Gå til innhold

Hva baker dere til jul?


Tjorven

Anbefalte innlegg

Jeg er litt nysgjerrig på om dere skal ha 7 slag til jul jeg, og hva pleier dere å lage?

I helgen har jeg laget pepperkaker, "kjeksstenger" og sjakkruter. I tillegg skal jeg lage serinakaker, tebrød, kokosmakroner og havfreflarn.

Hva pleier dere å lage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lager ikke syv slag. Baker pepperkaker og kanelstenger. Får smultringer og kromkaker av bestemoren min. Pleier å lage hjemmelaget marsipan, peppermyntedrops og riskaker også. Tror jeg dropper marsipanen i år fordi det tar så lang tid. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal jeg bake

krumkaker

Pepperkaker

kokosmakroner

sandkaker

risboller

krydderkake

Det blir i allefall ikke flere sorter.

Skal kjøpe smultringer

klem fra koldbruna :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jul baker vi alltid nøttekuler og bordstabelbakkels. Smultringer blir det også bakt og pepperkaker. Stort mer kaker blir ikke spist - bortsett fra en god dessertkake til kaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ferdig med min frukt- og nøttekake i helga, og nå skal den ligge og godgjøre seg i to uker. Det er det eneste jeg baker; til gjengjeld er den uovertruffen i smak og jeg er heldigvis omgitt av folk som setter pris på den :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke så mye baking her siden vi reiser bort til jul, men aktuelle slag ville normalt være:

Fløyelsruter (sjakkruter)

peppernøtter

sandnøtter

pepperkakehus

..hm, kommer ikke på mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her skal bakes!!! Vel, i går bakte vi kakemenn, så da har vi i alle fall begynt. Of mannen min kom med ideen... Siden jeg ALLTID skal ha kakemann når vi er innom et bakeri.... :oops: Men, vi skal også bake krumkaker, fattigmann, smultringer, ristopper og pepperkaker. Sirupssnipper og berlinerkranser er kjøpt inn allerede, og også peppernøtter har vi kjøpt. Det er koselig å bake også da, og koselig å servere noe som er hjemmebakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal det bakes Kokosmakroner og kakemenn av tradisjonell julebakst. Men, jeg skal ellers bake dette til jul : Store sjokolademuffins, ostekake og frokosthorn

Ja, og så skal jeg lage karameller også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikke begynt å bake enda... :oops: pleier å være tidlig, men i år har dat vært så mye annet.

Måtte bake marsipankake til skolen (sønnen min går i 1. klasse) som jeg leverte i dag....og siden jeg ikke hadde lagt det før måtte jeg (perfeksjonist som jeg er på enkelte områder) bake en "prøvekake" som personalet på jobb fikk. :)

Men dette pleier jeg å bake til jul:

Havreflarn

Kransekakestenger

Julemenner

Pepperkaker eller peppernøtter

Sjokolade/nøttekjeks

Kokosmakroner

Risboller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til at det blir slike voldsomme kakemengder i år som vi pleier å ha... :cry: Her er i hvert fall det vi lager:

Pepperkaker

Sirupssnipper

Krumkaker

Avletter

Sirupstynnkake

Kransekakestenger

Smultringer

Smørpletter

Risboller

Marsipan

Det eneste som mangler, er tynnkaka og marsipanen. Ække mamma og jeg flinke kanskje? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt færre sorter med årene. Før lagde jeg gjerne syv slag og vel så det. Nå lager jeg 3-4, og baker heller noen formkaker og rundstykker i tillegg. Pepperkaker er et must og bakes sammen med barna, likeså ristopper. Smultringer får jeg som regel av min mor, og av svigermor får jeg krumkaker.

I år tenkte jeg å lage dette:

* Pepperkaker

* Brune pinner

* Ingefærkjeks

* Havreflarn

* Risboller

* Krydderkake

* Boller/rundstykker

* Kransekakestenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bake pepperkaker og blondekaker og julekake. Og så får jeg kokosmakroner av mamma - vi deler alt.

Og så har jeg funnet mormors sandkakeformer - og da vil jeg gjerne bake sandkaker også. Det har jeg aldri gjort før - så har noen tips til hvordan jeg skal få dem ut av formene på en ordentlig måte - så veldig gjerne tusen takk.

Min mann baker kakemanna.

Også lager vi masse marsipan og annet moms. Og så blir det ostekake julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lage kransekake-stenger, pepperkaker og krumkaker. Det får holde, jeg har vært på et lite bakeri her i nærheten og rett og slett kjøpt noen sorter som jeg har gjemt vekk.

I tillegg skal jeg lake bløtkake eller marsipankake til julaften. Føler jo også at jeg må lage Delfia-kake - det er jo liksom ikke helt jul uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bakt smultringer, krumkaker, myke seige sjokoladeruter, berlinerkranser, julebrød, valnøttbrød, lefser, stjernemagiske englekaker (!), og skal lage pepperkaker, knekk og rundstykker. Det blir det hele, og holder i lange baner skulle en tro. Ja, jeg har kjøpt en ferdig kransekake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ferdigbakt:

Kakemenn

Sikksakk kaker

Serena-kaker

Maryland cookies

Mørlefser, namnam

Julebrød

Det som skal bakes:

Frokost-horn og rundstykker

mammas fantastiske sjokoladekake

Det som jeg får fra mamma:

Krumkaker, de er bare sååå gode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg har bakt: sjokoladepinner,pepperkaker, frokosthorn, muffins, langpanneformkake og rundstykker.

har igjen å bake krumkaker, sjokoladekake, ostekake og sette sammen pepperkakehus :)

syns det er kjempekoselig å bake til jul:)

:P sola :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...