Gå til innhold

Ferie hos ny arbeidsgiver

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Skal begynne i ny jobb i begynnelsen av aug, og tar 3 uker ferie før jeg slutter i nåværende jobb. Har jeg rett til ferie i ny jobb, feks i løpet av høsten? Vet ikke om det er frekt å be om... Litt lite med bare tre uker ferie på ett år når man jobber full stilling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Mulig jeg tar feil her, men jeg mener å huske at man ikke har krav på ferie på ny arbeidsplass det året man begynner der - med mindre man starter der tidlig på året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man bare har krav på ferie dersom man begynner før en viss dato, ja. Men når var den...1. september, kanskje???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
tror man har krav på ferie, men bare ikke med lønn..

Ingen får jo betalt ferie da. Det er feriepengene som dekker ferien, og de blir opptjent året før. men siden TS har hatt en annen jobb, har h*n jo fått feriepenger fra tidligere arbeidsgiver.

Men det kan nok godt hende den nye arbeidsgiveren ikke er så glad for at nyansatte også ønsker ferie. Ferieavvikling er en kabal som må gå opp, og hvis nyansatte i tillegg skal ha ferie kan det bli vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ville gitt avkall på de en/to ukene ferie jeg kanskje kunne fått i den nye jobben og nøyd meg med tre ukers ferie i år, og sett på det som en investering i et godt forhold til arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Du har dessverre ikke krav på ferie. Da måtte du ha jobbet der siden 1. oktober.

Når jeg starter 1 aug. hvor mange uker ferie har jeg krav på til neste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesten tar helt feil. Du har krav på full ferie så lenge du har begynt før 30 september dette året. Du får ikke feriepenger, derfor har du heller ingen plikt til å ta ferie, men du har likevel rett på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium
Gjesten tar helt feil. Du har krav på full ferie så lenge du har begynt før 30 september dette året. Du får ikke feriepenger, derfor har du heller ingen plikt til å ta ferie, men du har likevel rett på den.

Men bare den ferien som ikke allerede er avviklet. Siden hun allerede har hatt tre uker, kan hun ikke ta mer enn to uker til. Ref. Ferieloven §3, 2. ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Men når var den...1. september, kanskje???

riktig. begynner man før 30 september har man krav på ferie, om man ikke har tatt den ut der man jobbet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...