Octavia Skrevet 30. mai 2006 #1 Skrevet 30. mai 2006 I nabolaget mitt er det en dame som kjører rundt i bil med amerikanske skilt. Det står et klistremerke med 02 på, så jeg regner med det var siste gang forsikring ble betalt i USA. Jeg er ingen sladrehank, men i og med at den ikke kjører på norske skilt (etter flere år i Norge), så er det vel ikke betalt forsikring på den heller. Hva skjer dersom denne bilen er skyld i en ulykke? Kjører på noen? Får ofrene noe utbetalt? Bør jeg rapportere bilen til myndighetene (politi eller tollvesen) utfra et moralsk synspunkt (ref. problemstilling overfor), eller skal jeg bare snu ryggen til? Trenger klare tanker fra andre!
Gjest Blære ikke reg Skrevet 30. mai 2006 #2 Skrevet 30. mai 2006 Jeg synes du så absolutt skal melde henne. Har ingen ting til overs for folk som snylter på andre/fellesskapet. For hvis hun er bosatt i Norge har hun ikke lov å kjøre den bilen en meter. Så anmeld henne og det med god samvittighet. Selv om det vil koste henne dyrt. I tillegg til en passende bot må hun ut med tollavgift på bilen, og årsavgift for alle de år hun har hatt bilen i Norge. Men snyltere synes jeg ikke synd på, så det er henne vel undt
Gjest Gjesta Skrevet 30. mai 2006 #3 Skrevet 30. mai 2006 Det skal vel ikke være et forsikringsproblem for evt "ofre", det er bare henne som står uten.
Gjest Varg-Menja Skrevet 30. mai 2006 #4 Skrevet 30. mai 2006 Det skal vel ikke være et forsikringsproblem for evt "ofre", det er bare henne som står uten. ← Det kan vel bli ett problem, siden bilen aldri har vært forsikret i Norge. Når en bil som ikke er forsikret forårsaker en ulykke, så er det det forsikringsselskapet som sist forsikret bilen som dekker det, også går de til regresskrav mot føreren av bilen. Mulig dette kan bli et problem når bilen aldri har vært forsikret i Norge, men det er også mulig at de har ett system på det.
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #5 Skrevet 30. mai 2006 Vet du at bilen har vært i Norge i flere år eller er det bare på grunn av det klistremerket du tror det?
Octavia Skrevet 30. mai 2006 Forfatter #6 Skrevet 30. mai 2006 Jeg har bodd her i 7 år, dama har bodd her lenger. Bilen har vært her de siste to årene, minst.
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #7 Skrevet 30. mai 2006 Jeg synes det er helt utrolig hva folk får seg til å bry seg med jeg da...
Octavia Skrevet 30. mai 2006 Forfatter #8 Skrevet 30. mai 2006 Jeg synes det er helt utrolig hva folk får seg til å bry seg med jeg da... ← Jeg har ingen interesse av å si ifra kun fordi jeg bryr meg. Jeg har faktisk ikke brydd meg de to årene bilen har vært her, men en tanke slo meg om at kanskje andre kom til å få problemer pga dette. Hvis jeg skal si fra, så er det, slik jeg poengterte i første innlegg, kun av hensyn til deg dersom hun skulle være så uheldig å forårsake en ulykke. Hvis dere kan berolige meg med at alle ofrene blir tatt vare på i en slik tenkt situasjon, så skal jeg fortsette med å kun bry meg om meg selv og rusket i navelen min!
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #9 Skrevet 30. mai 2006 Jeg synes det er helt utrolig hva folk får seg til å bry seg med jeg da... ← Jeg også. Dette året på KG har fått meg til å undres over mange.
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #10 Skrevet 30. mai 2006 Jeg har ingen interesse av å si ifra kun fordi jeg bryr meg. Jeg har faktisk ikke brydd meg de to årene bilen har vært her, men en tanke slo meg om at kanskje andre kom til å få problemer pga dette. Hvis jeg skal si fra, så er det, slik jeg poengterte i første innlegg, kun av hensyn til deg dersom hun skulle være så uheldig å forårsake en ulykke. Hvis dere kan berolige meg med at alle ofrene blir tatt vare på i en slik tenkt situasjon, så skal jeg fortsette med å kun bry meg om meg selv og rusket i navelen min! ← Og jeg ville fortsatt ikke brydd meg...
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #11 Skrevet 30. mai 2006 Jeg har ingen interesse av å si ifra kun fordi jeg bryr meg. Jeg har faktisk ikke brydd meg de to årene bilen har vært her, men en tanke slo meg om at kanskje andre kom til å få problemer pga dette. Hvis jeg skal si fra, så er det, slik jeg poengterte i første innlegg, kun av hensyn til deg dersom hun skulle være så uheldig å forårsake en ulykke. Hvis dere kan berolige meg med at alle ofrene blir tatt vare på i en slik tenkt situasjon, så skal jeg fortsette med å kun bry meg om meg selv og rusket i navelen min! ← Hvis det er det med fosikringsbiten som opptar deg, så vil jeg anbefale deg å sjekke opp det nøyere - så du kan få den delen ut av hodet. Prosedyren ved manglende forsikring hos norske selskap har du fått forklart. Når det gjelder eventuell manglende forsikring i utenlandsk selskap, så må du forsøke å fiske litt rundt hos organer som er tilknyttet forhold som har med forsikring å gjøre. Kan du ikke ringe forbrukerrådet og spørre hvor du begynner?
Gjest Gjesta Skrevet 30. mai 2006 #12 Skrevet 30. mai 2006 Og jeg ville fortsatt ikke brydd meg... ← Hvis det går ut over evt "ofre" ville jeg helt klart ha brydd meg, og anmeldt. Men hvis jeg skulle blitt påkjørt av den dama, så måtte vel staten ha betalt? det er vel ikke "mannen i gata" sitt problem?
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #13 Skrevet 30. mai 2006 det er vel ikke "mannen i gata" sitt problem? ← Nei, det finnes helt sikkert et system for sånt. Ingen av oss har kontroll på om alle utenlandsregistrerte biler i dette landet har forsikring, men mange er nok også uten forsikring - fra den minste boble til den største rustne trailer.
Gjest StoreSky Skrevet 30. mai 2006 #14 Skrevet 30. mai 2006 1. dama kan vel fint ha forskikring selv om det ikke er merket på bilen??? Vår bil har da ingen merker på seg at vi har forsikring. 2. eventuelle "ofre" får sitt uansett -det er eieren av bilen uten forsikring som taper. (får ikke noe igjen på bilen ved skader, må selv punge ut ev. erstatning, etc) 2. Det er mange biler som har utenlandske skilter. Av ulike grunner.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #15 Skrevet 30. mai 2006 Jeg synes det er helt utrolig hva folk får seg til å bry seg med jeg da... ← Jeg synes det er utrolig at så mange ikke bryr seg om ting som kan skade andre og som muligens er ulovlig.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #16 Skrevet 30. mai 2006 Jeg synes det er utrolig at så mange ikke bryr seg om ting som kan skade andre og som muligens er ulovlig. ← Hvilke skader er det andre får av at en bil muligens ikke er forsikret? Jeg synes det er simpelt med angiveri på et sånt plan. Hva med å snakke med dama som disponerer bilen?
Gjest Elfrida Skrevet 30. mai 2006 #17 Skrevet 30. mai 2006 Hvilke skader er det andre får av at en bil muligens ikke er forsikret? Jeg synes det er simpelt med angiveri på et sånt plan. Hva med å snakke med dama som disponerer bilen? ← Det er da ikke snakk om angiveri i det hele tatt! Trådstarter spør om råd om hva som vil skje hvis en slik bil er innblandet i en ulykke. Det må da være lov. Dessuten: er det lov for hvem som helst å snyte på skatten uten at vi andre skal bry oss når vi oppdager det? Det er jo sannsynligvis snakk om ganske mange penger her som vedkommende slipper å betale, og som kunne gått til felleskassa vår, som (nesten) alle vi andre bidrar til.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #18 Skrevet 30. mai 2006 Det er da ikke snakk om angiveri i det hele tatt! Trådstarter spør om råd om hva som vil skje hvis en slik bil er innblandet i en ulykke. Det må da være lov. Dessuten: er det lov for hvem som helst å snyte på skatten uten at vi andre skal bry oss når vi oppdager det? Det er jo sannsynligvis snakk om ganske mange penger her som vedkommende slipper å betale, og som kunne gått til felleskassa vår, som (nesten) alle vi andre bidrar til. ← 1) Dette skriver trådstarter i hovedinnlegget: Bør jeg rapportere bilen til myndighetene (politi eller tollvesen) utfra et moralsk synspunkt (ref. problemstilling overfor), eller skal jeg bare snu ryggen til? Dette er for meg angiveri fordi hun har mulighet til å spørre dama - istedenfor så vurderer hun å rapportere tilfellet uten at dama har fått mulighet til å forklare saken. 2) I mitt svar som du siterte, skrev jeg følgende: Jeg synes det er simpelt med angiveri på et sånt plan. Som du ser så presiserer jeg til og med at dette er mitt syn ike uttalt meg om noe annet enn denne spesifikke saken. Kanskje du også burde holde deg til trådens tema? 3)Hvordan får du eventuell ubetalt forsikringspremie til å bli mange penger som vedkommende slipper å betale? 4) Hvilket land bor du i som mener at forskringspremien innbetales til Staten? Regner med det er Staten du mener når du refererer til felleskassa som nesten alle bidrar til. -- Ikke holder du deg til tema og ikke har du geie på hva du skriver om - fine greier.
Gjest Elfrida Skrevet 30. mai 2006 #19 Skrevet 30. mai 2006 Hvis hun ikke har norske skilter eller oblat for betalt veiavgift etter mange år kan det vel hende at hun har klart å smugle inn bilen uten å betale hverken toll eller avgifter, og DET kan bli store penger.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #20 Skrevet 30. mai 2006 Hvis hun ikke har norske skilter eller oblat for betalt veiavgift etter mange år kan det vel hende at hun har klart å smugle inn bilen uten å betale hverken toll eller avgifter, og DET kan bli store penger. ← Ja, og hvis hun ikke har betalt skatt og i tillegg har svindlet sine forretningsforbindelser, så kan det også bli mye penger. -- Skummelt å lese at noen har sånne tanker om sine medmennesker - folk man ikke en gang har møtt. Jeg er glad jeg ikke er naboen din. Uansett så var ikke saken for trådstarter den misunnelsen du viser, men hvorvidt noen uskyldige ville lide økonomisk tap hvis bilen blir innblandet i personskade på tredjemann uten å være forsikret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå