Gå til innhold

Barn som krangler i bilen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_siri_*
Skrevet

Jeg har to gutter på 5 og 8 år som stort sett er gode venner og leker kjempefint sammen dagen lang. Men i det siste har det blitt en del krangling og det er jo i for seg helt normalt.

Min største gru nå er at det blir så mye krangling og surmuling og okk og kav når vi kjører bil, og det er så utrooolig slitsomt at jeg av og til føler jeg blir gal.

Eksempel; Minsten synger og sprudler, han eldste blir sur og ber han tie still.. Minsten fortsetter, og eldstemann stønner og åååå`er og holder seg for ørene og jamrer i vei.

Er det noen som har noen gode ideer til hva jeg kan gjøre med dette?

Har hørt om folk som setter ungene i fra seg og kjører et stykke av gårde, og slike ting.. men vet ikke helt om det er en metode jeg tør å benytte meg av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke barn, men det er jo andre her som kan komme med tips de vet virker. :)

Men jeg så et sånt nanny-program som det er så ofte av nå, om en alenemamma med to jenter som var krapylske i baksetet. Hun fikk tips om å kjøre ut og stoppe bilen. Så lenge de ropte og kranglet kom de ikke fram dit de skulle. De kom kun framover hvis de oppførte seg innen rimelighetens grenser. Virket visst på de.

Sette de av og kjøre vekk ei stund...? :overrasket::overrasket:

Skrevet

Sette de av er visst et eldgammalt "triks" mange foreldre benytter seg av. Kjører inn til siden, lemper ungene ut og sier de må gå hjem selv, og så kjøre rundt ut av syne så barna blir skremt. Vente en liten stund og så kjøre tilbake etter de og spørre om de da vil oppføre seg fint.

Jeg synes det er fryktelig brutalt da, og er redd for at barna vil bli redde og forville seg ut i veien eller bli plukket opp av noen andre før jeg får sukk for meg.

Da var ditt tips bedre. Takk for tipset Kakao. Det skal jeg prøve :-)

Skrevet

Ta med en mp3 spiller til største, så han kan få høre noe annet enn lillebror ;)

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Da jeg var hos bokhandleren sist, kjøpte jeg en slags kortstokk der hvert kort var en ide til en aktivitet i bilen. En del gode forslag der. Hos oss går det gjerne på å gjette biler, telle hus i en bestemt farge osv.

Skrevet

Bilbingo er jo alltid en slager. (Mamma laga alltid brettene til søsteren min og meg.) Vi pleide også å se på bilene som kjørte forbi og si at "neste bil som kommer blir din", det underholdt vi oss med lenge. (Det var ekstra morsomt når det kom motorsyklister og lastebiler, for de var liksom det teiteste man kunne få.)

Om det ikke fungerer hele turen, så kan man jo også ha kjøpt inn lydbøker for eksempel.

Skrevet
Har hørt om folk som setter ungene i fra seg og kjører et stykke av gårde, og slike ting.. men vet ikke helt om det er en metode jeg tør å benytte meg av.

I alle dager? Jeg har ingen råd å komme med men DETTE må du iallfall ikke finne på, da skremmer du ungene og kan skape et fryktelig traumatisk stress for dem. Elendig ide, kjære TS

Skrevet

Å skremme dem med å late som man kjører fra dem høres helt idiotisk ut. Ikke tror jeg det funker ilengden heller, de lærer jo bareat du ikke er konsekvent.

Skrevet

Våre barn har det også litt med å krangle en del i bilen (og ellers..). Da vi var på ferietur i år hadde vi investert i en dvd spiller til bilen. Vel anvendte penger må jeg si, for vi har aldri hatt så behagelig biltur noen gang. Det var antydning til krangling om hvilken film de skulle se ett par ganger,men det løste seg veldig fort. For begge to var klar over at ble det krangling så ble det ikke noen film på noen av dem. Så dvd spiller til bilen anbefales på det varmeste.

Skrevet (endret)

Vi har 2 dvdspiller bak i bilen. Så hver gang vi kjører på langtur så tar vi dem med oss. Gidder ikke å sette på noe film med engang vi setter oss i bilen. Men når vi merker at dem begynner å bli rastløs. Da setter vi på film.

Merkelig nok så tier dem stilt, selvom dem ikke liker filmen engang! :ler:

Endret av Azi
Skrevet

Uansett så må man regne med å ta noen pauser på turen. Kan ikke kjøre lenge om gangen. Barn har masse energi i seg som dem må oppe fra seg, og så dem tisse og slikt. Sånn i tilfelle dere ikke har tenkt på det ;)

Skrevet

et annet råd før dere drar på tur:

Si at dere skal til " et sted som barna har lyst til å være med til", men siden dere ikke klarer å være rolige i bilen, så får ikke dere lov til å være med. Få barnevakt og ta med mannen på en kjøretur,og nyt det.Ikke gøy å være hjemme når de tror at dere er et sted som de og gjerne ville vært.

Skrevet
et annet råd før dere drar på tur:

Si at dere skal til " et sted som barna har lyst til å være med til", men siden dere ikke klarer å være rolige i bilen, så får ikke dere lov til å være med. Få barnevakt og ta med mannen på en kjøretur,og nyt det.Ikke gøy å være hjemme når de tror at dere er et sted som de og gjerne ville vært.

:overrasket: Dette var et dårlig råd synes jeg. Kan da ikke lure barna på den mpten der. Nei, dette var et slemt forslag.

Skrevet

Jeg må bare foreslå dvd-spiller i bilen.

Vi kjøpte det før sommerferien for to år siden, da var ungene 3 1/2, 4 1/2 og 8 1/2.

Vi er strikte på tv og data og sånt ellers, men akkurat når ungene allikevel må sitte fastspent, så kan de like gjerne få sitte og glo, mener vi da...

Triveligere for alle parter, og trafikksikkerheten øker.

Bortimot den beste investeringen vi har gjort på bilfronten noen gang!

Skrevet

Jeg er enig i forslagene om mp3-spiller, dvdspiller og dataspill (som gameboy) eller bilbingo.

Foreldrene mine fant ut at det var lurt at både søsteren min og jeg hadde en ting hver oss, slik at vi ikke begynte å krangle om hvem som skulle ha hvilket spill og film, og så videre.

Og ja, jeg tror også at dette er tiltak som kan øke trafikksikkerheten for trafikantene.

Skrevet

Er enig i at DVD, Gameboy o.l. kan være lure ting i bil, men pass for all del på at ikke barna blir lett bilsyke!

En venninne av meg investerte i DVD før årets ferietur, bare for å oppleve at poden kastet opp 8 ganger før de var fremme.....

Vet at jeg selv aldri klarer å se på film i buss engang, så her blir nok aldri DVD i bilen installert....... :tristbla:

Et billigere tips er disse aktivitetsheftene som diverse bensinstasjoner o.l. gir ut gratis hver sommer. Våre barn har alltid hatt veldig moro med bla. bilbingoen som alltid er i Statoil sine hefter. (Men her kan også bilsyken slå til, da.....)

Skrevet (endret)

Det kan kanskje være lurt å kombinere dette med tabletter mot reisesyke?

None ganger prøvde jeg å lese tegneserier og bøker mens vi kjørte til hytta, og for meg hjalp det å åpne vinduet slik at jeg fikk litt frisk luft.

Endret av Bobeline
Skrevet

Har også to som virkelig kan krangle i bilen om vi kjører langt. Det går bra lenge, men så begynner de å bli rastløse.

Jeg pleier å sette en foran og en bak jeg når det er for ille, og så bytter de plass etter en stund. Benytter også mp3-spiller og dvd.

Gjest Rufsetufsa
Skrevet
Er enig i at DVD, Gameboy o.l. kan være lure ting i bil, men pass for all del på at ikke barna blir lett bilsyke!

En venninne av meg investerte i DVD før årets ferietur, bare for å oppleve at poden kastet opp 8 ganger før de var fremme.....

Vet at jeg selv aldri klarer å se på film i buss engang, så her blir nok aldri DVD i bilen installert.......  :tristbla:

Et billigere tips er disse aktivitetsheftene som diverse bensinstasjoner o.l. gir ut gratis hver sommer. Våre barn har alltid hatt veldig moro med bla. bilbingoen som alltid er i Statoil sine hefter. (Men her kan også bilsyken slå til, da.....)

Investerte i DVD i sommer med stort hell. Poden pleier å bli bilsyk, men denne sommeren har vi ikke stoppet en eneste gang (pga kvalmen vel og merke). Hørte av noen venner at det er stillbilder man fort blir syk av, mens bevegelige bilder skal stort sett gå greit. Husker jo det fra jeg var liten også da, måtte kun sitte å se rett frem på veien for ikke å kaste opp i neste sving.

Lykke til på bilturen:)

Skrevet

Jeg pleier å sette en foran og en bak jeg når det er for ille, og så bytter de plass etter en stund. Benytter også mp3-spiller og dvd.

Må man ikke ha en viss høyde for å sitte foran?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...