Gjest Tweetypie Skrevet 9. august 2006 #1 Skrevet 9. august 2006 Vi har en tre åring som er meget bestemt og hver morgen er det samme problemet. H*n vil ikke ha de klærne som vi har valgt ut og vil helst gå i t-skjorte når det er kaldt ute. Dette fører til at h*n flipper totalt ut. Blir kjempesinna og står og hopper på gulvet. Prøver å forklare pent at det er kaldt ute i dag og man må ha på jumper og en jakke når man er ute + sokker og bukse, men neida det fungerer ikke. Gruer meg til når høsten virkelig setter inn. Har vært veldig greit nå i sommer når h*n har kunnet gå minimalt kledd ute.
Gjest Pet ii Skrevet 9. august 2006 #2 Skrevet 9. august 2006 La h*n gå ut i det h*n vil. Barn merker selv når de fryser, og fryser ikke ihjel frivillig. Denne kampen hadde jeg ikke giddet å ta.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #3 Skrevet 9. august 2006 Har du prøvd å vise ham to gensere, og si "Hvilken vil du ta på deg i dag?" Gi ham et valg, slik at han føler han får bestemme noe, men ikke tillat argumenter mot å ha på seg nok klær. Det er verdt et forsøk, i alle fall. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #4 Skrevet 9. august 2006 La h*n gå ut i det h*n vil. Barn merker selv når de fryser, og fryser ikke ihjel frivillig. Denne kampen hadde jeg ikke giddet å ta. ← Er faktisk litt enig med dette. Kan være en fordel å velge kampene med barna med omhu. Ikke la alt bli en kamp liksom... Når det er tid for å ta på klær, fortell barnet hvorfor det er viktig å ha på seg nok klær. Nekter barnet å ha på den tykke genseren, så la barnet få gå uten. Siden du vet at barnet kommer til å fryse, så kan du jo bare ta genseren med når dere drar ut. Så blir det igjen viktig å gjenta det du sa på badet, når barnet begynner å fryse og vil ha på mer klær. Har ikke barn i denne alderen selv (enda), så har jo aldri prøvd dette i praksis selv, men kanskje det funker...? milla
Gjest StoreSky Skrevet 9. august 2006 #5 Skrevet 9. august 2006 1) la barnet ta på det det vil - fryser det så fryser det..og vil nok snart kle på seg! 2) hold frem to valg. "denne eller denne". Så får barnet bestemme. Dette har funket for oss -en meget bestemt frøken som i flere år ville bare gå med rosa "bløtkakekjole"...
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #6 Skrevet 9. august 2006 Husk også på at det er noe som heter treårstrass. Det er kanskje egentlig ikke så viktig for barnet hva det skal ha på, men i den alderen der vil barna bastemme alt selv, og gjerne det motsatte av hva foreldrene vil. Men hva du skal gjøre er en annen sak. Vi har selv ei jente på tre, som av og til (avhengig av hvor mye overskudd vi foreldrene har der og da) får viljen sin (noe som ofte fører til at hun forandre syn igjen og vi får det som vi vil) eller andre ganger blir tvangspåkledd (ikke hyggelig, men det er en del av grensesettingen som må til) Lykke til
Gjest Tweetypie Skrevet 9. august 2006 #7 Skrevet 9. august 2006 (endret) Takk takk Vi har prøvd metoden om at h*n får velge plagg, men det fungerer ikke nå når det er kaldt ute. H*n har også vandra ut dørene nesten netto, men det bryr jammen ikke 3 åringen. Men det er jo sant det om tre års trassen det opplever vi for fullt nå. Endret 9. august 2006 av Tweetypie
Cumulus Skrevet 9. august 2006 #8 Skrevet 9. august 2006 Jeg mener at en 3-åring ikke er i stand til å kunne avgjøre hvor mye h*n skal kle på seg. Om ungen får gå lettkledd og pådrar seg lungebetennelse så er det ikke bare å si "Ja, der ser du. " At de kan velge HVA de vil ha på er selvsagt greit, og da er det viktig at ikke vi foreldre (Les: mødre ) henger oss opp i om den orange genseren ikke matcher den rosa buksen. Men de trenger faktisk grenser, og en 3-åring vet ikke sitt eget beste i alle sammenhenger. Vi har utallige ganger kledd på jentungen ved tvang når hun var i 3-årsalderen. Det er helt pyton men jeg ser virkelig ikke noe fornuftig alternativ!
Azi Skrevet 9. august 2006 #9 Skrevet 9. august 2006 Når gutten min er på sin verste så får han 2 alternativ. Vanligvis så pleier han å velge ett av plaggene jeg har valgt. I begynnelsen gjorde jeg feil og ga han mange flere valg. Da gikk det rett i vest. Gutten ble rett og slett forvirret og det ble enda mer baluba. Så nå får han kun 2 valg!
Gjest Hedda Gabler Skrevet 9. august 2006 #10 Skrevet 9. august 2006 Vår minstemann hadde en forferdelig periode med krig hver morgen. Ødela morgenen for hele familien, og jeg husker at jeg var lei meg ofte. Heldigvis går det over, selv om det er tøft når man er midt i en sånn periode. Han nektet å stå opp, nektet å kle på seg, nektet å dra i barnehagen. Når vi hentet ham, skrek han fordi han ikke ville hjem, og når vi kom hjem skrek han fordi et eller annet gikk galt på vei fra bilen og til døra. I sånne situasjoner mener jeg det er riktig å begynne med det gode, men skjærer det seg må vi voksne (og ikke nødvendigvis mamma) vise at vi er voksne og tar ansvar for viktige ting. Noen ting må gjøres - ta på klær, pusse tenner. Det kan hjelpe å gi valg, men hos oss ble det sånn at vi måtte tvinge på klær og bære ut i bilen. Ikke hyggelig, men nå går det heldgivis uten noen problemer. Det er håp!
Gjest lilletroll Skrevet 10. august 2006 #11 Skrevet 10. august 2006 Jeg mener at en 3-åring ikke er i stand til å kunne avgjøre hvor mye h*n skal kle på seg. Om ungen får gå lettkledd og pådrar seg lungebetennelse så er det ikke bare å si "Ja, der ser du. " At de kan velge HVA de vil ha på er selvsagt greit, og da er det viktig at ikke vi foreldre (Les: mødre ) henger oss opp i om den orange genseren ikke matcher den rosa buksen. Men de trenger faktisk grenser, og en 3-åring vet ikke sitt eget beste i alle sammenhenger. Vi har utallige ganger kledd på jentungen ved tvang når hun var i 3-årsalderen. Det er helt pyton men jeg ser virkelig ikke noe fornuftig alternativ! ← Signerer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå