Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #1 Skrevet 15. juni 2006 Er det noen her som har oppskrift på eller som har prøvd å koke sukkerbrød?Skulle få oppskrift av bestemoren min, men hun finner ikke sin igjen. jeg har ikke stekeovn og skal ha sukkerbrød til en bursdag om ikke så lenge. Synes ikke jeg kan fly rundt å låne stekeovner her og der.
Gjest Gjest1 Skrevet 15. juni 2006 #2 Skrevet 15. juni 2006 Kan du ikke kjøpe ferdig da? Med sukkerbrød forstår jeg vanlig kakebunn. Det selger de på butikken.
Gjest gjest1 Skrevet 15. juni 2006 #3 Skrevet 15. juni 2006 Koke sukkerbrød? Det har jeg aldri hørt om... Men enig med Violetta, kjøp ferdig.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #4 Skrevet 15. juni 2006 Jeg har sluttet å bake sukkerbrød selv. Til tross for at jeg er ganske kresen på smak, så synes jeg ferdigkjøpt sukkerbrød er like greit som selvbakt. Hvis du virkelig vil ha et perfekt sukkerbrød kan du vel bestille/kjøpe et på konditori i steden for å kjøpe et plastpakket på Rimi. Jeg hadde virkelig ikke giddet å styre med å prøve å lage det selv. (Og spørs kanskje om "kokt" egentlig var "dampkokt" i langpanne i stekeovn?)
Gjest over Skrevet 15. juni 2006 #5 Skrevet 15. juni 2006 Har sjekket med Henriette Schønberg Erkens "Stor Kokebok" fra 1949 (19.utgave), og der sto det ingenting om å koke sukkerbrød. Det skulle stekes i ovn.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #6 Skrevet 15. juni 2006 Har sjekket med Henriette Schønberg Erkens "Stor Kokebok" fra 1949 (19.utgave), og der sto det ingenting om å koke sukkerbrød. Det skulle stekes i ovn. ← og da kan det IKKE finnes noen i hele verden som gjøre det å en annen måte nei!
Gjest gjest2 Skrevet 16. juni 2006 #7 Skrevet 16. juni 2006 Det eneste jeg har hørt om når det gjelder annet enn ovnsstekte kaker er pizza, scones og eplekake stekt i stekepanne. Men jeg har ingen slik oppskrift, dessverre.
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #8 Skrevet 16. juni 2006 Har ikke noe oppskrift på det, men har hørt om det. Da skal sukkerbrødet stekes/kokes i en panne/kasserolle med tett lokk på svak varme. Blir litt samme prinsipp som panne pizza, som lages uten stekeovn, men i stekepanne med lokk.
skrue Skrevet 16. juni 2006 #9 Skrevet 16. juni 2006 og da kan det IKKE finnes noen i hele verden som gjøre det å en annen måte nei! ← Mulig det gjør det, men det kan godt hende hun ikke syntes det var noe godt alternativ.
Fakse Skrevet 18. juni 2006 #10 Skrevet 18. juni 2006 (endret) I "Alle kvinners kaker" fra 1965 står det følgende: Oppskrift slettet grunnet utbredt oppskriftstyveri fra KG-journalister. Om noen ønsker den kan de sende meg en PM Så lærte vi det Endret 11. juli 2006 av Fakse
Gjest Gjest2 Skrevet 18. juni 2006 #11 Skrevet 18. juni 2006 I "Alle kvinners kaker" fra 1965 står det følgende: På denne måten kan en lage bløtkakebunner til kaffen mens en vasker opp etter middagen. Så lærte vi det ← Den var herlig!
Fakse Skrevet 18. juni 2006 #12 Skrevet 18. juni 2006 Den var herlig! ← Tro meg, det er kun ett av mange gullkorn jeg har funnet i det kakeheftet.
Tristessa Skrevet 18. juni 2006 #13 Skrevet 18. juni 2006 Det er ikke så uvanlig å dampe puddings i England da, man lager en sk. "sponge" (altså lager man røre som man damper og den får sukkerbrødlignende kvaliteter, derav navnet sponge), setter i en puddingmould med tett lokk, setter i en gryte med vann i og lar den dampe til den blir ferdig. Har ingen oppskrifter for hånden, men det er ganske vanlig å lage kaker på den måten i andre land. 1
Gjest piaf Skrevet 18. juni 2006 #14 Skrevet 18. juni 2006 Det er ikke så uvanlig å dampe puddings i England da, man lager en sk. "sponge" (altså lager man røre som man damper og den får sukkerbrødlignende kvaliteter, derav navnet sponge), setter i en puddingmould med tett lokk, setter i en gryte med vann i og lar den dampe til den blir ferdig. Har ingen oppskrifter for hånden, men det er ganske vanlig å lage kaker på den måten i andre land. ← Noe à la dette, kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #15 Skrevet 18. juni 2006 Noe à la dette, kanskje? ← clotted cream i oppskriften - er det rømme?
Gjest piaf Skrevet 18. juni 2006 #16 Skrevet 18. juni 2006 clotted cream i oppskriften - er det rømme? ← Nei, jeg tror ikke clotted cream er syrnet. Det er en type fet fløte som vi etter det jeg vet ikke har noen parallell til i Norge (?). Du kan lese litt om clotted cream her.
Katha Skrevet 8. juni 2021 #17 Skrevet 8. juni 2021 Min bestemor lagde sukkerbrød i båten i min barndom. Hun hadde en bredbunnet teflonkasserolle med lokk som hun "kokte" den i. Minnes oppskriften var i Hjemmet på slutten av 70-tallet.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #18 Skrevet 8. juni 2021 Katha skrev (1 minutt siden): Min bestemor lagde sukkerbrød i båten i min barndom. Hun hadde en bredbunnet teflonkasserolle med lokk som hun "kokte" den i. Minnes oppskriften var i Hjemmet på slutten av 70-tallet. Tråden er 14 (!) år gammel! Anonymkode: e3201...678
jukkapalme Skrevet 11. juni 2021 #19 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 8.6.2021 den 15.03): Tråden er 14 (!) år gammel! Anonymkode: e3201...678 Hva så? Sukkerbrød er da like aktuelt nå som da og garantert aktuelt om 100 år også. Så bare vent, kanskje tråden blir løftet opp igjen i 2121 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå