Gå til innhold

Dåp


Pepita

Anbefalte innlegg

Begynt å tenke litt på dåpen selv om det er langt fram i tid...

Vanligvis døpes vel barna rundt 3 mnd? Men med disse septemberbarna blir vel det da midt i julestria.

Når tenker dere ha?

November? Desember? Januar?

Hvem har dere tenkt som faddere?

Hvor mange?

Hvilken kirke???

Hva med selskapet?

Gjester?

Mat?

Litt tidlig ute kanskje... :sjenert:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Aner ikke når det er best å ta dåpen, veeeeldig usikker.

Men kirken blir den vi sogner til nå, som sambo har sognet til hele livet.

Er jo her vi hører til nå.

Så har egentlig både mor og svigermor tilbudt seg å ha selskapet hjemme hos seg, så blir hos en av dem, med koldtbord regner jeg med.

Litt uformelt og litt for alle.

Gjester:

Nærmeste familie, dvs barnets foreldre (oss :overrasket: ), besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og søskenbarn.

Evt noen venner av oss.

Når det gjelder faddere, har jeg vurdert litt fram og tilbake...

Tror vi ender opp med 5.

Mor som gudmor, selv om vi ikke har pleid å hatt det, min lillesøster og min bestevenninne i tillegg.

Så velger sambo 2 også.

Ikke helt sikker på venninne enda som fadder, se ann hvordan hun er og hvor mye hun har tid til meg/oss etter fødsel.....

Kunne jo tatt storesøs i tillegg, men velger å "spare" henne og hennes mann til neste mann, vi ønsker oss jo to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tenkt litt på dette med dåp vi også. Tror vi kommer til å ta det i romjula, det er jo så mange gudstjenester å ta av da allikevel. Dessuten har vi endel slekt som kommer langveisfra som allikevel er her i jula, så da er det greit å kombinere det. Alternativt måtte vi ventet til lengre utpå året, men da er jeg redd dåpskjolen ikke lenger passer.....

Sist hadde vi dåp i et selskapslokale i nærheten, men denne gang gjør vi det nok litt enklere. Tenker vi tar det hjemme, med jule-koldtbord og kaker. Kirken er kirken der vi giftet oss og der junior er døpt. Den ligger kun 500 meter fra huset vårt, så den er liksom "vår"......

Faddere aner jeg faktisk ikke enda...... "brukte opp" alle tantene og onklene sist, men det går selvsagt an å bruke de samme nå.

Det er heldigvis GOD tid igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynt å tenke litt på dåpen selv om det er langt fram i tid...

Vanligvis døpes vel barna rundt 3 mnd? Men med disse septemberbarna blir vel det da midt i julestria.

Når tenker dere ha?

November? Desember? Januar?

Hvem har dere tenkt som faddere?

Hvor mange?

Hvilken kirke???

Hva med selskapet?

Gjester?

Mat?

Litt tidlig ute kanskje... :sjenert:

Dåp blir sansynligvis 26. november, i kirken min mor sogner til, for vi bor et annet sted enn resten av familien. Vi er ikke helt enige om vi skal ha feiringen på et lokale eller hos min mor. Jeg vil gjerne ha den på et lokale da. (Mamma har bl.a ikke oppvask maskin og sånt så det blir så mye styr etterpå.)

Antallet er litt vanskelig men vi ber barnets besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler +faddere. Skal jeg tippe antall så blir det nok rundt 20.

Når det gjelder faddere så blir nok det to av våre søsken, samt kanskje et søkenbarn og et vennepar. Vi er ikke helt ferdig med den diskusjonen enda.

Mat; Vi bestiller sansynligvis koldtbord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ju vara praktiskt att ha dopet i romjulen om man har släkt i andra delar av landet och många ändå är samlade då.

OM vi skulle döpa lillasyster hade det varit ett alternativ, att döpa kring julen om vi var i Norge då. För storebror fick vi frågor om det skulle vara dop vid vårt besök i påsken (då var han 3 månader).

Nu döper vi inte våra barn och att ordna en välkomstcermoni känns lite krystad och konstgjort. Kanske ordnar jag ett december-kakekalas (utan koppling till det nya barnet) för vänner och den lilla svenska släkten i början av december när vi förhoppningsvis får besök av mannens föräldrar från Norge. Men det är mest för jag tycker det är trevligt att baka och bjuda folk på kakkalas.

I början av december kommer lillasyster att vara 1-1½ månad gammal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...