Gå til innhold

Inn i aetatsystemet

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg er arbeidsledig (og har vært det en periode, tok meg et friår fra det meste), og bør komme inn i systemet der. Må jeg bestille tid på forhånd, eller er det bare å møte opp i skranken?

Hva kommer jeg til å bli spurt om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Uff, min erfaring er at Aetat behandler folk som dritt. Fikk meg jobb gjennom dem, 150 kr dagen. Det er omtrent like mye som de jeg jobbet med fikk i timen. Men jeg trivdes og fikk god referanse. Det er grunnen til at jeg beholdt jobben. Det var et "hvileår" fra skolen jeg gikk på.

Jeg ville forsøkt lenge og vel på egen hånd, før jeg hadde blitt med i Aetat-systemet, om jeg var deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shadowlyn

Jeg har også veldig dårlig erfaring med Aetat.

Men for å svare på spørsmålet ditt, så må du bestille time. Forhåpentligvis blir du ikke bare satt opp på kurs etter kurs for å få deg ut av veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er arbeidsledig (og har vært det en periode, tok meg et friår fra det meste), og bør komme inn i systemet der. Må jeg bestille tid på forhånd, eller er det bare å møte opp i skranken?

Hva kommer jeg til å bli spurt om?

Dersom du "bare" skal registrere deg som arbeidsledig, så kan du gjøre det over internett. Er du interessert i praksisplass som noen over her nevner, så må du dra innom nærmeste kontor personlig. Praksisplass er ekstremt dårlig betalt(ca 250kr + evt. kjøregodtgjørelse pr dag), men det er en glimrende måte å skaffe seg jobberfaring og senere kontakter. Selv fikk jeg ordføreren som referanse etter å ha hatt praksisplass på rådhuset.

Om du må bestille time eller ikke avhenger vel av hvor du bor og eventuell trafikk på Aetat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er du interessert i praksisplass som noen over her nevner, så må du dra innom nærmeste kontor personlig. Praksisplass er ekstremt dårlig betalt(ca 250kr + evt. kjøregodtgjørelse pr dag), men det er en glimrende måte å skaffe seg jobberfaring og senere kontakter.

:overrasket: Jeg jobbet på barneskole og fikk bare 180kr pr. dag... Uansett synes jeg det er helt sykt at folk blir behandlet på det viset. Det skal litt til å gå med på en sånn ordning! Jeg bodde hos foreldrene mine da jeg jobbet der, ellers hadde jeg ikke greid meg.

Jobbet ikke for pengene, men fordi det var veldig kjedlig å sitte hjemme og sture, fordi jeg ikke hadde noe studieplass da, fordi jeg visste jeg ville trives og pga referansene jeg ville få.

Tenkte først å jobbe der i en periode, fra skolestart og til barna dro hjem. Men jeg måtte jobbe til kl 15.00 for at Aetat ville betale meg. 180kr dagen er bedre enn ingenting, og jeg trivdes godt blant de jeg jobbet der med, så da ble det full arb.dag.

Men du kan søke på vikarstilling på barneskole hvis du er ferdig med vgs. Eller bli vaskehjelp ett eller annet sted og bli bedre lønnet enn gjennom Aetat.

Beklager at jeg skrev så mye om min situasjon. Selv om man kan trives og ha det greit i en Aetat-jobb så bør de boikottes, så de forstår at lavtlønnen ikke kan fortsette!

Anbefaler deg å vente så mye som overhodet mulig, før du kaster deg på Aetat-karusellen fra helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har veldig gode erfaringer med Aetat. Jobben jeg har i dag, fikk jeg via nett-tjenesten deres. Da jeg var registrert som ledig i databasen deres, fikk jeg fakktisk flere henvendelser fra vikarbyråer.

Dersom du ikke skal søke om dagpenger, kan du registrere deg på www.aetat.no. Det du må huske på er å "sende inn" (elektronisk) meldekort hver 14. dag. Dette for at mulige arbeidsgivere skal vite at du fortsatt er ledig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_trådstarter_*

Problemet er at jeg har registrert meg på nettjenesten, men noe gikk galt slik at jeg ikke fikk den registreringskoden jeg trenger for å fullføre registreringen. (Aner ikke hva som skjedde, og jeg ga rett og slett opp til slutt)

Pokker heller, da må jeg uansett ta telefonen fatt så da får jeg se om jeg kan få tak i den koden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...