Gjest 17 Skrevet 5. august 2006 #1 Skrevet 5. august 2006 Jeg skjønner ikke hva det er med foreldrene mine. Jeg har en lillesøster på 11 år som hverken vasker seg selv, tørker seg selv etter dobesøk eller lager mat selv, kun fordi hun ikke gidder så er jo mamma så "snill" å gjør det, selv om hun fint klarer det selv. Hun sover også i sengen til mamma og pappa og bruker bleie på natta fordi hun ikke skal tisse ut sengen. Selv tror jeg hun gjør det med vilje siden hun bleie på seg (den er stort sett tørr.) Det er mamma som er verst, hun syr pute under armene hennes, både jeg og pappa har prøvd å sagt i fra, men det nytter ikke, men pappa bare sier, han løfter ikke en finger for å gjøre noe. Jeg forstår bare ikke hvorfor dem tillater det, hun er jo som de andre på alle andre punkter og har mange venner. Hvor normalt er det? Jeg var aldri sånn og jeg har heller ikke hørt om andre 11 åringer som ikke vasker seg selv og lignende. Noen tips til hvordan man får en slutt på det?
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #3 Skrevet 5. august 2006 Er morra di langtidsammer? ← Vet ikke helt hva jeg skal svare. Både ja og nei. Min søster sluttet nesten med pupp rundt 4 års alderen, men da var det kun snakk om å "kose med puppen" hun sugde ikke, det tror jeg hun sluttet med i 2 årsaldren. Kan det være årsaken?
Gjest Gjest1 Skrevet 5. august 2006 #4 Skrevet 5. august 2006 Hva når hun går på skolen? Hvem hjelper henne der?
Gjest 17 Skrevet 5. august 2006 #5 Skrevet 5. august 2006 Hva når hun går på skolen? Hvem hjelper henne der? ← Da klarer hun seg fint. Hun klarer seg fint hele tiden, men når hun er hjemme så får hun mamma til å gjøre omtrent alt. Jeg tror det kun handler om at hun ikke gidder. Hun får også veldig lite søvn, legger seg 22-22.30 og står opp 6.30. Grunnen til at hun legger seg så sent er fordi hun går ikke å legger seg før en av foreldrene legger seg.
Gjest tobarns mor Skrevet 5. august 2006 #7 Skrevet 5. august 2006 Er dette tøys? ← Selv om dette kan være tøys, så er det likevel ikke så uvanlig som en skulle tro... Selv kjenner jeg: * en 5 åring som hyler hver gang hun ikke får kose med et bryst når hun skal kose (samme hvilket bryst, mammas, mormors, tantes eller barnevaktens...) * en 8 åring som helt nylig har lært å kle på seg selv * en 13 åring som får hjelp av sin mor når hun må bytte bind og tampong... * en 14 årig jente som måtte bli "kastet ut" av foreldrenes seng. (far nektet å sove enda fler år på sofaen) * en 19 årig gutt som fremdeles sitter på sin mors fang og koser. (ikke i armkroken, men PÅ fanget..) Felles for alle disse mødrene, er at de er fortvilte over situasjonen, og at de har latt det gå så langt uten å sette grenser for barna.
Gjest tok Skrevet 5. august 2006 #8 Skrevet 5. august 2006 Bruker søsteren din bleie bare for "moro" skyld? Dvs, har hun ingen fysiologiske plager som gjør at hun må bruke bleie? Hvis søsteren din ikke behøver å bruke bleie, men synes det er ok i en alder av 11..så burde noen reagere.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #9 Skrevet 5. august 2006 Er morra di langtidsammer? ← det er hun HELT sikkert
Gjest 17 Skrevet 5. august 2006 #10 Skrevet 5. august 2006 Bruker søsteren din bleie bare for "moro" skyld? Dvs, har hun ingen fysiologiske plager som gjør at hun må bruke bleie? Hvis søsteren din ikke behøver å bruke bleie, men synes det er ok i en alder av 11..så burde noen reagere. ← Tråstarter her. Det er kun på natta. Hun gjør det fordi foreldrene mine er redd for at hun skal tisse i sengen. Bleien er vanligvis tørr. Noen ganger våt, men jeg tror hun gjør det med vilje for at hun ikke gidder å gå på do. Men er det noen som har noen tips til å få henne til å legge seg selv? Selv jeg synes det er litt vondt å ha en søster som blir dilet og dullet med. Det kan vel ikke være bra?
mallina Skrevet 5. august 2006 #12 Skrevet 5. august 2006 Hæ? Jaja mora de koser seg vel med å ha en 11 år gammel baby i senga.
Murron Skrevet 5. august 2006 #13 Skrevet 5. august 2006 må si jeg er overrasket over å lese hvordan denne 11-åringen blir behandlet. Og syns dette må stoppe nå, ved at jenta bruker sitt eget rom som jeg håper hun har? Alle trenger sin egen krok her i verden. Hva med når jenta har overnattingsbesøk? da sover hun vel i sin egen seng? Ta en prat med foreldrene dine om dette, og gi jenta litt ansvar. Og plikter.. så hun får føle at hun er stor jente nå og bør behandles og oppføre seg deretter. Mye å ta tak i her da.. Syns nok dette dessverre er dine foreldres skyld og ikke jentas. Men så fint at du vil gjøre noe med dette!
Gjest lurer litt Skrevet 5. august 2006 #14 Skrevet 5. august 2006 OMG! Hvis det her ikke er kødd, så synes jeg ikke det er ditt ansvar som søster å ta tak i dette. Vet du er så og si voksen (om du er 17 år), men dette er likevel utenfor ditt ansvarsområde. At du begynner å oppdra både søsteren din og foreldrene dine er ikke ditt ansvar, og om du prlver deg på det så er det veeeldig vanskelig. Det eneste du har ansvar for å gjøre er å kontakte noen som kan hjelpe dere, enten barnevernet eller du kan gå gjennom PPT om du ønsker. Det her er en sak som noen andre voksne bør gripe inn i. For jeg tror virkelig søsteren din trenger hjelp, og ikke minst moren/foreldrene dine. Selv om hun klarer seg helt fint ute i verden om hun må, så er denne avhengigheten og kontrolleringen hjemme ødelggende... både for søsteren din og dine foreldre.
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. august 2006 #15 Skrevet 5. august 2006 Dette hørtes ganske sjokkerende ut, og er helt uholdbart for en 11 år gammel jente. Snakk foreldrene dine, evt. vis dem denne tråden (så hun ser at du har flere med deg). Få faren din på ditt lag. Si at han må handle, ikke bare snakke (det er da hans datter også). Syns ikke du skal ta på deg for mye, men rist ordentlig godt i foreldrene dine. Det er de som må ta ansvar her. Jeg mener også at det er foreldrene dine som har latt det gå for langt (mao. ikke legg skylden på søsteren din).
Annie Skrevet 5. august 2006 #16 Skrevet 5. august 2006 HIMMEL! Dette er hva jeg kaller barnemishandling!
Najs Skrevet 6. august 2006 #18 Skrevet 6. august 2006 Ekskjus me, men dette høres LITT uvanlig ut. Er det foreldrene som vil ha babyen sin så lenge som mulig eller? Trur ikke dette er bra for noen av dem.
Gjest Kitz Skrevet 6. august 2006 #19 Skrevet 6. august 2006 Om søsteren din blir dullet med på denne måten i en alder av 11 år, hvordan skal hun skulle kunne bli selvstending når hun vokser opp? Foreldrene dine må helt klart begynne å sette grenser NÅ, er de redde for å gi slipp på henne som liten unge? Søsteren din kan aldri ha godt av denne behandlingen i det lange løp.
Gjest Gjest1 Skrevet 6. august 2006 #20 Skrevet 6. august 2006 Jeg synes du skulle foreslå at foreldrene dine får en hund eller katt eller noe. Så kan de heller dulle med den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå