Gå til innhold

Gjerrig å ikke ha fri bar?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Lurer på hva andre synes om dette?

Vi planlegger å ha ca 50 gjester (gifter oss neste sommer) på middag. Har kikket litt på steder hvor vi kan ha festen og har egentlig kommet til at vi vil satse på et litt dyrere alternativ.

Stedet er helt nydelig og de har en utrolig flink kokk. Siden vi leier et 'all inclusive' sted så blir prisen pr person ganske stiv, og alkoholen for dyr til at vi kan ha fri bar.

Slik vi ser det vil vi heller ha en flott ramme og fin middag enn fri bar hele kvelden. Vi har heller ingen foreldre som legger i penger....

Hva er den generelle mening om dette? Blir du litt sur om du drar i et bryllup der du må betale drikken etter middagen selv? Er det frekt å ikke betale alt for gjestene?

Hva planlegger/hva gjorde dere?

Det er jo et alternativ å ha selskapet et billigere sted, men da får vi ikke en like flott ramme... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg ville ikke blitt sur i det hele tatt. Bare husk at om dere legger opp til et system med bonger og at gjestene må betale selv må dere gi beskjed om det. Hadde jeg vært gjest hos deg, og ikke fått beskjed om at jeg må betale drinkene selv - og dermed ikke hatt nok penger med meg, da hadde jeg nok blitt irritert ja.

Jeg synes dere legger opp dagen slik dere vil ha den, og jeg kan ikke skjønne de gjestene som synes det er gjerrig. De har jo tross alt fått middag p ået nydelig sted som du sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E

Jeg syns ikke man er gjerrig om man ikke vil betale for fylla til 50 gjester!

Endret av baby-E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes heller ikke det er gjerrig..

vi er i lik situasjon, og betaler 95% selv.

vi satser på å ha et flott lokale, og en fin ramme rundt festen...

vi spanderer champagne til mottakelse, mat, vin til maten, champagne til skål, kaffe avec, snacks..

så får vi vurdere hvor mye vi har råd til å spandere...

I tillegg ordner vi jo lokale, rimelig overnatting og gjør andre ting for å gjøre helgen finest mulig for alle gjestene.

Endret av marsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes overhodet ikke at det er gjerrig. Spesielt når man skal spandere dyr middag! Det viktigste er å gjøre gjestene klar over dette før bryllupsdagen slik at de kan ha penger med seg. Finn ut om stedet tar kort eller kun kontanter også. Vi har også valgt en litt dyrere løsning for å få en fin ramme rundt bryllupet, vi betaler alt selv også, men vi har valgt å kjøre semi-fribar. Dvs. at vin, øl og mineralvann er fri, resten betaler folk selv. Vi kommer til å ha så mye opplegg etter middagen at vi tenker oss at det ikke vil bli tid til en ordentlig fyllafest ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke heller det er gjerrig i det hele tatt. Alle må få lov til å ha den bryllupsfesten de vil. Og gjøre det på sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg ville ikke ha reagert på det så lenge dere sier ifra i god tid, slik at man har med penger. Jeg syns det kan være gjerrig å ikke betale drikke gjennom hele festen, men ikke når man kombinerer det med det opplegget dere skal ha, som høres veldig hyggelig ut.

Vi har selv valgt å betale drikke hele kvelden, noe som gjør at vi må kutte på gjestelisten. Litt kjedelig, men det er det vi ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg ville synes det var gjerrig. Son gjest har jeg kjøpt flott gave, og antakelig ny kjole og nye sko, tilbehør osv. Kanskje har jeg reist et stykke og måttet ordne med overnatting også/dyr taxi. Da synes jeg i grunn jeg har brukt nok penger på ditt bryllup.

Jeg vil mye heller komme til et rimeligere lokale (det finnes mye fint som ikke trenger å være all inclusive og koste skjorta også!) og ha fri bar. Men jeg drikker meg ikke snydens, så en 5- 6 bonger i stedet for fri bar synes jeg er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tusen takk for svar :)

Godt å høre at dette høres ut som en akseptabel løsning.

Ideen om semi-fri bra var god, kan hende at det blir noe slikt. Får se på den endelige gjestelisten.

Med en slik løsning så får vi jo både alle de gjestene som vi virkelig ønsker å ha og en fin ramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i to bryllup, vært invitert til kaffe, og det har vært fri bar. Men jeg hadde ikke blitt sur om det ikke var fri bar. Men da bør det iallfall være amledning til å kunne kjøpe drikke selv, og det er det jo der dere skal ha bryllup.

Jeg syns absolutt at alle skal velge det bryllupet de selv ønsker, uten at noen skal legge seg borti det. Jeg har kommet med forslag til min kjære om at vi kanskje kunne hatt fri bar på vin og øl, og at de eventuelt får ta med sterkere saker selv hvis de vil. På den måten hadde det blitt litt rimeligere for oss. Men det var visst ikke akutuelt- han skulle ha fri bar fordi han ikke ville bli sett på som grådig. Det skal sies at han er trønder, og aldri har opplevd et bryllup uten fri bar. ;)

Nei, velg det DERE ønsker! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at han er trønder, og aldri har opplevd et bryllup uten fri bar.  ;)

Nei, velg det DERE ønsker!  ;)

jeg er trønder jeg også, men trønderske bryllup har jo som oftest fri bar fordi drikkevarene er "selvlagd" for å si det sånn :ler::sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er trønder jeg også, men trønderske bryllup har jo som oftest fri bar fordi drikkevarene er "selvlagd" for å si det sånn  :ler:  :sjenert:

Ja, de hadde iallfall det før. Men de siste årene (som jeg har vært med) har det faktisk vært polvarer... Hvis de ikke har tømt det over på orginalflasker da! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg syns ikke man er gjerrig om man ikke vil betale for fylla til 50 gjester!

Merkelige bryllup du må være vant med, som automatisk setter drinker i forbindelse med fyll. De fleste av oss er i stand til å begrense vårt alkoholkonsum.

Til trådstarter:

Jeg har ikke noe særlig sans for at gjesten må betale drinker, og ville nok heller valgt en annen løsning.

Jeg vil ikke kalle det dere vurderer for å være gjerrig - gjerrig er mer hvis dere sveiver opp med hjemmebrent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi skal ha fri bar og jeg ser mer på det som en investering til at stemningen utover kvelden blir bra! Sjelden at folk drikker seg snydens i et bryllup, rølpefestene tar man andre dager... Men så skal det legges til at vi har et billig lokale, ordner alt selv og har handla inn drikke i Sverige... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes det er gjerrig. Veldig merkelig hvor mange kommende bruder som har venner og famile som ikke klarer å styre alkoholinntaket sitt, slik at de må passes på. Det argumentet kommer alltid i slike debatter. Når man først skal invitere til stort flott selskap med dyre antrekk, blomster, bil osv synes jeg det er smålig å ikke kunne spandere festen på gjestene som kommer med gaver i dyre dommer. Spar hellir litt inn på andre ting, da vel. Bruden går rundt i en kjole i 10-20000 kroners-klassen og skal beundres av alle, mens jeg må betale for en drink... Får litt flau smak i munnen, jeg. Og jeg kan drikke med måte og har råd til å kjøpe drinkene mine selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjesta

Etter tidligere dskusjoner her inne har jeg fått inntrykk at det er en del som ville reagert på det.

Selv synes jeg ikke det er gjerrig, bare gi beskjed på forhånd så ingen blir sure fordi de f.eks ikke har med penger.

Selv kommer vi til å ha fri bar på enklere lokale. Men jeg vil gjerne ha mer en litt uformell bryllupsfest enn stivt selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Ja, jeg synes faktisk det er gjerrig. Spesielt når det er fordi man velger å invitere gud og hvermann/flere gjester enn man har råd til, og/eller velger et dyrere lokale og andre dyre løsninger, og så satser man på at gjestene betaler halve feste selv... for de har jo tross alt fått SPANDERT middag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er mulig å få noe alkoholfri drikke gratis, synes jeg det er helt greit! Jeg var i et bryllup der man måtte betale for alt fra drinker til flaskevann (springvannet var visst ikke så bra) etter desserten, og det var mange som ikke hadde penger med som rett og slett ble vanvittig tørste av all dansingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er gjerrig. Veldig merkelig hvor mange kommende bruder som har venner og famile som ikke klarer å styre alkoholinntaket sitt, slik at de må passes på. Det argumentet kommer alltid i slike debatter. Når man først skal invitere til stort flott selskap med dyre antrekk, blomster, bil osv synes jeg det er smålig å ikke kunne spandere festen på gjestene som kommer med gaver i dyre dommer. Spar hellir litt inn på andre ting, da vel. Bruden går rundt i en kjole i 10-20000 kroners-klassen og skal beundres av alle, mens jeg må betale for en drink... Får litt flau smak i munnen, jeg. Og jeg kan drikke med måte og har råd til å kjøpe drinkene mine selv.

i akkurat det scenarioet kan du få flau smak i munnen...

men de fleste som velger å ikke ha fri bar gjør det vel nettopp fordi de ikke har råd til det (eller andre dyre ting)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...