Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

Gjest 20 år
Skrevet

Har ikke barn enda, men lurer litt på barnebidrag.

Er det bare menn som betaler det eller er det den som ikke har barnet fast?

Må mannen betale det uansett eller finnes det untak?

Hva om dama tjener flere millioner i året, mens mannen går på trygd? Må da mannen forsatt betale?

Er det ikke det beste at den med mest penger betaler, spesielt vist den med mest penger tjener veldig godt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kom nye bidragsregler for et par år siden (hvis jeg ikke husker feil).

Bidraget fastsettes ut i fra følgende variabler:

* Bidragsyters inntekt

* Bidragamottakers inntekt

* Antall døgn barnet overnatter pr. mnd hos bidragsyter

* Skatteklasse hos bidragsmottaker og yter

* Antall barn under 18 år som forsørges i begge husholdninger

Det er det jeg kommer på i farten.

Og som en liten opplysning: Det er ikke alltid far som betaler bidrag, det finnes også mødre som av ulike årsaker lar far ha hovedomsorgen for felles barn.

Skrevet
Har ikke barn enda, men lurer litt på barnebidrag.

Er det bare menn som betaler det eller er det den som ikke har barnet fast?

Må mannen betale det uansett eller finnes det untak?

Hva om dama tjener flere millioner i året, mens mannen går på trygd? Må da mannen forsatt betale?

Er det ikke det beste at den med mest penger betaler, spesielt vist den med mest penger tjener veldig godt?

Det var egentlig et veldig godt spørsmål, som myndighetene egentlig er best egnet til å svare på.

Det er imidlertid den som ikke har barna boende hos seg som betaler bidrag. I praksis vil dette si far i 93% av tilfellene. Det har blitt sånn fordi myndighetene ikke kan akseptere at barna får like mye tid hos begge foreldrene, om en av foreldrene vil ha barnet alene.

Heldigvis for barna blir det nå stadig flere som velger felles omsorg og dermed blir et evt. bidrag svært lite i de fleste tilfeller.

Om barna får begrenset samvær med far (f.eks. ved flytting) skal han betale "nesten uansett".

Jeg tok en rask kalkulering med trygdeetatens bidragskalkulator og fant ut følgende.

Hvis mor tjener f.eks. 2 mill (+ evt dobbel barnetrygd, etc) må far ha en inntekt under 180.000,- i året (sansynligvis ca 14.500,-/mnd før skatt blir trukket) før barnebidraget bortfaller helt. Hva en trygdet får i dag vet jeg ikke, men det er sansynligvis omtrent det samme beløpet.

Dette tilsier altså at far betaler bidrag om mor tjener 2 millioner/år og far er trygdet (uten samvær med barna) forutsatt at trygden er under 15.000,- brutto pr.mnd.

I tillegg skal han naturligvis betale 50% av reise for samvær om han har penger til dette. Om han har "normalt samvær" (12-13 dager pr mnd) skal han imidlertid ikke betale bidrag, men har med den inntekten liten mulighet til å delta i reisekostnadene. Dermed blir reisekostnadene borte, men isteden får han bidrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...