Gå til innhold

Hvor mye er dere sammen med familien i året?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Mannen min og svigerfamilien i alle år leid et sommersted ved østlands-kysten der de tilbragte somrene. Her har mannen min og søstrene hans tilbragt barndoms-somrene sine. Da stedet ble til salgs for noen år siden kjøpte svigerforeldrene mine det, bygde seg et lite hus der og det gamle huset står der disponibelt for barn og svigerbarn.

Vi bor ca. en time ifra.

Hele familien er sjeleglade for at feriestedet endelig er i deres eie. De er veldig sammensveiset og er sjeldent sammen med andre. Så snart noen av dem har fri drar de avgårde for å tilbringe helg og ferier der. De er veldig sjeldent andre steder på reise og veldig sjeldent sammen med venner, da tar de dem i tilfelle med på feriestedet.

Problemet mitt er at jeg gjerne vil andre steder i ferien. Jeg har ingen spesielle følelser for stedet og syns at vi er der for mye, samtidig syns jeg svigermor er innpåsliten og har litt for stor trang til å fortelle meg hvordan jeg skal leve...Hun er den eneste personen som jeg gruer meg til å være sammen med lenge, 2-3 dager er mer enn nok...Jeg syns det er for mye å tilbringe både jul, nyttår, påske og somre der.(Mine egne foreldre er døde). Jeg vil gjerne leie hytte sammen med vennepar i påsken f.eks, og dette får jeg forundrede og negative reaksjoner på. Sier jeg at jeg får min bror på besøk noen dager, eller venner, begyunner de alltid å mase om at jeg skal ta dem med til landstedet.

Har nesten aldri lyst til å være der...

Svigersene mine er ikke så sosiale og har ikke så mange vennepar, så hver gang de snakker om å dra til syden el lign. (har ikke blitt gjort enda)vil de alltid dra sammen med oss. Forventningene er at vi skal være nesten hver ferie sammen med dem.

Jeg syns vi er for mye sammen med dem, blir veldig irritert på kommentarene deres fordi vi lever mer sosialt enn dem.

Derfor vil jeg bare spørre (litt barnslig kanskje): hvor mye er dere sammen med svigerfamilien deres i løpet av året??? Hvorfor er det alltid så mye lettere og mer ukomplisert å være sammen med vennene sine??? Føler at jeg må forsvare en helt vanlig livssti der man har tid til både venner og familie. Grrr... l

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er mye sammen med svigerforeldrene vi.. Som regel feires påsken på hytta sammen med svigerforeldre og svigerinnen med barn..

Er ofte på besøk/middag hos de.

Føler jeg har et ukomplisert og godt forhold til mine svigerforeldre, men dette også fordi de respekterer meg og mine meninger.

Jeg har en del familie i utlandet og vi tilbringer også mange ferier der. Svigerforeldrene mine har aldri vært i noe land bortsett fra sverige og en helge tur til danmark. Hver sommer tilbringer de på en fast campingplass. Vi blir ofte invitert med ned dit, men har bare vært med 2 ganger. De respekterer at vi også har andre ferie ønsker.

Jeg synes du bør ta en prat med mannen din og forklare at du også har lyst til å reise andre steder på ferie ikke bare det samme stedet hver gang.

Gjest Gjest_milla_*
Skrevet

Vi bor ganske langt vekke fra både min og hans familie,så vi er ikke så ofte sammen med dem.

Det er ganske trist med tanke på sønnen vår som får så dårlig kontakt med besteforeldrene sine :tristbla:

Siden situasjonen er slik, har vi praktisert "annen-hver-gang" til jul. Det blir nok en slutt på det til neste år, for da vil vi skape vår egen tradisjon hjemme. Da får foreldrene våre komme hjem til oss om de vil feire julen med oss.

Min manns familie har hytte på fjellet, så der tilbringer vi påskeferiene. Vi har hytte ved sjøen, så der tilbringer vi deler av sommerferien. Så sørger vi alltid for å ha en liten uke for oss selv når vi er på ferie. Det funker veldig bra.

Jeg er veldig glad i begge familier, men hadde heller ikke orket å alltid tilbringe alle ferier med dem. Det må jo kunne gå an å komme til et lite kompromiss?

milla

Skrevet

Middag med svigers ca 1 gang i måneden. Nå bor de lenger unan for en stund, og da bor vi hos dem og motsatt ca 1uke 3-4 ganger i året. Har god plass og gjør ikke alt sammen, ei heller alle måltider. Litt sjeldnere med mine foreldre mht middag, hender de kommer innom en liten tur og motsatt. men så er vi med dem ca 1 helg i året på hytta også.

Skrevet

Så og si aldri! Svigermor er kanskje innom 20 ganger i året. Og vi er kanskje der to ganger i året til middag, thats it. Og det er 5 min med bil mellom oss...

Skrevet

Jeg er hoss svigerforeldrene 2-3 ganger i uka.

Hvis du ikke vil til svigers sitt landssted så kan jo du gjøre andre ting?

Mannen din er vel ikke nødt til å være med? Jeg hadde ikke orka å dratt til svigers hver fridag jeg fikk, spesielt hvis jeg ikke hadde noe bra forhold til dem.

Sjønner mannen din "problemet"?

Eller ønsker han å feriere bare med dem?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Vi bor ikke på samme sted som "svigers", så det går noen måneder mellom hver gang. Men når vi er i hjembyen på ferie, er vi en del sammen med dem. Trives godt i deres selskap i grunnen. De er oppegående mennesker, som det går an å prate ordentlig med. Takk og lov. Har vært på noen småferier med dem, og det har vært fint.

Mine foreldre er skilt, så det blir jo litt mer kompisert, men samboeren kommer godt overens med dem også. Tror vi kunne vært en del sammen med dem uten at han ble lei.

Når det gjelder din situasjon, så burde du snakke med mannen din om dette. Kanskje han tenker at du syns det er greit, siden dine foreldre ikke lever lenger. Kanskje han tenker at det er hyggelig for deg å komme til en familie pga. dette. Men du har også rett til å være med å bestemme hvor dere skal dra, så ikke alt blir på hans premisser. Han bør ikke ta for gitt at du vil tilbringe all ledig tid med hans familie. Det bør ikke være så vanskelig for ham å forstå, selv om han er aldri så knyttet til foreldre/søsken.

Skrevet

Svigerfamilien min bor på vestlandet og vi i Oslo, så vi ser dem ikke så ofte. Vi er hos svigers kanskje 2 ganger i året (alltid deler av påskeukenm og så enten sommerferien eller tidlig i desember). De besøker oss kanskje annethvert år (gamle, og gidder ikke reise langt). Dette året har det imidlertid blitt en del besøk fra dem siden svigermor er syk og får behandling i Oslo.

Gjest gjest1
Skrevet

Noen få ganger i året.

Jeg forstår godt at du ønsker å reise på ferie også andre steder, så dette bør du ta opp med mannen din og forklare at faktisk er et problem for deg, så får de nå komme med de reaksjonene de vil - du skal ikke måtte tilbringe hver eneste ferie sammen med hans familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...