Gå til innhold

hvordan skal et resultat skrives

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Holder på med en innlevering i biologi. Er kommet helt til resultat-skrivingen, men er usikker på hva jeg skal skrive der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest splæsj

Er det vanskelig, da? Du vet vel hva resultatet ble? ;)

Først en oppsummering, så en konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke denne ligge under "karriere og utdanning"?

Jaja, uansett... resultatene bør være nettopp dette; en direkte presentasjon av resultater du har kommet frem til, med figurer og grafer og en detaljert beskrivelse av disse. Det er greit å starte seksjonen med å repetere hypotesen (hva du undersøker). Pass på at du ikke drøfter betydningen av resultatene i denne seksjonen; det skal gjøres i neste del (diskusjonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er faktisk ikke så enkelt å skrive resultat-delen i biologi, for man skal passe innmari godt på at det ikke blir en diskusjon.

Jeg bruker denne regelen:

Innledning: bare det jeg vet fra før og det andre har sagt. Ikke noe av hva jeg tenker om hva andre har sagt, og ingenting fra denne studien

Framgangsmåte/metode: Hva gjorde jeg. Man kan trekke inn litt om hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde, men det skal ikke komme inn noen resultater eller diskusjon av resultater.

Resultat: Hva så jeg. Ingen diskusjon, ingen referanser til hva andre har gjort eller sett. Kun observasjoner og beskrivelser.

Diskusjonen: Hva tenker jeg om det jeg så

Konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om en stor rapport kan det være greit å få med noen få ord om hva du har gjort, slik at en eventuell sensor raskt vil kunne oppdatere seg på hva du har gjort uten å måtte bla mye frem og tilbake i oppgaven. Hvis det er en liten rapport kan det vurderes om dette er nøvendig. Det er ikke bra å gjenta seg selv for mye heller.

Det er fint om du får inn resultatene i tabeller eller figurer. Husk tabelltekst over tabellene og figurtekst under figurene. Det er viktig at tabeller og figurer er lett forståelig. Ta kun med de endelige resultatene. Eventuelle rådata og utregninger hører hjemme i vedlegg. Du kan henvise til vedlegg for utregninger ol.

Og som flere har nevnt: ikke diskuter noe i resultatdelen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...