Gå til innhold

Føler meg aldri uthvilt om morgenen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg begynner å bli lei av at jeg så og si aldri føler meg opplagt når jeg våkner om morgenen. Det er sjelden jeg våkner om natten, men tror søvnen min må være veldig urolig likevel... Føler meg stiv og støl og sliten hele kroppen omtrent hver bidige morgen, samme hvor mye eller lite jeg sover. I dag for eksempel skulle jeg endelig få sove lenge, stod ikke opp før klokka 11.30, men guuud så støl og utslitt jeg føler meg!

Fler som har det sånn? Noen tips til hva jeg kan gjøre for å forbedre søvnen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vikitg å sove regelmessig. Legg deg og stå opp til samme tid hver dag, helg som hverdag. Det vil nok hjelpe en del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli lei av at jeg så og si aldri føler meg opplagt når jeg våkner om morgenen. Det er sjelden jeg våkner om natten, men tror søvnen min må være veldig urolig likevel... Føler meg stiv og støl og sliten  hele kroppen omtrent hver bidige morgen, samme hvor mye eller lite jeg sover. I dag for eksempel skulle jeg endelig få sove lenge, stod ikke opp før klokka 11.30, men guuud så støl og utslitt jeg føler meg!

Fler som har det sånn? Noen tips til hva jeg kan gjøre for å forbedre søvnen min?

Har det på samme måten. Men så er jeg i full jobb med en veldig aktiv 1,5 åring. Har sikkert litt å si.

Men jeg har tenkt på: Om jeg har riktig madrass/ pute, vitaminer, har ikke tid til å trene (de sier det skal hjelpe på søvnen), kosthold osv....Men om jeg klarer å gjøre noe med det? Neida ;) Har ikke tid..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det lureste er og legge se på samme tid og stå opp på rundt samme tid ver dag.

For jeg merker det jeg er mer utvilt vist jeg gjør det. En om jeg f.eks legger meg klokken 4 og sover til 15:00. En om jeg legger meg rundt 23 og sover til 7-8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har det på samme måten. Men så er jeg i full jobb med en veldig aktiv 1,5 åring. Har sikkert litt å si.

Men jeg har tenkt på: Om jeg har riktig madrass/ pute, vitaminer, har ikke tid til å trene (de sier det skal hjelpe på søvnen), kosthold osv....Men om jeg klarer å gjøre noe med det? Neida ;) Har ikke tid..hehe

Har ikke tid er den dummeste unnskyldingen jeg hører.

Hva med alle andre som trener? Hvordan får de tid?

Jeg føler også ofte jeg ikke har tid, men jeg tar meg tid, fordi hvis ikke går det ut over livskvaliteten min. Noen ganger har man bare ikke tid, sånn er det for alle i små perioder, men du har tid NOEN GANGER!!

Kjenner meg så innmari igjen med deg trådstarter.

Jeg blir heller aldri uthvilt. Å våkner flere gnger om natta og funderer over ting å tang.

Byttet nylig puten min, det hjalp meg faktisk noe.

En god seng og god pute er alfaomega for søvnen. Samt rett kosthold og mosjon.

Men etter arbeidsuker på 60 timer så føler en seg ganske tom. Jeg har en fridag i uka, og den dagen er jeg totalt lost. HElt fjern, da slapper jeg endelig av, og ender med å ikke få gjort noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

jeg har hatt det slik i flere år nå.jobbet som servitør og bartender i nesten ti år, dvs. ti år med ti - tolv timersdager og jobbing til langt på natt eller morgenen faktisk.

Jeg jobber ikke i serveringsnæringen nå lenger, men har den samme døgnrytmen og er hellig overbevist om at døgnrytmen min er føkka for resten av livet.

har også veldig høy kroppstempratur og sliter med nattsvette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje du snorker om natta? bestemoren min blir også veldig sliten i perioder, men hun snorker noe voldsomt. Gå til legen uansett, kan være at du slutter å puste om natta også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-> Legetime.

Det der høres ut for meg som det kan være noe somatisk, og i såfall vil legen kunne finne det ut - forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja snakk med lege og utelukk eventuelle somatiske plager. Videre er det mulig å ta i mot soveårs hos lege, eller komme i kontakt med eventuelle søvnkvlinikker. Tror det finnes en del av dem i landet. Det kan også være av interesse å gå til innkløp av en solterapi lampe. Den kikkstarter kroppens egen rytme slik at man får i gang de rette søvn og våkenhets hormonene til rett tid på døgnet. Jeg har lenge slitt emd søvnen og har aldri sovet så godt og vært så uthvilt som når jeg bruker den. Det er virkelig å annbefale, men er ganske dyrt. Livskvaliteten blir likevel utrolig mye bedre og det er virkelig værdt det. lysterapi fungerer etter en ukes tid som en oppkvikner på morgenen, og behøver muligens ikke benyttes annet enn i perioder for å oppredtholde kroppsrytmen innen søvn og våkenhet. Jeg anskaffet meg en på egenhond og leste meg til bruken på nettet, og dette har fungert kjempefint. Forekommer ingen bivirkninger så det går ikke ann å feile.

Men som sakt, snakk først med lege å hør om du kan få komme i kontakt med søvnklinikk. Få orden på søvnen er ikke så vanskelig bare man har de rette triksene, og dette kan disse hjelpe med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Å sove lenge kan forresten gjøre at man blr enda mindre våken. Dersom jeg i fridagene sover lenger enn til ni blir jeg kjempetrøtt, og dette er uavhengig av hvor lenge jeg har sovet. Har kommet frem til at dersom man legger seg sent er det bedre å sove et par timer mindre å stå opp tidligere enn å ligge de ekstra timene til 11-12. Døgnrytmen påvirkes mye av de ekstra timene med søvn og setter kroppen ut av system.

Bare en liten tanke om mine erfaringer, kan jo ikke si at dette gjelder alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Spis dette før du legger deg: Mos en banan og bland dette med yoghurt eller melk. Hvis du er sulten kan du blande i litt kornblanding (feks All Brand). Banan inneholder magnesium som er beroligende og avslappende på muskelaturen og melk er også søvndyssende. Gå gjerne til innkjøp av magnesium-tabletter, gjerne i kombinasjon med kalsium.

Du kan også dryppe noen dråper med lavendelolje på putetrekket. Den virker avslappende og gjør at du sovner bedre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg hadde en periode rundt jul hvor jeg ikke trente på 3 mnd, og da følte jeg meg mye mindre opplagt. Så for min del føler jeg at trening har mye å si for hvordan jeg føler meg. Jeg har hvertfall funnet ut at for min kropp gjelder det å sove regelmessig og ca. like mye hver natt, trene og spise til faste tider. Hvis ikke blir jeg helt rar, og får i tillegg trøbbel med magen. Nå har jeg sovet 5 timer hver natt den siste uka, og det er ikke bra. Med meg skjer dette fordi jeg ikke er hjemme hos meg selv og dermed sklir ut av den vanlige rutinen. Men tror heller ikke det er lurt å plutselig sove 12 timer en dag; det blir jeg hvertfall utmatta av :overrasket:

Men så har jeg jo også hørt om at noen har dårligere søvnkvalitet enn andre. Noen kan f.eks. våkne opp mange ganger om natta uten å være klar over det selv (fordi det er så kort). Vet om en som dro til en søvnklinikk og fikk sjekka ut søvnproblemer. Kjenner henne ikke så godt, så vet ikke egentlig hva som var problemet, men tror hun fikk hjelp hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du om du har søvnapné (at du slutter å puste om natten)? Det sliter veldig på kroppen og gjør deg sliten og lite uthvilt, for ikke å snakke om at det kan føre til senere hjerteproblemer. Ellers er det greit å passe på ting som å ikke spise tung mat før du legger deg, ikke drikke kaffe eller annen drikke med koffein, om det ikke er slik allerede så prøv å holde soverommet fri for annen aktivitet enn søvn (og sex da), for mange kan kroppen faktisk bli forstyrret om de bruker soverommet til å sitte ved PC'en, studere eller andre ting, mens hvis rommet kun brukes til soving vil kroppen roe seg ned og venne seg til at her skal det soves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være at du har vitaminmangel. Mangel på vitamin B12 kan gjøre det skikkelig slapp/sliten selv om en sover mange timer hver natt.

Ta deg en tur til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

prøv tempur pute! da sover en mye mye mer roligere! det finnes masrasser og.. sleit mye i begynnelsen, men nå sover jeg kjempe godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest En annen gjest

Vi byttet madrass for en stund siden, den gamle var for myk og det gav ryggplager. Kjøpte en litt hardere, men den var nok for hard. Er alltid støl i overkroppen, rygg / brystkasse når jeg våkner og må strekke meg ordentlig. I og med at min bedre halvdel snorker mye i perioder ligger jeg på et annet rom av og til. Der er det fjærmadrass. Nå kan det selvsagt være sånn at jeg sover bedre fordi det er stille. Men jeg har ikke vondt noen steder når jeg våkner. Føler meg bare vanlig morra trøtt liksom. Ville sjekket madrassen hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Hei.

Jeg kan nesten garantert si at du har søvnapne. Snakk med legen din om det.

Søvnapne er pustestopp på natten.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...