Gå til innhold

GI BLOD!


Arielle

Anbefalte innlegg

Gjest Virvel

Flott med en påminnelse igjen, det står i Dagsavisen i dag at det er nesten tomt for blod på Ahus, og at de må utsette operasjoner. Én enkelt komplisert fødsel e.l. kan tømme lageret fullstendig. De har forsøkt å få oversendt blod fra andre sykehus, men ingen har noe til overs nå. Kom dere til blodbanken, alle som kan! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott med en påminnelse igjen, det står i Dagsavisen i dag at det er nesten tomt for blod på Ahus, og at de må utsette operasjoner. Én enkelt komplisert fødsel e.l. kan tømme lageret fullstendig. De har forsøkt å få oversendt blod fra andre sykehus, men ingen har noe til overs nå. Kom dere til blodbanken, alle som kan! :-D

Jeg leste også det + at de ringte meg på mandag og lurte på om jeg hadde litt til overs nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Da har jeg registrert meg, selv om jeg er litt i mot sprøyter... :sjenert:

Da jeg var mindre elsket jeg å ta blodprøver. Skjønne ikke hva som feiler meg! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt meg som blodgiver, men har ikke gitt min første dose ennda. Må gjøre ei rotfylling ferdig hos tanlegen før jeg får lov til å gi blod. Men prøvene er ferdige og alt sånn. Men nå er jeg jo blitt gravid i tillegg. Kan gravide gi blod? eller må man vente til man har født?

Du kan ikke gi blod dersom du er gravid, og ikke like etter fødselen heller.

Det er en grense på dette her... ikke gi blod så lenge du er gravid eller ammer i alle fall. Må krysse av på skjema hver gang om du er eller har vært gravid siste to år.

Jeg mener det er 6 måneder etter en abort og 1 år etter en fødsel som er grensa, men altså ikke gi så lenge du ammer. Det har vel mest å gjøre med at du trenger ditt eget blod (og kanskje noe om hormoner, jeg vet ikke)

Jeg er blodgiver selv. Har vært det i halvannet år.

Det der med å komme voer 50 kilo var noe av det som gjorde at jeg ikke kunne melde meg den dagen jeg var 18 ja. Men så gled det litt ut i sanden før jeg makka meg til å melde meg (over nettet) etter en slik tråd som dette her.

Fikk min samboer til å melde seg samtidig, så visp, da gjør vi vår lille del for en bedre verden i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært blodgiver en stund nå (et par år), men sliter med å få opp jernlageret, så det er ikke alltid jeg får lov til å gi blod (tester meg med jevne mellomrom). Men jeg har B- så de er glade for de halvlitrene de får.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Verken jeg eller samboeren min får lov ettersom jeg er oppvokst i et ikke-vestlig land. Skulle gjerne ha gjort det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bodde tre år i et ikke-vestlig land, så jeg får ikke gi blod, selv om det er 25 år siden nå. Synd, for jeg synes det er viktig. Samtidig er det bra at de har strenge regler for hvem som får gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne gitt blod, men får ikke lov.

Ikke så rart at det er mangel på blod, med så mange restriksjoner... (Men det er selvfølgelig bra at de er nøye på dette da!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at noen fikk 50kr for det??

Aldri hørt om. Trodde det bare var før i tiden man fikk penger for å gi blod.

Jeg skal gi blod om 2 mnd visst prøvene er ok.

Får hvertfall sjekka hiv og alt det der gratis.

Og jeg er sååååååå stolt av meg selv. Selv om jeg bare har tatt prøven.

Vær gang jeg skal ta spryte eller blodprøver så vrir jeg meg unna og begynner å gråte å skjelve og alt det der. Det er forferdelig, og jeg har vondt i magen mange dager før jeg skal gjøre det.

Jeg er så redd for sprøyter.

Men jeg har like vel melt meg som blodgiver :danse:

*stolt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg kan heller ikke gi blod, for jeg har altfor lavt blodtrykk. Men pappaen min har vært blodgiver i førti år, og søsteren min har vært i ti, så familiært sett bidrar "vi" ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amalie: Det er vel muligens varierende praksis rundt om i landet.

Jeg får ikke noe hver gang jeg gir blod (annet enn en flaske brus og fri tilgang på aviser mens jeg ligger der) men hver 4. gang jeg gir får jeg velge meg en dyrere gave. Det er ikke pga gavene jeg gjør dette, så det hadde ikke betydd noe for meg.

Jeg er forøvrig oppvokst med "blodgiverhåndklær" og "blodgiversekker" som min far fikk i gave for hver gang han ga blod i min oppvekst. (Han kunne velge et lite kronebeløp også da, men valgte heller en sekk eller et håndkle stort sett, eller t-skjorte noen ganger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil -jeg har piercing i nesen og har vært blodgiver i flere år. Men det kan nok være som Titti sier, at man må vente en stund etter at den er tatt.

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne gi så lenge jeg hadde piercing i nesa, for det er jo slimhinner der :) Måtte også vente i et halvt år etter at jeg hadde tatt den ut før jeg kunne melde meg som blodgiver.

Meldte meg for flere år siden, men siden jeg har vært endel ute og reist i malariastrøk får jeg alltid så lang karantene når jeg kommer hjem....og når man er singel, så er det ikke alltid så lett å få det til heller, kan jo ikke ha hatt en ny seksualpartner de siste seks månedene.... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at noen fikk 50kr for det??

Aldri hørt om. Trodde det bare var før i tiden man fikk penger for å gi blod.

Vet ikke hvprdan det er ellers mn jeg får 50,- som jeg kan beholde eller gi til en god sak. Evnt. velge meg et håndkl, paraply, en grillpinne og noe annet jeg ikke så hva var.

Jeg skal gi blod om 2 mnd visst prøvene er ok.

Bra. Det kan aldri bli nok givere.

Får hvertfall sjekka hiv og alt det der gratis.

Enda et gode for oss. Vi gjør en god gjerning og får sjekket dette i tillegg.

Og jeg er sååååååå stolt av meg selv. Selv om jeg bare har tatt prøven.

Da kan du være. INGEN i min vennekrets gir blod. Jeg spør hvorfor men det "blir vist bare sånn". Tror ikke de engang har giddi og sjekket hva som må til.

Vær gang jeg skal ta spryte eller blodprøver så vrir jeg meg unna og begynner å gråte å skjelve og alt det der. Det er forferdelig, og jeg har vondt i magen mange dager før jeg skal gjøre det.

Jeg er så redd for sprøyter.

Men jeg har like vel melt meg som blodgiver  :danse:

*stolt*

Siden du har skrekk i tillegg så kan du vøre ekstra stolt av deg selv.

:dagens-rose: til deg for det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Jeg gir også blod. Er også registrert som beinmargsdonor, men oddsen er vel ganske høye for at jeg noen gang skal trenge å donere.

Men jeg lurte på en ting. På det skjemaet man krysser av på ved hver tapping, på fremsiden der, står det et spørsmål om man har hatt sex med en mann som har hatt sex med andre menn. Har dere spurt alle deres tidligere seksualpartnere/ONS osv om de noen gang har hatt sex med menn? Eller om de har blitt testet for gulsott?? Jeg har nemlig ikke spurt mine partnere om de har blitt testet for gulsott, og mange har vel hatt mange flere partnere enn jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at i Oslo får du lunsj hvis du må stikke i lunsjpausen din. Det er service det!!

Hva? Lunsj? Har jeg aldri fått. (Stikke i lunsjpausen neste gang ;) )

Jeg mener det er 6 måneder etter en abort og 1 år etter en fødsel som er grensa,

Kommer automatisk i karantene ut graviditeten + ett år etter fødsel, ja.

Gir blod, er registrert i benmargsregisteret, og har donorkort i lommeboken. Fadderbarn har jeg også.

Dæskern, jeg er flink!

:ler:

Endret av Klips
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir blod, er registrert i benmargsregisteret, og har donorkort i lommeboken. Fadderbarn har jeg også.

Dæskern, jeg er flink!

:ler:

Samme her.

Bare at jeg nå er i karantene etter fødsel.

Må vente til jeg slutter å amme før jeg kan komme i gang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...