Gå til innhold

Koke sukkerbrød

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen her som har oppskrift på eller som har prøvd å koke sukkerbrød?Skulle få oppskrift av bestemoren min, men hun finner ikke sin igjen. jeg har ikke stekeovn og skal ha sukkerbrød til en bursdag om ikke så lenge. Synes ikke jeg kan fly rundt å låne stekeovner her og der.

Gjest Gjest1
Skrevet

Kan du ikke kjøpe ferdig da? Med sukkerbrød forstår jeg vanlig kakebunn. Det selger de på butikken.

Gjest gjest1
Skrevet

Koke sukkerbrød? Det har jeg aldri hørt om... Men enig med Violetta, kjøp ferdig.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har sluttet å bake sukkerbrød selv. Til tross for at jeg er ganske kresen på smak, så synes jeg ferdigkjøpt sukkerbrød er like greit som selvbakt.

Hvis du virkelig vil ha et perfekt sukkerbrød kan du vel bestille/kjøpe et på konditori i steden for å kjøpe et plastpakket på Rimi.

Jeg hadde virkelig ikke giddet å styre med å prøve å lage det selv.

(Og spørs kanskje om "kokt" egentlig var "dampkokt" i langpanne i stekeovn?)

Skrevet

Har sjekket med Henriette Schønberg Erkens "Stor Kokebok" fra 1949 (19.utgave), og der sto det ingenting om å koke sukkerbrød. Det skulle stekes i ovn.

Gjest Gjest
Skrevet
Har sjekket med Henriette Schønberg Erkens "Stor Kokebok" fra 1949 (19.utgave), og der sto det ingenting om å koke sukkerbrød. Det skulle stekes i ovn.

og da kan det IKKE finnes noen i hele verden som gjøre det å en annen måte nei! ;)

Gjest gjest2
Skrevet

Det eneste jeg har hørt om når det gjelder annet enn ovnsstekte kaker er pizza, scones og eplekake stekt i stekepanne. Men jeg har ingen slik oppskrift, dessverre.

Gjest gjest1
Skrevet

Har ikke noe oppskrift på det, men har hørt om det.

Da skal sukkerbrødet stekes/kokes i en panne/kasserolle med tett lokk på svak varme.

Blir litt samme prinsipp som panne pizza, som lages uten stekeovn, men i stekepanne med lokk.

Skrevet
og da kan det IKKE finnes noen i hele verden som gjøre det å en annen måte nei!  ;)

Mulig det gjør det, men det kan godt hende hun ikke syntes det var noe godt alternativ.

Skrevet (endret)

I "Alle kvinners kaker" fra 1965 står det følgende:

Oppskrift slettet grunnet utbredt oppskriftstyveri fra KG-journalister. Om noen ønsker den kan de sende meg en PM

Så lærte vi det :ler:

Endret av Fakse
Gjest Gjest2
Skrevet
I "Alle kvinners kaker" fra 1965 står det følgende:

På denne måten kan en lage bløtkakebunner til kaffen mens en vasker opp etter middagen.

Så lærte vi det :ler:

Den var herlig! :Hehe:

Skrevet
Den var herlig!  :Hehe:

Tro meg, det er kun ett av mange gullkorn jeg har funnet i det kakeheftet.

Skrevet

Det er ikke så uvanlig å dampe puddings i England da, man lager en sk. "sponge" (altså lager man røre som man damper og den får sukkerbrødlignende kvaliteter, derav navnet sponge), setter i en puddingmould med tett lokk, setter i en gryte med vann i og lar den dampe til den blir ferdig. Har ingen oppskrifter for hånden, men det er ganske vanlig å lage kaker på den måten i andre land.

• Liker 1
Skrevet
Det er ikke så uvanlig å dampe puddings i England da, man lager en sk. "sponge" (altså lager man røre som man damper og den får sukkerbrødlignende kvaliteter, derav navnet sponge), setter i en puddingmould med tett lokk, setter i en gryte med vann i og lar den dampe til den blir ferdig. Har ingen oppskrifter for hånden, men det er ganske vanlig å lage kaker på den måten i andre land.

Noe à la dette, kanskje?

Skrevet
clotted cream i oppskriften - er det rømme?

Nei, jeg tror ikke clotted cream er syrnet. Det er en type fet fløte som vi etter det jeg vet ikke har noen parallell til i Norge (?).

Du kan lese litt om clotted cream her.

• 14 år senere...
Skrevet

Min bestemor lagde sukkerbrød i båten i min barndom. Hun hadde en bredbunnet teflonkasserolle med lokk som hun "kokte" den i. Minnes oppskriften var i Hjemmet på slutten av 70-tallet.

AnonymBruker
Skrevet
Katha skrev (1 minutt siden):

Min bestemor lagde sukkerbrød i båten i min barndom. Hun hadde en bredbunnet teflonkasserolle med lokk som hun "kokte" den i. Minnes oppskriften var i Hjemmet på slutten av 70-tallet.

Tråden er 14 (!) år gammel! 

Anonymkode: e3201...678

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2021 den 15.03):

Tråden er 14 (!) år gammel! 

Anonymkode: e3201...678

Hva så? Sukkerbrød er da like aktuelt nå som da og garantert aktuelt om 100 år også. Så bare vent, kanskje tråden blir løftet opp igjen i 2121 :hoho: 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...