Gå til innhold

skriftlig eksamen i norsk og nynorsk

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei!

Jeg har hørt at den ene eksamenen er en stil og den andre er med oppgaver og analyser, det jeg lurte på var om en av eksamenene har innhold hvor man feks trenger å kunne litteraturhistorie og slikt? Noen som har lyst å fortelle meg hva oppgaven går ut på?

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer da veldig an på hvilke oppgaver de har i år...er som regel 2-3 å velge mellom... Alt fra analyser/tolkninger til oppgaver som handler om litteraturhistoriske perioder... Sikkert ikke dumt å lese seg litt inn i dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

I gamle dagar fekk ein kjøpt hefter med alle eksamensoppgåver frå dei siste åra, og det som gjekk igjen var novelle/ diktanalyse. Du var temmeleg safe om du kunne slikt. Men dette er jo nokre år sidan. Ta ein tur på bokhandelen og høyr om dei har slike hefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Daisy_*

Hadde det i fjor. På bokmål så var det oppgaver som: fortell det du vet om litteraturen på 1800-tallet, analyser denne teksten osv

På nynorsk så var det: skriv et kåseri, skriv ei novelle osv.

To dager før eksamen fikk vi utdelt et hefte som skulle hinte litt om det vi ville få på eksamen. Da gjelder det bare å pugge på det du tror bør kunne.

Vi fikk også utdelt et ark hvor vi kunne skrive hva vi ville og bruke under eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

jeg er dessverre privatist, så jeg får ingen sånne hefter før eksamen.. :/ har hvertfall aldri fått det før..

Men tusen takk for hjelp alle sammen.. :)

trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Daisy_*
Man får ikke sånne hefter, man kjøper de. ;) De kan være til god hjelp.

Jo jeg fikk et lie hefte. Betalte ikke en dritt for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk eksamen består jo av deler, en på bokmål og en på nynorsk. I fjor ble det trekt bokmål fagdag og nynorsk friskriving. Det tror jeg at det er i år også, men du kan jo gå inn på hjemmesiden til den skolen du skal ta eksamen ved og se der for å være sikker.

På fagdagen går oppgavene ut på å analysere en tekst/novelle/dikt osv eller å skrive en artikkel om et tema som har med litteraturhistorie å gjøre. Til friskrivningen får man utdelt et teksthefte med et tema (eks. kjærlighet, natur, media). Da er eksamensoppgavene relatert til dette temaet og sjangrene som går igjen er artikkel, novelle, kåseri, foredrag o.l. Tekstheftet blir delt ut på skolen to dager før eksamen slik at du har en lesedag i mellom. Sammen med tekstheften får du utdelt et blankt ark med skolens stempel. Dette kan du bruke til å notere hva du vil (bortsett fra hele tekster). Da er det ofte lurt å skrive ned kjennetegn på de forskjellige sjangrene og hva slags virkemidler, inndelinger osv. det lønner seg å bruke. Siden det er nynorskeksamen, kan det også lønne seg å skrive ned nynorskregler. Eks: At genetiv- s BARE skal brukes etter egennavn.

Hver av oppgavesettene består av fire til fem oppgaver, og husk at du skal bare velge én av dem. Selv etter seks år med norsktentamener, er det mange som brenner seg på å svare litt på hver oppgave. ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å holde meg - det heter altså bokmål og nynorsk, ikke norsk og nynorsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...