Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2006 #1 Del Skrevet 26. mai 2006 Har satt opp sykepleier på søknadslista mi på samordna, men er litt usikker på om jeg vil det...... Har aldri jobbet på sykehus eller sykehjem. Hva slags arb.oppgaver har en sykepleier? Hvordan er det å jobbe turnus? Hvordan er lønna? Hvordan er studietiden? Vet liksom ikke helt hvordan jeg vil føle det å sette kateter ol på andre Klart man lærer jo sånt før man går i praksis og det er vel ikke bare jeg som tenker sånn.....? Alle erfaringer tas imot med takk!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2006 #2 Del Skrevet 26. mai 2006 Jeg har søkt sykepleien til høsten Har jobbet på sykehjem som pleiemedhjelper, syns det var spennendes, jeg var nysgjerrig, og gjorde jobben min bra, så fikk lov til ting jeg egentlig ikke hadde lov til.. hysj hysj Jeg følte hele tida at det var dette jeg ville, jeg følte jeg hadde mer 'inne' enn det jeg hadde lov til å gjøre. Er veldig forkjellig fra sted til sted hva en sykepleier jobber med har jeg inntrykk av. Men hos oss, var h*n sjelden med i stell. h*n doserte medisiner, gikk legevisitt, hjalp til med stell når det var tid, tok seg av akutte ting. Tok prøver etc. Samt tok seg av pårørende ved dødsfall. På et sykhjem hvertfall er ofte ikke sykepleieren med på stell, men tar seg av det medisinske og har kontrollen på alle.. siste ledd før lege.. Å jobbe i turnus syns jeg var fint, men du må belage deg på ugunstige arbeidstider. Som oftes jobber man enten dag/kveld turnus, eller natt turnus, noen steder jobber man tredelt dag/kveld/natt.. Man må belage seg på å jobbe hver tredje helg, men har jo da tigjengjeld fri i uken eller langhelg neste helg. Man må også belage seg på å jobbe høytidshelger, julaften, påsken.. å sånn.. Dette går på rundgang..så man har aldri jula to år på rad. Blir også ofte tatt litt hensyn med tanke på småbarn, men ikke alle steder!! sykehus har jeg ingen erfaring med, men det har sikkert andre Jeg skal prøve å få jobb på sykehus etter endt utdanning, har inntrykk av at der er oppgavene større og mer varierte, og man glemmer ikke ting så lett. Sykehjem er veldig rutine preget.. men ingen dag er lik!!!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2006 #3 Del Skrevet 26. mai 2006 Jeg har søkt sykepleien til høsten Har jobbet på sykehjem som pleiemedhjelper, syns det var spennendes, jeg var nysgjerrig, og gjorde jobben min bra, så fikk lov til ting jeg egentlig ikke hadde lov til.. hysj hysj Jeg følte hele tida at det var dette jeg ville, jeg følte jeg hadde mer 'inne' enn det jeg hadde lov til å gjøre. Er veldig forkjellig fra sted til sted hva en sykepleier jobber med har jeg inntrykk av. Men hos oss, var h*n sjelden med i stell. h*n doserte medisiner, gikk legevisitt, hjalp til med stell når det var tid, tok seg av akutte ting. Tok prøver etc. Samt tok seg av pårørende ved dødsfall. På et sykhjem hvertfall er ofte ikke sykepleieren med på stell, men tar seg av det medisinske og har kontrollen på alle.. siste ledd før lege.. Å jobbe i turnus syns jeg var fint, men du må belage deg på ugunstige arbeidstider. Som oftes jobber man enten dag/kveld turnus, eller natt turnus, noen steder jobber man tredelt dag/kveld/natt.. Man må belage seg på å jobbe hver tredje helg, men har jo da tigjengjeld fri i uken eller langhelg neste helg. Man må også belage seg på å jobbe høytidshelger, julaften, påsken.. å sånn.. Dette går på rundgang..så man har aldri jula to år på rad. Blir også ofte tatt litt hensyn med tanke på småbarn, men ikke alle steder!! sykehus har jeg ingen erfaring med, men det har sikkert andre Jeg skal prøve å få jobb på sykehus etter endt utdanning, har inntrykk av at der er oppgavene større og mer varierte, og man glemmer ikke ting så lett. Sykehjem er veldig rutine preget.. men ingen dag er lik!!!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snart spl Skrevet 26. mai 2006 #4 Del Skrevet 26. mai 2006 Hvis du skal jobbe som sykepleier må du være en person som kan lytte, gi støtte og oppmuntring når det trengs.. dette er ting vi lærer i utdannelsen, men du må vel i utganspunktet ha lyst til å jobbe med mennesker og hjelpe dem.. jeg går siste året nå.. arbeidsoppgavene til en spl er svært varierende, på sykehus er det mye administrativt og mange prosedyrer.. og klart noe stell.. det er jo så utrolig mange forskjellige avdelinger å velge mellom, noen er ekstremt travle, og på andre igjen har en bedre tid.. i psykiatri er det fint lite stell, men støtte, motivering og samtaleterapi som er hovedoppgaver.. og også der mye administrativt.. pleieplaner skal skrives og oppdateres uansett hvilken avd en jobber på.. mye svikt på dette feltet har jeg notert meg.. På sykehjem har jeg jobbet og vært i praksis, er nok en del stell på spl der og mange plasser... finnes jo korttidsavd med mye prosedyrer, men på dement avd blir det noe annet igjen.. Hjemmetjeneste er svært variert, her er forskjell mellom spl og hjelpepl svært liten, alle er med på det meste.. også har du jo et hav av muligheter i forhold til videreutdanning.. Jeg tror at uansett vil de fleste finne en gren innenfor spl som de vil trives med fordi det er så mye man kan jobbe med... bedriftspl er et alternativ.. finnes så mye en ikke kommer på sånn med en gang... Dette med kateterisering blir "bare en jobb", det føles helt ok å utføre dette på andre mennesker.. det er nok mest ubehagelig for pasienten,,, viktig å ivareta deres verdighet i slike situasjoner.. tror ikke du skal la slike ting stoppe deg om du tror det er dette du vil.... det kommer av seg selv, helt naturlig faktisk.. Jeg har ikke angret en dag på valget mitt, jeg ønsker deg lykke til med ditt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 26. mai 2006 #5 Del Skrevet 26. mai 2006 Vet liksom ikke helt hvordan jeg vil føle det å sette kateter ol på andre Klart man lærer jo sånt før man går i praksis og det er vel ikke bare jeg som tenker sånn.....? Alle erfaringer tas imot med takk!! ← Kateterisering er skummelt de første gangene man gjør det på et menneske (man gjør det på en dukke på skolen), men det lærer man seg etterhvert. Det blir rutine. Da vi skulle stikke hverandre med sprøyte første gangen var det til og med et par stykker som begynte å grine, men det går seg også til Prosedyrene er uansett ikke det viktigste man lærer på studiet, det viktigste er å lære seg å observere mennesker og hvilken tilstand de er i, både fysisk og mentalt. Og så er det viktig å SE, ikke bare pasienten, men også pårørende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2006 #6 Del Skrevet 28. mai 2006 Å jobbe som sykepleier er utfordrende, ansvarsfullt, til tider tungt både fysisk og psykisk, utrolig givende og spennende! Har jobbet både på sykehus og på sykehjem, likte meg begge plasser, selv om jeg syns at sykehus er hakket mer action. Men samtidig må en kunne leksa si, spesielt siden de pasientene vi får inn kan være bli akutt dårlige, og da må en være flink å observere og vurdere når og om en skal kontakte lege. Det kan som også kan være en utfordring på sykehus er det tette samarbeidet med legene, de har ofte mange pasienter og har det veldig travelt og nåde den som forsyrrer de med det de mener er "filleting" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2006 #7 Del Skrevet 28. mai 2006 Virker kanskje som et veldig overfladisk spørsmål, men.. kan sykepleiere bruke sminke og smykker på jobb. Eller er dette ikke tillatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2006 #8 Del Skrevet 28. mai 2006 Sminke og smykker er egentlig ikke tillatt pga. smittefaren, men det spørs jo hvilken avdeling du jobber på. Det er forskjell på å jobbe på operasjonsstuen og på et sykehjem, f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 28. mai 2006 #9 Del Skrevet 28. mai 2006 Sminke er da lov? Parfyme bør en ikke bruke på jobb. Smykker, ringer, klokker, armbånd og øredobber er fyfy! Men mange går med gifteringen sin likevel, og mange har øredobber i ørene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. mai 2006 #10 Del Skrevet 28. mai 2006 Sminke er lov, men ikke neglelakk eller kunstige negler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smily :) Skrevet 29. mai 2006 #11 Del Skrevet 29. mai 2006 Vi lærte at sminke ikke bør brukes i stor grad pga at sminke ofte lukter parfyme eller lignende, ikke god lukt om man er kvalm det.. men vil tro det skal en del til før det lukter noe særlig av sminke.. og en annen ting er at vi skal være litt nøytrale som personer.. hvis man føler seg dårlig og lite pigg ønsker man gjerne ikke å bli møtt av en oppdollet person med masse brunkrem og øyeskygge hvis dere skjønner hva jeg mener.. Det lærte iallefall vi... Men teori og praksis er to vidt forskjellige ting da, på godt og vondt.. Jeg for min del kan ikke gå uten maskara, da føler jeg meg rimelig naken.. Men jeg tror at maskara og litt lippgloss for eksempel kan vi sykepleiere trygt bruke uten at det er verken smittefare eller dollete etter min mening.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 29. mai 2006 #12 Del Skrevet 29. mai 2006 jeg er straks ferdig med førsteåret sykepleie. synes det er veldig interessant og det er absolutt noe for meg. Man må være snill og oppriktig bry seg om mennesker. legge vanene fra seg hjemme, for alle er forskjellige. hvor har du søkt som førstevalg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå