Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet på et hotell hvor vi også hadde en god restaurant, mye brukt til selskaper, bryllup og begravelser. En dag kom det inn to eldre damer, kledd i sort, og den ene spør om vi tar minnesamvær. Ja, sier jeg, og setter opp min seriøse og medfølende mine (det store service-gliser passer dårlig i slike situasjoner). De ville gjerne titte på lokalene, og jeg viser dem rundt, vi diskuterer mat, bordplassering, flagging, bordpynt og drikkevarer. Når det virker som om damene har bestemt seg for å benytte oss til minnesamværet, spør jeg hvilken dag begravelsen skal være, og leter fram bestillingsboken. Men i stedet forklarer damene at "Å neida,han er ikke død ennå!"  :overrasket:

:ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk en gang kjeft fordi jeg ikke kunne endre åpningstidene på en ambassade i Afrika (jobbet i udi), da lurte jeg litt på hva slags innflytelse han trodde jeg hadde...

Jeg har fått skylda for at Gud eksisterer. Det skjedde midt i en kø på posthuset. Og damen hatet Gud. Da mener jeg hatet ... sier ikke mer.

Mvh. Knut.

Pastor.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Vet du ikke at kunden alltid har rett?

Det er med god grunn forsikringsbransjen har gått bort fra slagordet sitt...

Appropos gamle sedler.. De er ikke verdiløse. Men man kan pent henvise folk til banken hvor de kan få byttet den inn i en flonka ny seddel. Gjort det et par ganger. "Men kan ikke du gjøre det da?" er da spørsmålet man vanligvis får. Er det virkelig mitt problem? "Nei." svarer jeg da. ;)

Det jeg også opplevde var at uansett hvor stort skilt man lagde så "ville" ikke kunder se det. "Kassen er stengt!" f.eks er noe en kunde aldri ser. Man kan ha store neonskilt, dansende elefanter og gjøglere, men de ville ikke sett det.

Jobber i en finansinsitusjon, og gamle sedler blir verdiløse etter lengre tid. Flere år etter at de er tatt ut av sirkulasjon. Og i slike tilfeller er det Den Norske Bank som tar stilling til hvorvidt de blir vekslet eller ikke. Men såvidt jeg vet er det kundens ansvar å ha gyldige sedler som betalingsmiddel. Vi merker det når sedler byttes ut, da kommer alle med gamle sedler og skal veksle disse inn i nye før de også sys inn i madrassen...

Og jeg kjenner meg igjen i dette med skilting. Vi hadde stengt, låst og slukket lyset når en dame kommer bort og spør om å betale en regning. Vi forteller at vi har stengt så det går ikke. "Betyr det at jeg ikke får betalt regning i kveld?" spør hun, til hvilket jeg vi kan si "ja, du er smart du, det er akkurat hva vi sier".

Endret av Bobeline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange som drar sånne vitser (stort sett menn),og ingen av dem tror de er spesielt orginale. Det er bare ett forsøk på å være hyggelig, og for å si noe.

Det er faktisk ganske motsatt av mine erfaringer :) De fleste som drar sånne vitser på butikken jeg har sommerjobb på, ser rett på meg og gliser og ler og man ser at de bare forventer at jeg skal sette i en hjertelig latter selv!

Når jeg har hørt "vitsen" 500 ganger før og bare sier "Ja..." så tar det ikke lange tida før de holder munn.

Uff...synes litt synd på dem, men jeg får bare ikke til å le av noe som ikke er morsomt og som jeg i tillegg har hørt et dusinvis ganger før :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre mennesker har sykelig angst for purringer (generaliserende, ja), og jeg snakket med en dame som hadde fått en purring på en regning. Regningen var betalt, men 14 dager etter forfall. Etter mye kjefting og styr kommer det fram at hun var fullstendig klar over at hun hadde betalt den for sent, og til og med hadde gjort det med vilje fordi forfallsdatoen ikke passet henne, men vi burde da for pokker se til å sende purring til de som ikke betaler!

Nå burde jeg kanskje bevege meg over i tråden for dumme ting selgere sier, men jeg svarte henne med at hun var nettopp en av dem som ikke betalte, så vi kan ikke la være å sende purring. (Det kan også nevnes at purringen ikke inneholder noe purregebyr, så jeg skjønner ikke hvorfor de hisser seg så opp.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kunde her om dagen som skulle kjøpe et kosedyr. Greit nok det, hun betalte og alt. På dette kosedyret var det et klistremerke (med pris og strek-kode på), som det var litt rester av på dyret. Hun ber meg ta av en liten rest og jeg tenker mitt (les: kunne hun ikke gjort det selv?), men smiler pent og tar den lille teip-biten av. Hun går ut. Hun kommer inn igjen to minutter senere med en ny teip-bit hun mener jeg skal ta meg tid til å ta av, til tross for en 20 meter lang kø. Jeg gjør som hun sier, men tenker det samme igjen. Hele fire ( :overrasket: ) ganger kom hun inn igjen og ba meg ta av bittesmå teip-biter hun kunne ha fjernet selv på null komma niks. Kan ikke hjelpe for å bli kjempeoppgitt av slike kunder :sjenert:

Endret av Rhiakath
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom på at svigermoren min spør ofte servitører på restauranter "er den og den maten god". jeg venter spent på den dagen en servitør svarer "nei den er ikke spesielt god"

Jeg jobber også i butikk, det er min egen og kommer ofte lenge før åpningstid. Det er helt mørkt i lokalet, døren er lukket men ulåst. Jeg sitter på kontoret og jobber. Stadig vekk kommer det kunder innom, som går og ser i hyllene i mørket. Jeg jager aldri noen, men de kunne godt ha sagt "å er dere ikke åpnet enda" og så hadde jeg sagt "nei, men det er bare å kikke". En gang sa jeg "skal jeg slå på lyset til deg?" og kunden svarte" veldig gjerne".

En jeg traff i helgen jobber på kappahl på et senter og de har gitteret litt åpent for at de ansatte skal få krype inn. De begynte på jobb kl 08. Da kom det ofte kunder innom som krøp under gitteret for å handle :overrasket:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Da kom det ofte kunder innom som krøp under gitteret for å handle :overrasket:

Haha.. Er det mulig? :overrasket:

Men hvorfor låser du ikke døra i butikken din, hvis du ikke skal åpne ennå..?

Synes ikke det er så rart at folk kommer innom da, selv om det er litt mørkt i lokalet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men..

Jeg var på en kafe en gang, og spurte hvilken av to retter som var best. Da mener jeg det må kunne gå an å svare "jeg syns den første av de er best, fordi den er mer smaksrik og har mer futt" eller noe sånt. Men neida. Mannen svarte "Ingen av de er gode, velg heller thaikyllingen!". :ler:

(Jeg valgte thaikyllingen, og den var veldig god. ;) )

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet en hektisk lørdag på Narvesen når det var "alle pølser 15 kr" tilbud.

Jeg sto i pølsedisken og lagde pølser til kundene, mens en kollega tok betaling i kassa.

En dame kommer til meg etter å ha betalt og skal ha en baconpølse. Uheldigvis hadde vi ikke flere igjen av disse, men jeg holdt på å legge nye på grillen. Jeg sier så pent jeg kan at vi desverre ikke har flere baconpølser akkurat nå, og gir henne valget mellom en annen pølse, pengene igjen eller å vente til baconpølsene er ferdig.

Men damen sier at hun skal ha en baconpølse allikevel, og hun skal ha den nå!

Jeg prøver meg igjen med å forklare at de nettop er lagt på og ikke ferdige, og spør henne om det er en kald pølse hun har lyst på, men det er det ikke.. Hun vil fortsatt ha en baconpølse nå.

Slik holder vi på en stund til, og jeg tilbyr henne å ta med seg en brus gratis dersom hun velger en annen pølse, men heller ikke dette nytter. Hun er IKKE tørst men vil ha pølsen sin NÅ!

Tilslutt blir jeg så lei at jeg sier at jeg ikke kan trylle fram en pølse, og bytter plass med kollegaen min, slik at hun kan ta over diskusjonen.

Det hele endte faktisk med at pølsene var ferdige før diskusjonen, slik at dama fikk den forbanna baconpølsa si! :klaske:

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har med service å gjøre..

HEndt meg også ofte, men jeg sier ja jeg skulle egentlig det, men bare kom inn å kikk du. Eller jeg sier ja jeg skulle egentlig det, men om det er noe du skal ha så hjelper jeg deg med det først.

Det har litt med å holde på kundene også.. hvertfall her hvor jeg kommer fra er det viktig.

Har allerede låst, tatt oppgjør og slokt alle lys så er det noe annet..men om det er noe  spesifikk kunden trenger så hjelper jeg med det..

MEn jeg har selv opplevd å nærmest bli rydda eller vaska ut av en butikk, og de får i allefall ikke meg som kunde igjen.

Eg synst at det må få vere lov å stenge... Vi har ein halvtime på å stenge der eg jobba, i ein kafe (Vanligvis er det mykje å rydde vekk og pakke ned etc.)

Etter det får eg ikkje betalt lenger.

Koffor skal eg drive veldedighet?

Men eg sei det som regel på ein grei måte og da unnskylde dei seg.

Visst eg skulle dillje meg inn i ein butikk etter stengetid, blir eg ganske forlegen når eg finne ut at dei står det bare pga meg.. Men eg skjønna godt at dei spør meg om å gå...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he, her var det mye gøy. Jobber som IT-konsulent på førstelinjesupport i sommer, og har fått mye rare spørsmål i den sammenheng. Folk som ikke skjønner forskjell på skjerm og harddisk/boksen/maskinen eller hva annet vi må kalle det for at folk skal skjønne hva vi snakker om.

I forrige uke var jeg i dyrebutikken for å kjøpe kattemat, og de hadde ikke den typen jeg ønsket. Likevel var den ansatte de svært påståelig på en annen type av samme merke, som var mye bedre, det var faktisk den beste på smak. Hadde veldig lyst til å spørre om hvordan hun visste det, men greide utrolig nok å la være.... ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Haha.. Er det mulig? :overrasket:

Mulig, ja... Jeg har jobbet på et møbelvarehus, og når der var salg så krøp kundene inn som maur i alle åpne dører for å være "først i butikken". Lagerdører, personalinnganger, tralleinnganger osv. måtte som oftest voktes den siste timen før åpningstid ved salgsstart.

Alltid like gøy å stoppe noen som bare MÅ inn. At butikken ikke er åpen er visst ikke så viktig, det som er viktig er at dette mennesket skal få fingrene sine i billige varer.

Jeg var forresten på jobb en dag, og brannalarmen gikk. Og som et tydelig eksemple på at folk i dette landet ikke tar alarmer alvorlig, er han som bare skal se litt først, du skjønner han visste ikke helt hva han skulle ha til middag, og om han skulle handle hos oss eller hos andre. Og han ble faktisk utrolig sur da jeg påpekte at brannalarmen gikk og han måtte ut, og så lurte han på om kundebehandlig ikke var en del av opplæringen min... :roll:

Ikke alle er så ille heldigvis, men mange skjønner ikke at en alarm er en alarm, og skal ofte "bare" først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Kan fint løses med å spørre hvor mange poser kunden trenger, istedenfor å spørre om kunden trenger pose. Dumme spørsmål får dumme svar, sånn er det over alt. ;)

Men da kommer det gjerne et utbrudd om at de søren meg ikke betaler EN HEL KRONE for en j#%#" plastpose med BUTIKKENS reklame på.

Uansett hvordan man vinkler det blir det feil.

Det samme med medlems/bonuskort. Spør man om kunden har medlemskort er det feil fordi de er så leie av dette evinnelige korttullet overalt. Spør man ikke, og går videre til neste kunde, "kommer de gjerne på" at de har medlemskort og vil ha det dratt gjennom kassa NÅ. Når man da forklarer dem at det er for sent fordi man har begynt å slå inn neste kunde, er det selvfølgelig personen i kassa sin feil fordi man ikke kan forvente at kunden skal komme på at han har kortet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som et tydelig eksemple på at folk i dette landet ikke tar alarmer alvorlig, er han som bare skal se litt først, du skjønner han visste ikke helt hva han skulle ha til middag, og om han skulle handle hos oss eller hos andre. Og han ble faktisk utrolig sur da jeg påpekte at brannalarmen gikk og han måtte ut, og så lurte han på om kundebehandlig ikke var en del av opplæringen min... :roll:

Ikke alle er så ille heldigvis, men mange skjønner ikke at en alarm er en alarm, og skal ofte "bare" først...

Dette er nok ikke bare et norsk fenomen. Jeg husker da jeg studerte i England og det en gang hadde blitt ringt inn en bombetrussel på universitetet. På vei bort fra bygningen ble jeg stoppet av en mann som kom gående, han sa han hadde hørt at det var bombetrussel men lurte på om jeg trodde det var greit at han gikk inn og spiste lunsjen sin likevel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunder som ikke skjønner at butikken er strengt er jo et aritig fenomen. Da jobben min byggte om var det utrolig mange som skulle inn handle.. dette til tross for at gitteret var så vidt oppe.. hang en stor plakat der.. butikken hadde ikke varer, manglet kasser osv...

var artig å høre alle unnskyldingene deres..

og de måtte jo bare ha det og det... (eh det er litt vansklig når vi både mangler varer og kasse det). Med en av kundene trur jeg at jeg diskutretre med i et kvartet. Sikklig vrang gammel mann.. han skulle jo bare ha det og det. FOr det første så hadde vi ikke hatt den tingen uannsett om vi hadde hatt åpnet, vi har ikke kasser, butikken er full av esker og liknede... men gi seg på det gjøre han ikke uannsett.

Ellers var jeg med på ombygging i en annen avd..

da var det en dame som klatret over en pappeske som stod i utgangen (stor eske.. for å sperre for de som ikke skjønte at vi var steng. (samme metode som over) hun trynet og falt oppe i et malingspann..

Hun ble vel ikke så veldig blid,, iog følt seg vel en smule dum når hun skjønte at Jo vi var faktsik stengt og det var henens egen feil at hun hadde fått maling på seg og trynet.

Endret av IdaH
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne tråden er så morsom :) Kommer stadig på flere ting:

En gang hadde det vært innbrudd der jeg jobbet, og jeg var førstemann på jobb den morgenen. Det var knust flere ruter og dermed glass utover hele butikken. Jeg rakk ikke å bli ferdig med å feie opp alt glasset til åpningstid, og tok gitteret halvveis ned (ventet på at glassmester skulle komme og sette inn provisorisk vindu sånn at folk ikke kunne skjære seg) og skrev en stor plakat: Stengt pga innbrudd. Likevel kom det en mann og lurte på om han kunne kjøpe kattemat fordi katten hans var så sulten. For ordens skyld, Rimi lå vegg i vegg med butikken jeg jobbet i, de selger vel kattemat der også...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hvor mange, unnskyld uttrykket, dumme mennesker som finnes der ute. Etter å ha jobbet i serviceyrket i omtrent 10 år har jeg sett og opplevd mye rart. En ting jeg har lært meg er å være kort og bestemt i tonen. På den måten tillater man ikke diskusjoner eller krangler. Skal man ha noen ut bruker man samme metode samtidig som man beveger seg mot kunden. Det kan virke truende, men fy fabian så effektivt det er!

Det er nok ikke bare Meaty og Adam Savage som bruker strofen "I reject your reality and substitute my own", som forøvrig er en genial kommentar.. :ler:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min jobber i ei bildel forretning og opplever rare folk hver dag.

Ved et tilfelle var det en mann som hadde kjøpt noen deler som viste seg å ikke passe til bilen hans. Han kom tilbake med delene og forlangte at han skulle ha pengene tilbake i tillegg til det han måtte betale ekstra for de samme delene et annet sted. Samboeren min begynte å flire og spurte om han tulla. Nei det gjorde han så visst ikke og henvendte seg til sjefen. Sjefen er livredd for å få "dårlig omtale" og betalte fyren pengene som var på et par tusen kroner :overrasket:

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Ei av ekstrahjelpene fikk skikkelig problemer med en kunde som dura inn i butikken tjuefem minutter etter stengetid (gitteret nesten helt nede, han måtte krabbe for å komme inn). Han var for det første forbanna for at han ikke fikk med seg handlevogna si inn, for det andre "skulle han bare ha" noen blomster. Ekstrahjelpa hadde tatt oppgjøret og var på vei ut med nattsafeposen, stod med nøklene i ene hånda og andre hånda på lysbryteren da dette skjedde. Hun forklarte enkelt og greit at butikken er stengt, du får komme igjen i morgen mellom 10 og 20 når vi har åpent. NEI, han skulle ha disse blomstene NÅ. Jenta var litt stressa, skulle rekke bussen og hadde som sagt tatt oppgjør og stod med noen tusen i veska som hun begynte å bli litt nervøs for. Så hun ba ham om å gå, fortsatt høflig. Hvorpå han river til seg to blomster og begynner å gå mot porten.

Hva gjør du da? Hun ringte etter Securitas, som kom og kasta mannen ut. Gudskjelov... håper virkelig at han aldri kommer tilbake. Sånne folk trenger vi ikke, gjør andre kunder ille til mote når de kommer i åpningstida, og gjør de ansatte livredde når de kommer bardus på sånn når butikken er stengt. Og gir seg f*** ikke.

Service yter vi når butikken er åpen. Det må være den enkleste sak av verden for folk å forstå at når man er ferdig på jobb, da får man ikke lenger betalt, og man vil hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...