Gå til innhold

Normalt?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har søkt på høyere utdanning til høsten, og fikk idag et brev fra mitt 1.valg. Der stod det at de var glad for at jeg hadde dem som førsteprioritet og at de gledet seg til å se meg til høsten. Fikk også en katalog med litt informasjon, bl.a om studiet jeg har søkt.

Men jeg vet jo ikke om jeg kommer inn enda?! Er jo utrolig teit av dem å sende sånne brev også viser det seg at jeg ikke kommer inn..?

Men det var forøvrig få søkere til dette studiet i år, ikke få akkurat, men mindre søkere enn studieplasser.

Skulle nesten tro de på en måte visste at jeg kom til å komme inn... Eller er dette bare vanlig praksis?

Da jeg søkte i fjor på en annen skole fikk jeg ingen info eller brev.

Hva sier dere? Jeg håper virkelig jeg kommer inn så jeg ble jo litt glad over dette brevet. (har litt dårlige karakterer, ikke de aller dårligste - men absolutt ikke bra. Jeg kan ikke velge og vrake i studiesteder for å si det sånn) har vel 43 i snitt med alle ekstrapoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det var færre søkere en antall studieplasser, så kommer jo alle inn, så da er det vel ikke noe å lure på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg har søkt via samordna opptak to ganger og begge gangene har jeg fått info fra studiestedet frøst når jeg har kommet inn (i slutten av juli er det vel). Men hvis det er færre søkere enn studieplasser så vet de jo at alle kommer inn, så at de da sender ut info allerede nå er vel bare positivt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis det er få søkere, så vil de vel beholde de som har søkt. Da er det kanskje smart å sende ut slik "reklame" til søkerne? De vil nok sikre seg at du ikke velger dem bort i siste runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du trenger jo ikke å bekymre deg for å ha for dårlige karakterer når det er færre søkere enn plasser, da kommer jo alle inn (som har studiekompetanse, i allefall)

Jeg synes dette var veldig lurt av studiestedet, jeg, og kjempeflott for studentene! Det hadde jo kanskje vært noe annet dersom det var et studium der bare 1/3 kom til å komme inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere tar feil. Alle kommer ikke nødvendigvis inn selv om det er flere plasser enn søkere. Du skriver at du har søkt på høyere utdanning, så da regner jeg med at du mener master. Masterstudiene har gjerne et krav om at du må ha et snitt på C eller bedre for å komme inn. De som har et dårligere snitt kommer da ikke inn selv om det er ledige plasser. Men opptaksgrunnlaget står på internettsiden til det enkelte studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tar feil. Alle kommer ikke nødvendigvis inn selv om det er flere plasser enn søkere. Du skriver at du har søkt på høyere utdanning, så da regner jeg med at du mener master. Masterstudiene har gjerne et krav om at du må ha et snitt på C eller bedre for å komme inn. De som har et dårligere snitt kommer da ikke inn selv om det er ledige plasser. Men opptaksgrunnlaget står på internettsiden til det enkelte studiet.

Høyere utdanning pleier å henvise til det meste utover videregående skole. Altså f.eks. ingenør eller bachelor ved høyskoler og universitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Trådstarter her

Mener bachelor på høyskole ja... ikke master

Men tror jeg ordlagte meg litt feil.. Det er ikke færre søkere enn det er plasser, men det er færre som har det på FØRSTE VALG enn det er plasser... Så mye kan jo skje med at folk skifter sitt 2. valg til 1. osv.... Derfor er jeg veldig spent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et lignende brev/infopakke fra UIB i dag. Og studiet jeg har søkt er ikke blant de der alle kommer inn.

Har aldri opplevd å få informasjon før jeg fikk plass. Men det var jo ikke utfyllende informasjon da, bare et brev, et magasin og en brosjyre om noe kalt Bergenstudenten.

Hadde sikkert synes det var veldig merkelig om jeg ikke hadde lest denne tråden først.

Endret av quirky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også brev av HiS som det het før, da jeg begynte der for tre år siden. Og dette var før jeg visste om jeg kom inn. Har også fått brev fra HSH i år på et master studie som jeg har søkt på der til høsten som jeg ikke vet om jeg er kommet inn på.

Så ja jeg vil si det er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt normalt ja.

Her ser du hvilke frister UiB opererer med i forhold til det å sende ut info. De fleste andre læreinstitusjonene gjør nok noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...