Gå til innhold

Når man er eneforsørger

Anbefalte innlegg

Gjest Den ekstra barnetrygden
Skrevet

Hei!

Jeg ble alene med ungene i mai, men siden jeg har vært gift, fikk jeg ikke sende inn søknader til trygdekontoret før separasjonsbevillingen forelå.

Jeg vet at stønaden til barnetilsyn fåes fra månedentter at separasjonsbevillingen forelå. I mitt tilfelle i september. (Grr. De hadde selvfølgelig klart å datere den 2. august, i stedet for å klare å få den med to dager før)

Ja. Spørsmålet er da om dette også gjelder barnetrygden for et ekstra barn? Eller får jeg det fra faktisk utflytting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utvidet barnetrygd:

Utvidet barnetrygd innebærer at du får barnetrygd for ett barn mer enn det faktiske antall barn du bor sammen med. Du kan ha rett til utvidet barnetrygd dersom du bor alene med barn under 18 år og

er gjenlevende ektefelle

er skilt eller separert

ikke er gift og ikke lever sammen med den andre av foreldrene

den andre av foreldrene har vært forsvunnet i minst seks måneder

er faktisk separert (samlivsbrudd) uten dom eller løyve

Den utvidede barnetrygden faller bort dersom du gifter seg, selv om du gifter seg med en person som ikke er far eller mor til barnet.

Den utvidede barnetrygden faller også bort dersom du lever i et ekteskapsliknende samboerforhold i et felles hushold med en person du ikke har fellesbarn med, og dere har levd slik i minst 12 av de siste 18 månedene. Retten til utvidet barnetrygd faller da bort fra og med måneden etter at samboerforholdet har vart i 12 måneder.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...path=barnetrygd

Skrevet

Jeg flyttet i midten av mars. Fikk barnetrygd for et barn ekstra fra og med april.

Skrevet
Hei!

Jeg ble alene med ungene i mai, men siden jeg har vært gift, fikk jeg ikke sende inn søknader til trygdekontoret før separasjonsbevillingen forelå.

Jeg vet at stønaden til barnetilsyn fåes fra månedentter at separasjonsbevillingen forelå. I mitt tilfelle i september. (Grr. De hadde selvfølgelig klart å datere den 2. august, i stedet for å klare å få den med to dager før)

Ja. Spørsmålet er da om dette også gjelder barnetrygden for et ekstra barn? Eller får jeg det fra faktisk utflytting?

Såvidt jeg vet så har du krav på stønadene fra mnd etter at meklingen er gjort.

Skrevet

Jeh tror du har krav på ekstra barnetrygd fra månden etter at dere har flyttet fra hverandre (dato for dette står ant i meklingspapirene ?).

Skrevet

Det er forskjell på om man har vært gift eller om man har vært samboere.

Skrevet

Hei

Når mannen flyttet i fjor sjekket jeg dette. Jeg kom ikke til å få den ekstra barnetrygden før måneden etter at seperasjonsbevilling var innvilget, og dermed fikk jeg ikke den før mai.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...