Gå til innhold

kildehenvisning i oppgaver

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

lurer litt på det. og det er jo søndag, kan ikke spørre lærern da. ;)

la oss si at jeg har skrevet 1 side hentet fra ulike sider i en bok. skal jeg da for hvert avsnitt skrive det var fra der og der? eller kan jeg skrive helt til slutt, dette er fra side 1,4, 5 osv? samle alt til slutt altså.

det er høyskole, og en del av eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

ok,takk!

da blir det plutselig mer arbeid. men men, greit å ikke å få den påpakningen i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Er det direkte sitater så skal det markeres med "" (og eventuelt kursiv) og rett etter sitatet (Forfatter, årstall: sidetall).

Men om det bare er info du har hentet fra boken, og du ikke siterer, så trenger en ikke ha fortløpende referering i teksten, men det må markeres hvor det er hentet fra. F.eks. ved å legge inn en fotnote til overskriften med at all info i det aktuelle avsnittet er hentet fra den og den boken. Det gjorde hvertfall vi på semesteroppgaven nå for litt siden og fikk ros for veldig god refereringsteknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest camillo
Men om det bare er info du har hentet fra boken, og du ikke siterer, så trenger en ikke ha fortløpende referering i teksten, men det må markeres hvor det er hentet fra. F.eks. ved å legge inn en fotnote til overskriften med at all info i det aktuelle avsnittet er hentet fra den og den boken. Det gjorde hvertfall vi på semesteroppgaven nå for litt siden og fikk ros for veldig god refereringsteknikk.

Det blir jo fortløpende referering det, hvis jeg forstod deg rett? Om man skriver en fotnote eller direkte referanse er vel valgfritt/kommer an på skolen, men man markerer jo fortsatt fortløpende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hmm ja. Jeg forklarte meg kanskje litt klossete nå, burde kanskje brukt et annet ord enn avsnitt. Tenkte vel mer i retning av underkapittel - som 2.1, 2.2 osv.

Hvis all info under en slik overskrift er hentet fra samme bok, men det ikke er brukt noen sitater så trenger en ikke sitere fortløpende i teksten, men kan i overskriften eller i en evt. kapittelinnledning skrive at all info i den påfølgende delen er hentet fra den og den boken.

Det er litt uklart om trådstarter har brukt sitater eller bare info fra boken - om det er sitater så er jo det greit, da må det markeres + refereres til fortløpende. Men hvis det bare er info som er hentet, og hun ikke har referert direkte, så holder det med en "samlereferanse" til hele teksten.

Uff, ble fortsatt litt uklart dette. Men håper du forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo
Hmm ja. Jeg forklarte meg kanskje litt klossete nå, burde kanskje brukt et annet ord enn avsnitt. Tenkte vel mer i retning av underkapittel - som 2.1, 2.2 osv.

Hvis all info under en slik overskrift er hentet fra samme bok, men det ikke er brukt noen sitater så trenger en ikke sitere fortløpende i teksten, men kan i overskriften eller i en evt. kapittelinnledning skrive at all info i den påfølgende delen er hentet fra den og den boken.

Det er litt uklart om trådstarter har brukt sitater eller bare info fra boken - om det er sitater så er jo det greit, da må det markeres + refereres til fortløpende. Men hvis det bare er info som er hentet, og hun ikke har referert direkte, så holder det med en "samlereferanse" til hele teksten.

Uff, ble fortsatt litt uklart dette. Men håper du forstår.

Ja, hvis all teksten er hentet fra samme kilde, så. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...