Gå til innhold

GI BLOD!


Arielle

Anbefalte innlegg

Jeg ville bare stikke innom og oppfordre dere til å bli blodgivere :) ! Synes nesten dette burde vært en samfunnsplikt ;) . Vi kan jo tenke selv hvis vi selv eller noen av våre nærmeste havner i en ulykke eller får en blodsykdom eller blodkreft, hvor fortvilt vi hadde vært dersom deres liv ikke kunne reddes fordi det ikke er nok folk som gir blod. Det kan faktisk redde liv at DU gir blod. Ikke bare tenk at du skal overlate det til alle andre.

Vil også oppfordre til å lese boken om Bengt Eidem -blodig alvor. En enormt bra bok om å få livet i gave fordi èn person er villig til å gi beinmargen sin for at en vilt fremmed skal få leve. Det ble en inspirasjon for meg, og neste steg er å melde meg som beinmargsdonor :)

Be the change you want to see in the world :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Skulle gjerne gjort det, men får ikke lov. Har mottatt blod (har ingenting igjen av mitt gamle i kroppen) og er evig takknemlig for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Fint med sånne tråder spom påminnelse en gang imellom. :)

Boken til Bengt Eidem brukes som en av takkegavene man kan få når man gir blod - så løp og gi blod!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle egentlig gjort det, sia jeg har blodtype 0 og kan gi til alle. men blir liksom aldri ferdig til det...

latskapen lenge leve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt blod i dag!

1/2 litern ligger på sykehuset og venter på å shakes eller hva de nå gjør med det.

Og 50 lappen jeg "tjente" ga jeg til kreftsyke barn.

Siden jeg har vært så flink i dag så blir det svær smågodtpåse på meg i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle egentlig gjort det, sia jeg har blodtype 0 og kan gi til alle. men blir liksom aldri ferdig til det...

latskapen lenge leve...

Kan du ikke bare melde deg i dag via nettet så har du kommet litt på vei.

https://www.giblod.no/

La inn en link også jeg. Den burde alle gå inn på for å registrere seg.

Endret av Titti72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Just-Me*

Jeg har meldt meg som blodgiver, men har ikke gitt min første dose ennda. Må gjøre ei rotfylling ferdig hos tanlegen før jeg får lov til å gi blod. Men prøvene er ferdige og alt sånn. Men nå er jeg jo blitt gravid i tillegg. Kan gravide gi blod? eller må man vente til man har født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg ikke svare på. Jeg fikk et spørsmål om graviditet der borte, men siden jeg ikke er/har vært på 2 år så fulgte jeg ikke noe med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

:klappe:

Slenger meg på denne oppfordringen.

Selv får jeg ikke lov til å gi blod, men mannen min har passert 50 "leveringer" nå. Det vil si at han har vært blodgiver i 13 år. Stolt av ham... ;)

Dere som gir blod gjør en fantastisk innsats, og gir den viktigste gaven noen noen gang kan gi! Dette er bokstavelig talt "the gift of life"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Jeg som holder på å svime av bare jeg tar en blodprøve.... :rodme:

Har faktisk ingen unnskyldninger til å ikke gi blod, men har forsøkt å ro meg unna med jernmangel (selv om det nok ikke er sant).

Retting: sjekket giblod.no og det viser seg at jeg ikke kan gi blod, fordi man ikke kan gi blod hvis man har piercing i slimhinnene og jeg har piercing i nesen.

Enda en endring: dessuten veier jeg ikke over 50 kg.

Hmmm.... det var visst vanskeligere å gi blod enn jeg trodde.

Endret av *Snart medlem*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retting: sjekket giblod.no og det viser seg at jeg ikke kan gi blod, fordi man ikke kan gi blod hvis man har piercing i slimhinnene og jeg har piercing i nesen.

Står det ikke at du må vente 1 år etter piercingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en endring: dessuten veier jeg ikke over 50 kg.

Hmmm.... det var visst vanskeligere å gi blod enn jeg trodde.

Ups. Nei det høres ut som om du trenger ditt eget blod.

Jeg har tyoe 0 og kan gi til alle. Skal det være en 1/2 liter eller 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Snart medlem*
Står det ikke at du må vente 1 år etter piercingen?

Ja, for piercing gjennom hud. Man kan ikke gi blod hvis man har piercing gjennom slimhinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retting: sjekket giblod.no og det viser seg at jeg ikke kan gi blod, fordi man ikke kan gi blod hvis man har piercing i slimhinnene og jeg har piercing i nesen.

Det er feil -jeg har piercing i nesen og har vært blodgiver i flere år. Men det kan nok være som Titti sier, at man må vente en stund etter at den er tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*
Det er feil -jeg har piercing i nesen og har vært blodgiver i flere år. Men det kan nok være som Titti sier, at man må vente en stund etter at den er tatt.

Da regner de vel tydeligvis ikke nese som slimhinner da :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg registrert meg - det sparket bak trengte jeg! ;)

Blir man slapp etter at man har gitt blod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg registrert meg - det sparket bak trengte jeg! ;)

Blir man slapp etter at man har gitt blod?

Jeg blir ikke. Du ligger 15 minutter etterat du er ferdig i tilfelle du skulle bli det. Du burde ikke stupe, klatre på stige eller i fjelle er advarselen som står på skjermen hos dem.

Leste at i Oslo får du lunsj hvis du må stikke i lunsjpausen din. Det er service det!!

Ellers så får du jerntabletter med deg hjem og juice/vann mens du er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo bra ut :) Jeg er fornøyd med at jeg endelig har klart å somle meg til melde meg! Har tenkt på det i årevis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...