Gjest Cosmic Girl Skrevet 16. august 2006 #1 Skrevet 16. august 2006 Jeg og min mann vurderer å reise til Cuba til våren. Noen som har vært der, og har forslag på hvordan kjøpe billigste flybilletter, hvilke bra lokale sightseeing-selskaper vi bør kontakte, hvor bør vi dra og hva bør vi se? Gjerne og hvor vi bør bo
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #2 Skrevet 18. august 2006 Vi har vært på Cuba. Vet ikke så mye om billige flybilletter osv, da vi kjøpte pakketur. Vi var først i Havana noen dager, og deretter dro vi på strandferie i Varadero. Havana er en opplevelse, men jeg ville ikke brukt alt for mange dager der. Lønner seg å bo på et hotell med god standard, da standarden generelt er ganske dårlig. Vi bodde på Parque Central, et flott femstjerners hotell sentralt i Havana. Vær forberedt på at Havana er en ganske skitten og forfallen by med stor fattigdom, men det var allikevel veldig interessant å oppleve en kultur som er så sterkt preget av kommunismen gjennom så mange år. Litt plagsomt med folk som skal selge deg alt mulig, og vær obs på at det er mange som vil svindle "rike" turister. Få med dere et besøk på en sigarfabrikk. Varadero er flott, med en flere kilometer lang sandstrand med hoteller langs hele strandlinjen. Må riktignok påpeke at her er det ikke mye kultur å oppleve, hele stedet er utviklet for turisme. Men hvis dere er ute etter noen dager på stranden er dette stedet absolutt å anbefale! Dagbladet har hatt noen interessante artikler om Cuba i Magasinet de siste ukene: http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/08/15/473977.html http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/08/13/473771.html http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/08/04/473003.html
Gjest Cosmic Girl Skrevet 20. august 2006 #3 Skrevet 20. august 2006 (endret) Dagbladet har hatt noen interessante artikler om Cuba i Magasinet de siste ukene: http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/08/15/473977.html http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/08/13/473771.html http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/08/04/473003.html ← Supert. Takk skal du ha Skal sette meg ned å lese og drømme meg bort nå Endret 20. august 2006 av Cosmic Girl
Ciara Skrevet 21. august 2006 #4 Skrevet 21. august 2006 Cuba er spennende! Jeg har vært i flere cubanske byer. De som gjorde mest inntrykk var Santiago, Trinidad og Havana. Trinidad er byen der strandlivet er best, de to andre er mest for kulturens del. Jeg vil absolutt anbefale å bo privat, det er mange som leier ut rom og det er både billig og bra. Ofte kan du også spise middag med familien du bor hos, og den maten er tusen ganger bedre enn den du får på restaurant (du vil nok erfare at maten på Cuba generelt ikke er særlig bra). De billigste flybillettene tror jeg du får hvis du flyr charter, f.eks med Apollo. Da kan du få fly og noen overnattinger for 7500-8000.
Gjest Anne Mari Skrevet 22. august 2006 #5 Skrevet 22. august 2006 Jeg og samboern skal muligens også til Cuba til våren.. 3 uker, hvis budsjettet holder.. Har belaget oss på å starte noen dager i Havanna på hotell, og deretter loffe litt rundt, bo litt privat hos folk osv.. Alle tips mottas med utrolig stor takk!!
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #6 Skrevet 23. august 2006 Jeg og mannen min var på CUba i fjor i januar. Kan anbefale det på det sterkeste! Veldig fasinerende, men litt slitsomt pga. at det er vanskelig å få tak i mat (relativt ensformig mat på restaurantene, og få matbutikker og steder hvor man bare kan kjøpe seg en kjapp matbit), noen ganger lite varmt vann etc., emn absolutt en opplevelse. Vi var noen dager i Havana og tok deretter buss til trinidad før vi avsluttet med noen dager på stranda i Varadero. Var borte i 10 dager. Havana er nydelig. Forfallen ja, men abslott fasinerende. Et besøk på sigarfabrikk er et must. Trinidad er fin, men liten, så vi syntes kanskje den ble litt kjedelig, ,mem fant fram til en fjelltur utenfor byen (anbefalt i Lonely Planet) og det var kjempefint. Varadero hadde ei flott strand, men ellers ingenting (men bevares! Etter noen dager på middelmådig hotell i Havana og et litt bedre, men fortsatt litt slitent casa particulares i Trinidad, var det deilig med flott hotell i Varadero, selv om det var der vi fikk magetrøbbel!). Vi bestilte flybilletter og hotell de to første nettene gjennom Kilroy. Hotellet var greit og lå sentralt (hotel Lido), men tror det er mye billigere å bestille direkte enn å gå gjennom Kilroy. I Trinidad bodde vi privat, og det var rent og pent og vi fikk god mat (og enorme porsjoner). Ikke noe problem å finne overnatting i Trinidad. Vi ble "overfalt" av privatpersoner som leide ut rom da vi kom dit. Vi trivdes som sagt godt på CUba og hadde ingen problemer. Følte oss alltid trygge, og folk var imøtekommende og hjelpsomme, selv om det til tider var noen språkproblemer (vi snakker dessverre ikke spansk).
Gjest Anne Mari Skrevet 24. august 2006 #7 Skrevet 24. august 2006 Takk for gode tips! Vi har tenkt til å reise til Havanna og være der de første 3-4 dagene, og deretter reise litt rundt. Har i utgangspunktet tenkt til å droppe Vadero pga det er (etter hva vi har hørt) kun en turistmaskin.. Hvordan gjorde dere det med å bo hjemme? Hadde dere noen kontakter på forhånd eller hoppa dere på dem som møtte dere på gata?
Hu i Svingen Skrevet 29. august 2006 #8 Skrevet 29. august 2006 Siterer et innlegg jeg selv skrev om Cuba i fjor: Åh du må bare dra - det er fantastisk! Var der i juni i år, og hadde den beste ferien i mitt liv. Vi bestilte billetter hos Orientexpressen til 7.800,-/pers t/r fra Oslo via Paris. Det var det billigste vi fant på det tidspunktet i alle fall. Overnatting koster fra 10 - 30 konvertible Pesos (70 - 210 NOK) per natt for et rom på en Casa Particulare. Det finnes nesten ikke hoteller bortsett fra i store byer, og casaene er statsgodkjente og rene, pene og trygge. Det er altså i private hus, som regel bor man der sammen med familien som eier huset. Da kan to personer dele rommet uten økning i prisen. Vi betalte 15 pesos på alle Casaene vi bodde på. Jeg vil absolutt anbefale casaer fremfor hotell, du får en mye mer "cubansk" opplevelse - og langt de fleste utleierne er veldig hyggelige. På casaen kan du få frokost (3-7 p), lunsj (3-7 p) og middag (5-15 p) til en OK pris, men vi valgte stort sett bare frokost siden det var mer spennende å spise middag ute. Når det er sagt er det ingen stor kulinarisk opplevelse å dra til Cuba - med unntak av at det er mye billig og god hummer å få. Frokost er speilegg/omelett, kaffe og frisk frukt. Noen ganger med fersk loff. De har få råvarer, og du kan stort sett velge mellom stekt kylling, stekt fisk, og stekt svin. Alt tilberedes med hvitløk og salt og serveres med frisk frukt og ris med sort bønnesaus. Det er få unntak fra dette, men de finnes så klart. Mye rart garnityr og kombinasjoner av mat (man tar hva man har) og vi fikk bl.a. servert is med ananas og to gulostskiver som pynt. Vi reiste raskt ut av Havana og besøkte Viñales, Cienfuegos og Trinidad før vi dro tilbake til Havana og var der de siste dagene. Da hadde vi god tid til å bli kjent med de forskjellige stedene og menneskene der. Også OK å ta Hvana sist, for det er en stor by, og ærlig talt følte jeg meg litt lost der den første dagen. Mange pågående hustlers i en del strøk der. Etter å ha vært i de andre byene hadde vi fått mer "tak på" hvordan ting fungerer på Cuba, og da var Havana en fantastisk by å komme tilbake til Jeg ville forresten ikke dratt til Varadero, det er veldig "ikke-cubansk" og selv om det er fine strender så kunne du dratt mange andre steder for å få solt deg. Ikke kast bort verdifull Cuba-tid på det Det finnes fine strender mange andre steder på Cuba som er vel verdt å besøke i stedet for turistmaskinen Varadero. Ellers er cubanerne veldig vennlige, og jeg har seriøst aldri følt meg så trygg i et fremmed land, selv ikke da jeg gikk alene hjem om kvelden når byen var mørklagt av strømbrudd (skjer ofte!) Hold på veska di i Havana og bruk hodet litt, ellers kan du bare slappe av. Nå skravler jeg meg helt bort, he he Masse bra info om Cuba på www.cubajunky.com - den må du sjekke ut. Og bare spør hvis du lurer på noe mer. Åh - jeg viil tilbake! Vil fortsatt tilbake... *drømme*
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 17. september 2006 #9 Skrevet 17. september 2006 Noen som har noen anbefalinger på hvor man kan bo de 2-3 første nettene i Havana? Da er det vel greit å ha relativt god standard med tanke på lang flytur osv.. Prisklassen bør være under 700,- for ett dobbeltrom med frokost..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå