liv Skrevet 3. august 2006 #1 Skrevet 3. august 2006 Hva er deres erfaringer med (inne)katt og spebarn? Lurer på om vi skal ordne en lekegrind allerede nå og kanskje ha kattenett over? Så kan han ligge der uten at katten kommer og kryper seg opp til han når han ligger på leketeppe eller noe sånt. Eller er ikke det noe vits?
Gjest Madeline Skrevet 3. august 2006 #2 Skrevet 3. august 2006 Vi har hatt katter samtidig med at ungene var spedbarn. Da passet jeg på at kattene ikke kom inn på soverommet der barna sov. Jeg tok også alltid nett over vogna når de lå ute og sov. Hvis du har barnet i samme rom som katten når barnet skal sove, er det nok lurt med et nett. Katter søker varme og kan komme til å legge seg over barnet ansikt. Ellers har det ikke vært noe problem med kombinasjonen katt og spebarn.
Gjest Elfrida Skrevet 3. august 2006 #3 Skrevet 3. august 2006 Det finnes ingen bevis på at en katt har kvalt en unge ved å legge seg på ansiktet dens. Det er en myte. Men det er klart, man må jo passe på litt, for det kan være uvant for katten, akkurat som det ville vært for en hund, å få en ny person inn i huset. Det er ikke godt å vite hvordan den vil reagere på forhånd, men noe slags angrep er usannsynlig, hvis ikke katten din vanligivs angriper ukjente. Her var en side som virket bra: http://messybeast.com/cat_baby.htm
tingeling Skrevet 3. august 2006 #4 Skrevet 3. august 2006 Vår ene pus er ganske hyper til tider og kom en gang til å løpe over gutten vår når han satt i vippestolen sin på gulvet. Har fikk et stort kloremerke i ansiktet. Heldigvis traff katten kinnet og ikke øyet og heldigvis hadde jeg nok med å ta meg av minstemann etterpå, ellers kunne den katten blitt noen liv fattigere. (vet jo at han overhodet ikke gjorde det med vilje, men han var ikke så populær akkurat da). Etter dette kjøpte vi lekegrinn hvor man kan heve bunnen. På den måten kunne bebisen ligge trygt og kose seg+ og han fikk god oversikt i rommet hvilket han liker. Bortsett fra det ene tilfellet har det gått kjempe bra og nå blir sønnen vår gladere over å se kattene enn oss tingeling
Gjest gjesta Skrevet 3. august 2006 #5 Skrevet 3. august 2006 Det finnes ingen bevis på at en katt har kvalt en unge ved å legge seg på ansiktet dens. Det er en myte. ← Min stesøster holdt på å bli kvalt av en katt. Da stemoren min kom ut for å sjekke vogna var hun helt blå i ansiktet. Men det gikk jo bra da.
Sovesmurf Skrevet 3. august 2006 #6 Skrevet 3. august 2006 Jeg tror ikke det bare er en myte, da jeg ventet gutten min for over ett år siden, var det en norsk familie som stod frem i et ukeblad og sa at deres baby var blitt kvalt av at katten hadde lagt opp på den. Tror den babyen var rundt 2 - 4 mnd hvis jeg ikke husker feil. Vi har katt, og passer på at junior aldri sover i samme rom som katten. Han er nå 16 måneder, og vi har fremdeles den regelen. Når han var helt baby, var jeg skikkelig redd for dette, men slapper mer av nå. Katten har aldri vist noen tegn til å ville legge seg i samme seng som han, men vi tar våre forhåndsregler.
Gjest Elfrida Skrevet 3. august 2006 #7 Skrevet 3. august 2006 Det er sikkert en god ide å ikke ha kjæledyr som hund og katt i soverommet til babyen, eller der babyen sover. Når det er sagt så tror jeg at katten har fått skylda for en god del dødsfall som har vært krybbedød. Bikkjer har drept mange unger, men det er sjelden jeg ser noen som lurer på hvordan de skal gjøre det med hunden når de får en baby.
liv Skrevet 3. august 2006 Forfatter #8 Skrevet 3. august 2006 Vi har planer om å holde katten unna soverommet ja. Men tenker litt på når han ligger på gulvet på leketeppet og sånt, hva om jeg må gå å hente et eller annet som er litt lenger unna enn at jeg har full oversikt over katten også? Som er verdens snilleste men veldig leken av og til!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #9 Skrevet 3. august 2006 Nå har ikke jeg egne unger enda, men så lenge babyen leker har man vel den og katten under oppsyn? Sover eller skal babyen sove så ville jeg hatt et pusefritt rom, eller netting over vogna/ol.
Nellie Cortado Skrevet 3. august 2006 #10 Skrevet 3. august 2006 Er også litt spent på hvordan pusen vår vil reagere. Hun er ikke så veldig kjælen (bare med meg) eller leken. Ikke er hun så begeistret for unger etter å ha møtt nieser og nevøene mine. Men hun er ikke agressiv mot de. Det virker bare som hun registrerer at dette er barn også gjemmer hun seg. Tror nok hun kikker på den lille og finner ut at den også har små fingre som vil holde litt i pelsen, også holder hun seg sikkert unna. Men jeg vil nok ikke la babyen sove i samme rom som katten uten oppsyn. Det kan jo skje uhell.
jordbær Skrevet 3. august 2006 #11 Skrevet 3. august 2006 Vi har to katter. Og jeg går _aldri_ fra katt og baby. De er smarte disse dyra. Og de blir en smule sjalu. Så langt har vår digre 6kgskatt forsøkt seg på kurven til baby to ganger. Saueskinnet ser nok veldig fristende ut.
Scorpina Skrevet 3. august 2006 #12 Skrevet 3. august 2006 Deres som har vært gravid og hatt katt samtidig - hvordan gjorde dere det mht fjerning av katteavføring? Tenker på den bakterien som katter KAN ha og som kan være farlig for ufødte (Toksoplasmose, het den ikke det..?) Selv har vi en innekatt, en bedagelig kar av en perser. Veldig kosete og snill så jeg har ingen betenkeligheter sånn sett. Ang sovesituasjon. Selv NÅ får katta vår ikke være inne på soverommet vårt. Vil ikke ha kattehår i sengetøyet. Katta får være inne på rommet til jenta vår, men KUN nede på gulvet. Når hun skal sove får han ikke være inne hos henne.
Gjest mzluze i.i Skrevet 3. august 2006 #13 Skrevet 3. august 2006 Vi har et menasjeri av katter. Dvs, pr nå "bare" 3, men når poden ble født var det 5. Kattedo fikset vi ved at mannen overtok den oppgaven mens jeg var gravid, ellers kan man bruke oppvask-hansker og etterpå vaske hendene godt! Kattene gikk og går veldig bra med lillemann her, med unntak av -en-episode som beskrevet ovenfor...katt i farta spolte rett over jr når man lå på gulvet. Ble et kloremerke på armen i vårt tilfelle. I min erfaring går det bra, MEN, la de ikke være alene sammen.
Gjest Madeline Skrevet 4. august 2006 #14 Skrevet 4. august 2006 Deres som har vært gravid og hatt katt samtidig - hvordan gjorde dere det mht fjerning av katteavføring? Tenker på den bakterien som katter KAN ha og som kan være farlig for ufødte (Toksoplasmose, het den ikke det..?) ← Her var det mannen min som overtok jobben med kattedoen (og har faktisk fortsatt siden ). Ellers var jeg nøye med å vaske hendene etter å ha kost med kattene eller vært med barna i sandkassen.
Arwen Skrevet 4. august 2006 #15 Skrevet 4. august 2006 Deres som har vært gravid og hatt katt samtidig - hvordan gjorde dere det mht fjerning av katteavføring? Tenker på den bakterien som katter KAN ha og som kan være farlig for ufødte (Toksoplasmose, het den ikke det..?) ← Normal håndhygiene - vi kan bare smittes gjennom munnen. Mannen tømmer doen. http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/...et/toxoplasmose
jordbær Skrevet 4. august 2006 #16 Skrevet 4. august 2006 Samboen tok kattedoet mestparten av tiden. Selv tømte jeg noen ganger, men brukte hansker og vasket meg godt etterpå.
Nitha Skrevet 4. august 2006 #17 Skrevet 4. august 2006 Vi var veldig nervøse for det med baby o katt, men det har gått over all forventning. Vi har en veldig bortskjemt og huskjær skogskatt. Tok ingen forholdsregler under graviditeten, bortsett fra at mannen tømte doen. Etter at vi kom hjem med vesla holdt hun seg litt på avstand de første ukene. Ikke nysgjerrig eller noe, bare lå rolig på sine plasser og fulgte med. Vi hadde kattenett over senga fordi pusen alltid ligger hos oss om natta, men sluttet med det etter to-tre måneder. Katta har ikke vært i nærheten av barnesenga en gang. Nå hender det rett som det er at vi ligger i senga alle fire. Katta respekterer vesla når hun ligger der, og holder bare avstand. De eneste gangene hun har vært og luktet på henne, har vært når vi har holdt jenta. Eneste er at pus setter veldig pris på å ha mor og far for seg selv om kvelden, etter at vesla har lagt seg. Men dette har altså gått mye bedre enn vi fryktet. Kan hende det blir litt mer styr når vesla begynner å fyke rundt her, men det må vi ta som det kommer. Fru Nitha
Koriander Skrevet 4. august 2006 #18 Skrevet 4. august 2006 Vi bekymret oss også veldig for dette før vår frøken ble født. Vi satte opp senga noen uker før babyen skulle bli født, og sprayet nederste del kraftig med "vekk-med-katten" (eller hva de nå heter disse sprayene). Pus nærmet seg aldri senga etter det... Vi har fortsatt et uoppakket kattenett liggende... ettersom pus aldri viste noen interesse for senga, og vi i tillegg fant ut at det hele ble veldig upraktisk så droppet vi den tanken. Jeg tror man bare må se an kattens reaksjon. Vår pus trakk seg veldig unna og var overhodet ikke interessert i kontakt med det nye familiemedlemmet. Nå er hun 3 år (barnet altså ), og pus kommer springende for å kose når hun står opp om morgenen. Samtidig har hun fått et par klor, slik at hun vet å være forsiktig. Kattedoen tok mannen over ansvaret for når jeg ble gravid, og jeg har aldri krevd den oppgaven tilbake
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #19 Skrevet 4. august 2006 Normal håndhygiene - vi kan bare smittes gjennom munnen. Mannen tømmer doen. http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/...et/toxoplasmose ← Dette er helt riktig. De er større sjanse for å bli smittet gjennom dårlige vaskete grønnsaker enn fra katten så framt man ikke sutter på fingrene etter å ha gravd med hender i kattedoen. Dessuten er mange av oss katteeiere resistente overfor bakterien siden vi har fått i oss parasitten tidligere. Må si det er utrolig mange myter forbundet med katten og kattehold. alt fra at svarte katter bringer ulykke, heksekatter, at katter har ni liv og ikke trenger tilsyn til at de dreper fostre og babyer. Forferdelig mange som omplasserer katten med en gang de blir drektige, men de slutter da ikke å spise grønnsaker på restaurant?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå