Gå til innhold

Umulig gutt

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet
Skrevet

Vi har en gutt på 4 år. Han er av den type gutt som finner på veldig masse tull og fanteri. Problemet er bare det at skøyerstrekene ødelegger for alle andre.

Han har en eldre søster som han får lov til å være med ut og leke med av og til.

Grunnen til at vi kun lar han få lov av og til er alt tullet han finner på.

Hver eneste gang så har det vært noe. Han har vært stygg med søsteren sin, vennene hennes, slår, sparker, dytter....

Det siste han gjorde var å ødelegge en bil. Faren til en venninne av datteren vår ringte tidligere i kveld og forklarte hva sønnen vår hadde gjort.

Det er ikke en stor skade, men det spiller ingen rolle. Saken er at han kastet steiner på denne bilen. Vi skal selvfølgelig dekke skaden på bilen. Han finner på en del når han er ute som sagt.

Hjemme så er han på samme måten. Han har et hissig temperament og når han blir sinna, så kan han slå, sparke, kaste ting på døren hvis han må inn på rommet sitt, han blir frekk i munnen osv.

Nå kan ikke vi sende han ut uten tilsyn på en veldig god stund. Han har fått denne straffen et par ganger før, men denne gangen er det såpass alvorlig at vi nå må sitte en stopper for dette.

Gutten vår bare gjør ting. Det virker som om at han gjør de nesten på impuls eller bare fordi han får så lyst til å gjøre det. Vi har tatt dette opp med han utallige ganger, men det hjelper ikke.

Og det medfører til at han får en del mer kjeft enn våre 2 andre barn, men det hjelper ikke. Det går inn det ene øret og ut det andre øret.

Uansett hva vi straffer han med, så har det heller ingen effekt.

Han blir ikke påvirket av noe av det vi gjør virker det som.

Jeg er seriøst bekymret for hvordan han blir når han er eldre. Hvis han blir verre, så vet ikke jeg om jeg takler det. Vi sitter hardt mot hardt, men det har null effekt.....

Jeg begynner nesten å lure på om det kan være noe galt med han, f eks adhd eller noe annet. Men jeg vil ikke gi han masse medisiner heller.

Jeg føler at han bare er en veldig frustrert gutt og at dette er utløp for hans frustrasjon. Hvordan kan vi takle dette? Vi har prøvd å følge min mors råd, og det er å sende han på rommet i 4 minutter ( 1 minutt for hvert år ) når han gjør noe han ikke har lov til. Det har vi praktisert i ca 3 uker nå, men jeg synes ikke det har hjulpet i det hele tatt. Og han finner som sagt på en del her hjemme og.

Vi har tidligere vært i kontakt med barnepsykolog og ting ble bedre, men nå er det på stedet hvil. Jeg lurer på å ringe helsestasjonen og få en ny time igjen for å gi et sammendrag på hvordan ting har gått siden sist. Jeg føler at de 3-4 timene vi hadde ikke er nok. Og det var kun 1 time der vi hadde med oss sønnen vår....

Videoannonse
Annonse
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Høres ut som dere kan ha bruk for profesjonell hjelp for å finne ut av hva som frustrerer gutten deres.

Kanskje bør dere også snu fokuset fra straff og til rosing og forsterking av positiv adferd.

Flott at dere tar tak i dette og ikke lar det skure! Jeg råder deg til å ta kontakt med helsestasjonen igjen.

:klem:

Gjest Gjest_hilda_*
Skrevet

;) Hei,

Jeg skjønner din fustrasjon!!! Min sønn var også sånn når han var mindre. Fant på så mye tull som ingen andre fant på.

Angret etterpå men klarte ikke styre det. Når han begynte på skolen ble alt værre men da fikk jeg endelig ordentlig hjelp fra ppt og han ble etterhvert utredet for ADHD. Det var heldigvis en mild utgave da gutten var flink på skolen osv.

Jeg sier ikke at det trenger å være det samme som feiler din gutt. Kan jo hende han bare tester grenser. Så det med å ignorere negativ oppførsel og rose positiv oppførsel er jo fortsatt effektivt uansett hvor problemet ligger. :ironi: Men er jo ikke alltid det løser problemene.

Gutten min startet på medisiner når han var 8 år og min hverdag er blitt helt en annen og enklere. Jeg var og svært skeptisk til at han skulle ta medisiner. Men det er jo ikke noe medisin man blir avhengig av. Ritalin varer i kroppen i ca 4 timer så er det vekk. Uten at han får "abstinenser". Det som skjer er at han blir like aktiv og vill som før han fikk medisin. Og når medisinen virker så er han ikke rusa eller ser dopa ut, men da klarer han endelig å lande, og konsentrere seg om små ting. Og han hører etter hva som blir sagt til han. Nå har han starta på en annen type medisin som er det samme som ritalin men varer i 12 timer, så da slipper han å ta flere ganger om dagen.

Men hvordan er feks søvnrytmen til sønnen din??? min har vveldig problemer med å sovne og tvinger seg liksom våken. Det har han alltid gjort. Men nå er alle sånne ting blitt så mye bedre. Han er i utvikling og mange at de store problemene vi hadde før, er vekke fordi han har vokst fra de på en måte. Så det ser ut som han kanskje kan klare seg uten medisiner etter hvert hvis denne utviklingen fortsetter. Og det håper vi ;)

Håper du får en løsning på problemene. Vet det er tøft så stå på. :klem:

Skrevet (endret)

Hei.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt avstand fra straff. Også belønning. Straff kan ikke gjøre noe med årsken til ditt barns væremåte. Bare med symtomene. Symtombehandling holder ikke lenge, hvis det holder i det hele tatt.

Jeg hadde endret syn på gutten var jeg deg. Jeg ville forsøkt å sett det sårbare barnet han egentlig er. Det er det som gjør han sånn. Det er noe som er uharmonisk inni ham, det er noe som er feil, og som gjør vondt.

Jeg hadde forsøkt å spillt på lag med ham. På den måten føler han seg verdifull.

Jeg hadde forsøkt å få han til å kjenne etter hvor problemet ligger. hva det er som gjør vondt.

Jeg er av den oppfattelse at barn alltid samarbeider, i utganspunktet. Når de ikke samarbeider er det ubalanse mellom foreldre og barn. Og da er det barnet som lider. Det er foreldrene ansvar å løse problemene.

Jeg tror du ville fått velidig god nytte av boken: ditt komptente barn

av Jesper Juul.

Lykke til! :klem:

Endret av kkristin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...