Gå til innhold

Ber du til Gud om kveldene?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Ber kveldsbønn med ungene og så ber jeg og Zevs sammen før vi sovner, hvis vi ikke slokner før vi rekker det, da. Ellers ber jeg sammen emd mange når jeg er på gudstjeneste og nå og da i hverdagen dersom det er noe spesielt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klappe: Godt sagt, Bellatrix! Jeg blir litt lei av folk som bare skal kverulere. Det er klart at man skal be for sine nærmeste uten å ha dårlig samvittighet. For det betyr jo ikke at man aldri ber for andre i denne verden.

Har da ikke kverulert på dette, jeg. Når har jeg sagt at du skal ha dårlig samvittighet for å be for dine nærmeste? Jeg bare påpekte at det var egoistisk (for det er det jo), men jeg ga jo også et tydelig hint om at denne egoismen er POSITIV. Foreldres kjærlighet til barn er egoistisk, fordi man synes best om sine egne barn, og mangler objektivitet. Men slik skal det da jamen meg være, også.

Mitt argument var imidlertid at selv om din familie er en spesiell prioritet for deg, så er de likevel ikke en spesiell prioritet for Gud, som jo liksom skal elske en familie du ikke vet om engang like mye som deg og dine. Og derfor ville ikke JEG bedt for min familie, men holdt bønnene mine generelle og forholdsvis vage.

Herregud, da, på et diskusjonsforum må man da få lagt frem sine meninger uten å bli sett på som kverullerende. Det blir jo ingen diskusjon om alle skulle være så irriterende enige hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt argument var imidlertid at selv om din familie er en spesiell prioritet for deg, så er de likevel ikke en spesiell prioritet for Gud, som jo liksom skal elske en familie du ikke vet om engang like mye som deg og dine. Og derfor ville ikke JEG bedt for min familie, men holdt bønnene mine generelle og forholdsvis vage.

Jesus har sagt at vi skal be for og med hverandre.

Dette må nødvendigvis bety de vi kjenner og omgåes.

Og han har sagt at vi skal elske hverandre.

Jeg tror alle er enige i at det er lettere å elske de vi kjenner, enn helt ukjente personer.

Han har også sagt at vi skal be for alle mennesker i verden.

Jeg ber om kvelden før jeg skal sove, men da blir det mest takksigelser for nok mat og drikke, for gode venner og for en herlig dag osv, hvis det ikke er spesielle behov for å be for andre.

Ellers på dagtid, kan jeg be for alle som sulter, er syke eller lider av andre årsaker. Jeg tror ikke at jeg gjør noe galt i å prioritere disse, selv om vi skal be for alle. Jeg ber også for alle på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har da ikke kverulert på dette, jeg. Når har jeg sagt at du skal ha dårlig samvittighet for å be for dine nærmeste? Jeg bare påpekte at det var egoistisk (for det er det jo), men jeg ga jo også et tydelig hint om at denne egoismen er POSITIV.

ville ikke JEG bedt for min familie, men holdt bønnene mine generelle og forholdsvis vage.

å

Javel, så var det bare jeg som oppfattet deg kverulerende da, siden du gjentok argumentet ditt i flere innlegg.

I en liten kveldsbønn er det mest naturlig å be for sine nærmeste, mener nå jeg. Så kan man be for fremmede i en annen bønn, i menigheten e.l.

Jeg mener dessuten at konkrete bønner er best og mest virkningsfulle. Derfor støtter jeg ikke din tankegang om å be generelle og vage bønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for barna mine og for at vi har det så godt som vi har.

Og så ber jeg for enkelte i familien min, om at de må få et bedre liv.

Så har jeg jo noen ønsker som jeg terper litt på. Personlige ting.

Jeg ber inni meg, når jeg legger meg. Men det hender på dagen også. Mere vanlig tale, og avslutter med amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ber ikke til Gud, selvom jeg er kristen. Det hender selvsagt noen ganger. Men Gud er ofte i tankene mine.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Jeg ber ikke hver dag, men når det faller seg slik. Det kan gjerne være i dusjen om så... Jeg ber på både gode og dårlige dager, men har i grunn ikke noe "fast" mønster.

Jeg ber for familien min, for å få ro ang. enkelte saker, for å få råd til hvordan jeg skal håndtere ting i livet mitt, jeg takker for dagene og barna mine. Jeg tror jeg i grunn ber om det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei alle sammen. Ber dere til Gud før dere legger dere. Jeg prøver alltid å gjøre det. Det er litt vanskeligere nå siden jeg er samboer , og han er ikke kristen, så vi kan ikke be sammen. Jeg får det til uansett da. Han respekterer heldigvis min religion. Jeg ber som regel om beskyttelse fra ulykker, sykdom og andre ting som plager meg . Også ber jeg for foreldrene mine, samboer, venner osv. Noen ganger blir det en kjapp bønn, andre ganger lengre. Hva med dere, ber du til Gud og i såfall om hva?

Jeg ber til Gud hver eneste dag, både morgen, mitt på dagen, på kvelden og noen ganger om natten. Jeg ber når jeg kjenner behov for å be, ognår jeg har lyst til å be. Det kan oppleves som et trykk inne i meg som er der til jeg har brukt tid med Gud. Gud er bare helt suveren når det gjelder å gi bønnesvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...