Gå til innhold

kjøpt leilighet men utrolig dyr fellesgjeld


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

leiligheten ligger ien lavblokk fra 1963, altså noe gammelt ja... men hvorfor i all verden har de da fellesgjeld på nesten 500 tusen??

og hvordan kan dette være negativt for meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Du må jo betale det... Det er vel det negative. Fellesgjeld er vel fordi de har fikset opp i noe der, enten utvendig eller i leilighetene, i rør, elektrisk anlegg e.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Er det pusset opp i det siste? Fasadeendring, nytt bad, nytt rørsystem, elektrisk anlegg osv? Sånt koster penger. Hvis alt sånt er fra 1963, da har du driti på draget, for da må det gjøres noe med rimelig kjapt, og da går fellesgjelda og dermed også husleia opp enda mer.

Hvordan det kan være negativt for deg? Vel, prisen på leiligheten er salgspris+fellesgjeld. Så hvis du har betalt 2 mill for leiligheten, så kostet den i realiteten 2,5 mill. Det er det du må betale ned. Så spørs det om en evt. kjøper gidder å betale det når du skal selge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

men husleia er på 2800 kr of fellesgjeld på ca 500 ooo kroner. men vi er vel alle i blokka om å betale denne fellesgjelda? og den er vel lagt inn i husleia??? er det ikke slik det foregår da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
men husleia er på 2800 kr of fellesgjeld på ca 500 ooo kroner. men vi er vel alle i blokka om å betale denne fellesgjelda? og den er vel lagt inn i husleia??? er det ikke slik det foregår da?

Fellesgjedlen er nok lagt inn i husleien ja. Nei, de 500 00 er det bare du som skal betale. De andre leilighetene har sine 500 000 å betale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

er det slik det fungerer? trodde 500 000 var på hele borettslaget jeg, alle som bodde i gården der...oiiiiii... er det bare på min leiklighet? så om det er 10 leiligheter der så er det 500 000 * 10 da? alt i alt...

jeg har driti meg ut... :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Det fungerer sånn som Frysepulver sa, ja. Fellesgjelden er ikke det som blir flagget mest når leiligheten markedsføres, så jeg forstår at en førstegangskjøper kan drite seg ut på det.

Du får trøste deg med at totalprisen du betalte sikkert er "riktig" siden den blir bestemt i markedet, dvs budrunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
er det slik det fungerer? trodde 500 000 var på hele borettslaget jeg, alle som bodde i gården der...oiiiiii... er det bare på min leiklighet? så om det er 10 leiligheter der så er det 500 000 * 10 da? alt i alt...

jeg har driti meg ut... :overrasket:

Dette må da være en spøk... Du har ikke faktisk kjøpt denne leiligheten med så stor fellesgjeld uten å vite hva fellesgjeld er? Det tror jeg bare ikke noe på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes oppriktig talt synd på deg om du ikke visste hva fellesgjeld er og har kjøpt noe du ser ut til å ikke ha helt råd til likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg synes oppriktig talt synd på deg om du ikke visste hva fellesgjeld er og har kjøpt noe du ser ut til å ikke ha helt råd til likevel...

:overrasket: Wow, skjønner ikke hvordan dette er mulig. Hvordan er det mulig at ingen har fortalt deg dette?

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Men trådstarter hadde vel ikke fått lån hun ikke kunne betjene? Sånn sett bør hun jo klare å betale dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt sameie har 12 millioner i fellesgjeld. Den nedbetales av oss alle. En del av husleien går til å dekke lånet og rentene (huslaia steg noe) og alt overskudd blir brukt til nedbetaling. Det er ikke uvanlig at gamle sameier har gjeld. Det må en del fornyelser til når blokka er fra 1963.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Store ulempen med fellesjeld er at husleia gjerne blir satt opp når renta går opp. I mitt borettslag har vi 60.000 i fellesgjeld hver. Da renta var på det høyeste satte de opp husleia med ca 20%. De satte imidlertid ikke ned leia igjen da renta gikk ned.

Å ha litt fellesgjeld ser jeg ikke noe galt i. Det er viktig at det blir gjort løpende vedlikehold, og det vanlige er å ta opp lån til dette i stedet for å spare opp nødvendige midler. Men hvis oppussing blir utsatt for lenge kan det bli nødvendig å ta opp enormt store lån, og det er gjerne i slike borettslag fellesgjelda er så stor som TS beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
MEN DETTE ER IKKE NEGATIVT DA_? det er inget problem med å ha slikt?

Altså, når en går i banken og ber om et lån ser jo banken på den totale utgiftsposten din. Jeg vil derfor anta man ikke får et skyhøyt lån man ikke evner å betale tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skremmende at folk kjøper leilighet uten engang å vite såpass som hva fellesgjeld innebærer. Faktisk like skremmende som at mange har tatt opp skyhøye lån uten å ta høyde for renteøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor heter det ikke "fellesgjeld", men "andel fellesgjeld" - dvs din andel av fellesgjelden.

Man bør alltid sjekke borettslagets økonomi og regnskap før man kjøper. Da jeg kjøpte min første leilighet ba jeg om de tre siste års regnskap og ba en som kunne sånt sjekke det for meg. Alle har ikke greie på alt, så da må man be om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass deg også for en del av disse nye (og sikkert nyoppussende) blokkene hvor man har avdragsfrihet i 5 år. Det blir en dyr affære når den gjelden skal betales. Da spørs det om det er særlig mange som er interessert i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...