Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei tulle som blir 5 uker i slutten av juli og lurer på om vi skal ta en liten ferietur hvor det er 8 timer å kjøre en vei.

Har forhørt meg litt ang sikkerhetsnett til vognbagen, men får høre det at det anbefales ikke pga sikkerheten? Bilstol er mye mer å foretrekke av den grunn. Vi har en slik bilstol til nyfødt. Men hvor lenge kan dem sitte i den av gangen?

Jeg synes det høres alt for mye ut å skal sitte tilsammen 8 timer i den i løpet av en dag? Vi ville jo selvsagt ha stoppet flere ganger for å ta henne opp. Kanskje det beste ville være å dele kjøringen opp 4t pr dag? (Selv om det blir å gå to ekstra dager...)

Hva er deres erfaring angående dette? Hva er anbefalt?

Blir veldig takknemlig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener jeg fikk fortalt på helsestasjonen at de skal sitte i max 3 timer i bilstol.

Jeg sjekket dette da datteren min var 3 uker, og vi skulle på en 4-timers biltur.

Vi kjørte da i to etapper, men en times pause hvor hun lå i vogna. Det viktige er at babyen får ligge helt flatt innimellom.

Da vi kom fram dit vi skulle fikk hun også ligge på ryggen og ikke sitte så mye...

Jeg tror jeg ville ha fordelt turen på to dager...

Ta en prat med helsestasjonen og hør hva de anbefaler.

God tur!

Skrevet

Har lest litt forskjellig, men i det bladet jeg fikk gratis på helsestasjonen nå ved første kontroll hos JM, BAM gravid, sto det noe om at de minste ikke burde sitte i bilstol i mer enn 15 min av gangen, og at for lengere turer anbefaltes sikkerhetsnett til bagen.

Men jeg ville nok sjekket dette nærmere med helsestasjonen.

Skrevet

For ryggen er det best for barnet å ligge i bag med sikkerthetsnett, men for sikkerheten er det tryggest å sitte i bilstol.. Så det er ikke så lett dette..

En nyfødt baby skal ikke sitte mer enn 20-30 min i bilstolen av gangen, så ha en pause på 20 min hvor babyen kan ligge flatt før man kjører videre. Når babyen er 5 uker er den vel litt sterkere i ryggen, men det er ikke bra å sitte for lenge i bilstolen.

Så jeg vil anbefalle deg å ta turen over 2 dager og ta MANGE pauser underveis hvor babyen kan få ligge i vogn eller lignende.

Skrevet

Da jeg fødte for to år siden, fikk jeg vite at det var gjort nye undersøkelser på det med hvor lenge en baby kan sitte i bilstolen. Det de fant ut var at de kan sitte 2-2 1/2 time om gangen fra de er nyfødte. Så må de få strekke seg litt.

Vi kjørte på langtur da jenta var 4 mnd., tok oss god tid, og valgte å gjøre det på to dager. Det tror jeg var lurt, og det gikk veldig fint.

Gjest Rognebær
Skrevet
For ryggen er det best for barnet å ligge i bag med sikkerthetsnett, men for sikkerheten er det tryggest å sitte i bilstol.. Så det er ikke så lett dette..

... og man sikrer dem jo i bil på grunn av sikkerheten, så jeg er ikke i tvil om at bilstol er det eneste rette. Ta heller hyppige stopp!

Vi skal kjøre fire timer i morgen med en halvannen uke gammel baby. Da har vi en lang og god pause litt før halvveis, og så stopper vi når han viser tegn til å mistrives. Sover han, kjører vi på.

Skrevet
En nyfødt baby skal ikke sitte mer enn 20-30 min i bilstolen av gangen, så ha en pause på 20 min hvor babyen kan ligge flatt før man kjører videre.

Dette er tull, i følge JM, HS og fysio som jeg har snakket med.

Så lenge babyen ikke viser noen tegn til å mistrives, så er det bare å kjøre. Babyen sier ifra når den har fått nok og må ha pause...

Dersom vi skulle fulgt de "retningslinjene" du kommer med her, så hadde vår tur hjem fra sykehuset tatt MINST 40 minutter ekstra (og opp mot 80 min om en skal kjøre max 20 min før pause).

Jeg stoler på at babyen er flink til å si ifra, ellers så vil enhver kjøretur på butikken hos oss "ta hele dagen"....

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde med vesla på tur i helga, 8 timer tok det til sammen inkludert pauser (som var like mye for sjåføren sin del som for babyen på 2,5 mnd). Hun studerte tærne sine i 6 timer og var fornøyd hele veien. På helsestasjonen sa de at selv om de ikke har så sterk rygg har de tross alt ligged sammenkrøket og opp ned i minst 2 mnd, så det er diskutabelt hvor skadelig det egentlig er med bilsete så lenge det er ergonomisk tilpasset en baby.

Gjest Gjesta
Skrevet

I Afrika henger de nyfødte i slike bæreskjerf hele dagen. Går fint det.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi brukte sikkerhetsnett til begge våre frem til de var ca 4 mnd. Det valgte vi fordi vi visste at vi kom til å kjøre en del lengre strekk (tre timer) når jeg skulle besøke mine foreldre (som man jo har veldig god mulighet til når man er i permisjon).

Jentene våre trivdes i nettet og jeg var aldri i tvil om de var godt sikret. Tror det er litt hysteria rundt dette med nett. Med dette prøver jeg ikke å si at det er feil at bilstol er best, men det er vitkig å tenke på hva som er best for barnet også.. Barnet faller ikke ut av et slikt nett. Og nettet er polstret inni med tjukke "pølser" slik at det skal ligge stødig. Det var ikke mye plass i vårt nett til å "bli kastet rundt" som folk bruker å kalle det.. Men får du en sidekollisjon er selvfølgelig barnet mer utsatt mtp at det kan skli og få en belastning på nakke..

Jeg ville valgt nett igjen. En anne fordel er at du slipper å vekke barnet når du skal flytte barnet mellom vogna og bilstolen.

Gjest Gjest
Skrevet
I Afrika henger de nyfødte i slike bæreskjerf hele dagen. Går fint det.

Forskjellen er at i slike bæresjal varieres stillingen ofte, samt at sjalet støtter ryggen til barnet godt. Små barn kan også ligge helt flatt i bæresjal. Det er forresten stadig flere i Norge som bruker slike sjal.

(men det var helt på sida at hovedinnlegget :sjenert: )

Jeg ville stolt på at babyen sier fra når h*n er sliten. Ta pauser når h*n trenger det - kjør på når h*n sover eller er fornøyd.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg skal på en to timers kjøretur i sommer og hun anbefalte iallefall ett stopp og la henne få ligge på magen på fange og strekke seg ut litt,min datter er 4 uker når jeg tar biltur

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville, for å være helt ærlig, ha droppet hele turen, siden det "bare" er en ferie. Synes det er måte på hva man skal utsette små nurk for.

Skrevet

I den alderen er det vel 30 min som gjelder? Anbefalt, vel og merke. Men helsesøster sa max 1 time (da var hun 2 mnd), og så rette ut ryggen i 5 minutter. Men det er vel godt for både baby og foreldre å få strukket litt på seg en gang i timen? ;)

Det er ikke nødvendig med lange pauser, for poenget er bare at det skal bli variasjon for hoftene. Men det er jo ikke alltid det passer å stoppe før 1 time og 15 min, f.eks... det har gått helt fint her i alle fall. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville, for å være helt ærlig, ha droppet hele turen, siden det "bare" er en ferie. Synes det er måte på hva man skal utsette små nurk for.

Hvis barnet har det bra, så ser jeg virkelig ikke hva slags skade det kan ta. Det forekommer for øvrig at barn har søsken og annen familie som trenger ferie. Livet trenger ikke stå på hold fordi om et nytt medlem kommer.

Skrevet

Tusen takk for mange konkrete svar :)

Nå har helsesøster vært på hjemmebesøk og hun mente at det ikke var noe problem for tulla vår i stolen, så lenge hun viste at hun hadde det komfortabelt. Men at vi selvsagt burde ha ofte stopp slik at hun får strekke seg.

Jeg har også snakket med kiropraktoren min og han mente det var litt hysteri med det der med bilstol og at man ikke skulle sitte lenger enn 20 min etc. Han mente og at babyer sier selv i fra. Samtidig forklarte at han at når de er så små så er de enda C-formet i ryggen som de er inne i magen, og at det er da en naturlig stilling for dem i stolen. De skal jo ikke ligge for lenge på rygg heller. Variasjon er det beste. Men kiropraktoren sa at om hun sov godt, så så ikke han noe i veien for å kjøre 3 t i strekk og deretter en lang pause.

Om vi burde være hjemme? Vi har andre barn og som kunne ha godt av å komme seg litt bort på en liten ferie samt få bade litt (vi har enda ikke så mye å skryte av sommer enda her oppe i nord). Og vi vil jo ikke kjøre for en hver pris om tulla ikke liker det. Så vi tar dette som det kommer når det nærmer seg tenker jeg ;)

Skrevet

En helt annen ting er jo at ungen kan bli drittlei og ikke ville kjøre bil i det hele tatt! Vårt barn trives godt i bil, og vi kjører stadig turer på halvannen til to timer. Men langtur er uaktuelt etter å ha prøvd det en gang. Da var ungen ferdig med å kjøre bil 4 timer før hjemme... det ble en lang tur... (vi hadde fløyet ene veien så heldigvis var det bare én tur én gang) Det var ikke moro for verken store eller små, og en tur som vi vanligvis bruker 7 timer på, tok 11,5...

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis barnet har det bra, så ser jeg virkelig ikke hva slags skade det kan ta. Det forekommer for øvrig at barn har søsken og annen familie som trenger ferie. Livet trenger ikke stå på hold fordi om et nytt medlem kommer.

De første månedene av en babys liv synes jeg alle bør klare å ta hensyn til den lille. Det er ingen så må ha ferie 8 timers kjøretur unna.

Skrevet
De første månedene av en babys liv synes jeg alle bør klare å ta hensyn til den lille. Det er ingen så må ha ferie 8 timers kjøretur unna.

Ja, jeg vil tro det er enkelt for en 3-4 åring å forstå. En som gleder seg til å besøke besteforeldre, f.eks...

Skrevet

Vi kjørte tr.heim - Oslo første gang når tulla vår var 14 dgr. Da lå hun i boxette. Og vi kjørte så lenge hun sov.

Kjørte samme turen når hun var drøye to mnd. og da satt hun i bilstol, første delen av turen sov hun, og da kjørte vi til hun våknet. På vei hjem var hun våken, men fornøyd nesten hele turen. Da stoppet vi for mating annenhver time.

Av fysio fikk vi beskjed om at så lenge man ikke tar sånne turer ofte så var det greit, man må jo komme seg frem og sa hun!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...