Gjest Dingo Skrevet 27. juni 2006 #1 Skrevet 27. juni 2006 Treåringen bør vel slutte med bleie, men hun vil ikke sitte på do=( Dette kommer nok av at jeg har satt henne på do når hun har hatt hard mage. Ikke veldig godt for henne å bæsje i bleia når det kommer en knallhard diger bæsj=( Vel, nattbleiene hennes er tørre, hun tisser først om morgenen, så hun burde absolutt tisset på do. Hun har doring, og en liten stødig krakk. Hun er dessuten storesøster. Kom igjen... gi meg noen gode råd!!!
Azi Skrevet 27. juni 2006 #2 Skrevet 27. juni 2006 Slenger meg her jeg også. Gutten min tisser fint på potta si. Den anbefaler jeg veldig. Ligner faktisk på en liten do. Men bæsje, nei den gjør han fint i buksa si! Han nekter å bæsje på potta eller do. Doen liker han ikke i hele tatt, uannset myk/hard doring. Jeg er så lei av å vaske vekk på bæsj. Det har gått 1 uke nå snart. Og han forsetter bare å bæsje på seg!
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #3 Skrevet 27. juni 2006 Ikke bruk argumentet med at hun er storesøster. Dette er noe helt annet enn bleieslutt. Ha tid, tålmodighet og god kommunikasjon. Har jenta hatt vonde opplevelser pga hard mage vil det sikkert ta ekstra tid. Da vil hun jo også forbinde toalettet med noe vondt. Kansje det aller beste er å legge hele saken på is i et par mndr. Se til at hun har et kosthold som gjør at hun får regelmessig og grei avføring. Prat med henne etterhvert som det nærmer seg tiden for et nytt forsøk. La henne så få prøve igjen uten no pes eller press i forhold til alder eller familiesituasjon. Det løser seg nok helt sikkert fint til slutt.
Gjest Dingo Skrevet 27. juni 2006 #4 Skrevet 27. juni 2006 Potta vil hun heller ikke bruke, det er en gammel som jeg hadde da jeg var lita. Nå er hun for stor til å få en ny potte. Er det noen som har slik doring med stige? Doringen hennes har hun arvet. Kunne det hjulpet å ta henne med på butikken så hun fikk velge sin egen?
Gjest Dingo Skrevet 27. juni 2006 #5 Skrevet 27. juni 2006 Ikke bruk argumentet med at hun er storesøster. Dette er noe helt annet enn bleieslutt. Ha tid, tålmodighet og god kommunikasjon. Har jenta hatt vonde opplevelser pga hard mage vil det sikkert ta ekstra tid. Da vil hun jo også forbinde toalettet med noe vondt. Kansje det aller beste er å legge hele saken på is i et par mndr. Se til at hun har et kosthold som gjør at hun får regelmessig og grei avføring. Prat med henne etterhvert som det nærmer seg tiden for et nytt forsøk. La henne så få prøve igjen uten no pes eller press i forhold til alder eller familiesituasjon. Det løser seg nok helt sikkert fint til slutt. ← Takk for råd! Vi stresser ikke, vi... men det er bare det med årstiden da. Lettere å slutte med bleie om sommeren(?). Ikke argumenterer vi med at hun er storesøster heller, skrev det bare som en mulig forklaring(?). Hun vil jo gjerne være liten. Kanskje jeg burde dekorere do-veggen med noe artig?
Azi Skrevet 27. juni 2006 #6 Skrevet 27. juni 2006 (endret) Jepp jeg har doring med stige, kjøpte en for 399 kr. Men den liker han ikke.. den vingler så fælt! Den potta kan dem bruke lenge. Hun er ikke noe stor til å få seg ny potte nå. Det er faktisk nå man må kjøpe potte! Jeg har en slik bare i rød! http://www.babybjorn.se//filecache/150x0_&...llow_w_baby.jpg Endret 27. juni 2006 av Azi
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #7 Skrevet 27. juni 2006 Hun kan vel bare slutte på natta, da, i og med at bleia er tørr om morgenen? Da vil hun nok snart ønske å slutte på dagen og.
Gjest Dingo Skrevet 27. juni 2006 #8 Skrevet 27. juni 2006 Hun kan vel bare slutte på natta, da, i og med at bleia er tørr om morgenen? Da vil hun nok snart ønske å slutte på dagen og. ← Det skal vi prøve, bra så lenge hun ligger i sin egen seg. Men hun kommer inn til oss i løpet av morgenen, så jeg håper virkelig hun holder seg tørr=)
Gjest Lovegeckos Skrevet 27. juni 2006 #9 Skrevet 27. juni 2006 Vi brukte taktikken om at vår datter fikk ett klistremerke hver gang det kom noe i do. Det var stas
Azi Skrevet 27. juni 2006 #10 Skrevet 27. juni 2006 Potta vil hun heller ikke bruke, det er en gammel som jeg hadde da jeg var lita. Nå er hun for stor til å få en ny potte. ← Men hva mener du med at hun er for stor til å få ny potte nå?
Gjest Dingo Skrevet 27. juni 2006 #11 Skrevet 27. juni 2006 (endret) Men hva mener du med at hun er for stor til å få ny potte nå? ← Tenkte bare at det var ett unødvendig kjøp når hun er så stor, det er vel ett- og toåringer som bruker potte? Eller burde jeg satse på fancy potte? Hun vil forøvrig ikke sove uten bleie i kveld. Endret 27. juni 2006 av Dingo
Gjest *Just-Me* Skrevet 27. juni 2006 #12 Skrevet 27. juni 2006 jeg har også erfaring fra bleieslutt i barnehage osv. der roste vi barna når de tisset/bæsjet i do. De som var redde for å gå på do presset vi ikke, men vi oppmuntret dem til å prøve. De ble også rost når de torte å prøve å sette seg på do. Vi hadde liste på veggen der barna fikk klistre en stjerne når de hadde vært på do! Har venninder som også lagde kalendere i forbinnelse med bleieslutt. hadde barnet vært tørt om natten fikk det klistre et klistremerke på kalenderen!
Gjest moa Skrevet 27. juni 2006 #13 Skrevet 27. juni 2006 Bruker også klistremerker som belønning for å ha tisset på do. 1 merke for tissing og 2 for bæsjing. Har laget egen "do-kalender" med ruter. Så når kalenderen er full skal vi finne på noe ekstra gøy/kjøpe en liten leke/snop e.l.
Gjest EvaL Skrevet 28. juni 2006 #14 Skrevet 28. juni 2006 Min erfaring er at jo mer vi som foreldre maser med bleieslutt, jo lengre tid tar det. Veldig mange barn er av den sorten der bleieslutt faktisk må være deres egen avgjørelse, det er altså de selv som må føle at nå er jeg klar (selv om forldrene lenge med rett kan ha hatt rett i at ungen fysisk har vært moden for bleieslutt). De aller fleste foreldrene sier at "vi stresser ikke med dette" men for barnet vil det ofte oppleves som mas uansett når spørsmålet om tisse/bæsje på do dukker opp flere ganger for dagen i mange uker. Det er mange foreldre som har revet seg i håret over at alle forsøk på å få barnet til å gå på potte/do mislykkes, og til slutt gir de opp, bare for å oppleve at ungen da 1 måned senere selv høyt og tydlig erklærer at "nå vil jeg ikke bruke bleier mere" også er barnet tørr. For så fort kan det gå nemlig om barnet er fysisk modent, bare barnet selv bestemmer seg. Men det kan også ta lang tid, dersom barnet føler at det blir maset på, da kan hun han bestemme seg for "at jeg skal i hvert fall ikke slutte med bleia mi nå nei". Ser at mange anbefaler og bruker belønningssystemer for å få barna til å gå på do. Jeg tviler ikke på at dette fungerer for mange, men syns ærlig talt ikke noe om den metoden. Jeg mener det er helt feil at barna skal få belønning for å gjøe de mest naturlig tingene i verden som å gå på do, pusse tenner, spise mat osv.
Gjest Gjest_Gunhild_* Skrevet 28. juni 2006 #15 Skrevet 28. juni 2006 Jeg syns dere skal gjøre som en sa her angående nattbleien (ser at hun ikke ville ligge uten), prøv å få en slutt på denne så lenge hun er tørr. Kanskje dere ikke skal gi henne et valg i det hele tatt? Rett og slett bare legge henne uten å å spørre eller finne frem bleien og se om hun unngår å si noe selv? Og om du mener hun kan være tørr om dagen, hva med å bare "rote litt ekstra" om morningen før dere finner frem bleie og kler på henne? La henne gå naken en halvtime? Om hun ikke har tisset i bleia om natten vil hun jo være tissetrengt, og når dere "liksom" skal skifte bleie så unnlater dere bare å ta på ny bleie med engang. Ikke nevn "tisse på do" i det hele tatt. Bare ta av bleien og begynn med noe annet som som om du glemmer å kle på henne. Jeg tror sjansen da er stor for at hun vil gi beskjed om at hun må tisse og da kan du spørre om hun vil prøve på do. Samme på dagen når det er varmt i været og hun f.eks. bader ute. Når badingen er over unnlater dere å ta på bleie (uten å si noe, de ter viktig) bare noen lette klær. Later rett og slett som om dere glemmer bort bleien hun må ha. Enten sier hun i fra, eller så tenker hun ikke over det selv før hun må tisse.
Gjest EvaL Skrevet 28. juni 2006 #16 Skrevet 28. juni 2006 Men bæsje, nei den gjør han fint i buksa si! Han nekter å bæsje på potta eller do. Doen liker han ikke i hele tatt, uannset myk/hard doring. Jeg er så lei av å vaske vekk på bæsj. Det har gått 1 uke nå snart. Og han forsetter bare å bæsje på seg! ← Hvorfor ikke gjøre en avtale om at han kan få bæsje i bleie en stund til da? Be han si i fra når han må bæsje slik at dere kan sette på han en bleie. Når han er ferdig tar dere den av og setter på klær igjen. Da slipper du bæsje i trusa. Det er helt normalt at noen barn trenger ekstra tid på dette med å bæsje på do.
Eliza Skrevet 28. juni 2006 #17 Skrevet 28. juni 2006 Dere som har brukt klistremerker o.l. som oppmuntring - hvor gammelt var barnet da? Har så vidt startet opp med pottetrening for vår 2-åring, men vi tar det meget piano foreløpig.
la Flaca Skrevet 28. juni 2006 #18 Skrevet 28. juni 2006 Hm, jenta vår blir 2 om 2 mndr. og vi bør vel begynne med pottetrening nå. Tror det er lettere å slutte med bleia ved å gå på potta jeg da, eller er det dumt? Doen er liksom litt stor og utilgjengelig og skummel?. Syns uansett ikke potte er for barnslig for en treåring! Jeg gidder ikke å mase om bleieslutt, særlig siden vi har en på snart 3 mndr. også. Krever jo litt innsats å slutte med bleie. Men hos dagmamman har hun tisset og bæsjet ved et par anledninger i potta, og her hjemme også. Syns det er veldig stas, men bare når hun selv sier at hun har lyst. Og så må hun være alene når det skal skje.
Azi Skrevet 28. juni 2006 #19 Skrevet 28. juni 2006 (endret) Hvorfor ikke gjøre en avtale om at han kan få bæsje i bleie en stund til da? Be han si i fra når han må bæsje slik at dere kan sette på han en bleie. Når han er ferdig tar dere den av og setter på klær igjen. Da slipper du bæsje i trusa. Det er helt normalt at noen barn trenger ekstra tid på dette med å bæsje på do. ← Det er nettopp det som er problemet. Nå vil ikke ha bleie på dagen, bare når han skal legge seg på kvelden, men så sier han heller ikke fra når han skal på do tisse eller bæsje. Han går på potta si og sier i fra etterpå at han har tisset. Men han sier ikke ifra etter han har bæsja. Han bare gjemmer seg rett før-under og etter bæsjing! Først tenkte jeg kanskje han ikke merker at han bæsjer, at det noe gale? Men det kan jo ikke være grunnen siden han går og gjemmer seg og vil ha privat moment! Men jeg har gått etter han i 2 dager nå og ikke latt han gå og gjemme seg. Idag morges var det bæsj i bleien hans. Og han kjeftet masse på lillesøster for det var faktisk henne som hadde bæsjet i bleien hans! Så jeg tror han har skjønt at han må bæsje på potta, men jeg tror rett og slett ikke han vil for det er lettere å bæsje stående enn å sitte! Endret 28. juni 2006 av Azi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå