuff
Skrevet

Jeg er så "unormal" at jeg ikke husker min egen føste skoledag, men jeg har vært lærer ved 1.skoledag, og har to barn som begge går på skolen og disse opplevelsene husker jeg derimot svært godt. ;)

Første skoledag, en dag fylt med veldig blandede følelser både for foreldre, barn, og lærere...

Alle gleder seg, nå starter en ny epoke, men som ved alt nytt så gruer en seg litt også. Begge mine barn, og alle mine elever "gruedet" seg til denne dagen, men etter veldig kort tid tok nysgjerrigheten overhånd, og barna kunne ikke bli kvitt foreldrene fort nok.

Skoledagen starter valigvis med at rektor og lærere ønsker velkommen i fellesskap før de går inn i klasserommet.

Da hilser de på alle barna ved navn, og "plasserer" dem hos riktig lærer om det er flere paralleller på trinnet.

Hva som skjer etter dette er forskjellig fra skole til skole, men på skolen til våre barn fikk alle barna en markblomst da de ble presentert for læreren før de gikk inn.

Disse blomstene ble så samlet til en bukett under samlingsstunden for å vise at selv om blomstene er vakre hver for seg og gjerne kan stå alene, så utfyller de hverandre når de står sammen som en gruppe. Denne prosesjonen ble stemingsfull og rørende utført, med klassisk musikk i bakgrunn, og levende lys plassert rundt i klasserommet. Lærerne sammenlignet barna med blomsterbuketten. "Dere er alle vakre og verdifulle hver for dere, men sammen utgjør dere en nydelig bukett..."

Så ble foreldrene sendt ut den siste timen, for at barna skulle bli kjent med hverandre og lærerne.

For våre barn ble dette et flott møte med skolen, og en veldig fin høytidelig markering på den nye "æraen", de var nå skolebarn!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...