Gå til innhold

Rett til studielån og andre goder?

Gjest cecilia

Anbefalte innlegg

Gjest cecilia

Hei!

Er gravid, og har termin den 3. juli. Skal derfor ha fødselspermisjon i ett år fremover, men tenkte kanskje å ta blant annet ex.phil mens jeg går hjemme med babyen.

Ei vennine av meg påstår at jeg har rett til halvt studielån når jeg kun tar ex.phil. Noen som vet om dette stemmer? Noen som vet om jeg evt. har rett på andre goder, som f.eks. engangsstønad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, da har du ikke krav på noe fra lånekassa:

Tar du deltidsutdanning i Norge, kan du få stipend og lån dersom utdanningen utgjør minst 50 prosent av fulltidsutdanningen.

Så du må ta minst 15 studiepoeng i løpet av et halvt år.

Endret av La Luna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cecilia
Nei, da har du ikke krav på noe fra lånekassa:

Tar du deltidsutdanning i Norge, kan du få stipend og lån dersom utdanningen utgjør minst 50 prosent av fulltidsutdanningen.

Så du må ta minst 15 studiepoeng i løpet av et halvt år.

Okei... :forvirret:

Hvor mange poeng utgjør ex.phil da? Og hvor mange fag må jeg evt. ta for å få det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cecilia

Glemte å nevne at jeg mottar fødselspenger i den perioden jeg har tenkt å ta fag. Har det noen som helst innvirkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei... :forvirret:

Hvor mange poeng utgjør ex.phil da? Og hvor mange fag må jeg evt. ta for å få det?

Exphil utgjør 10 studiepoeng, så da må du ta 5 poeng til det halvåret for å få noe støtte. Det med fødselspenger har jeg ikke peiling på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du mottar fødselspenger fra Lånekassen (ca 80 000) så har du jo muligheten til å ta ex.phil "gratis". Grunnen til at du får fødselspenger fra Lånekassen er jo at du er forhindret fra å kunne studere fordi du skal ha fødselspermisjon i 1 år. De som er i fødselspermisjon og studerer samtidig tar jo ikke opp ekstra lån for det. De får jo allerede så høyt stipend.

Men dersom du ikke har studert fulltid dette året så kan du kanskje søke. Aner ikke jeg... Btw så ville jeg heller tatt Ex.fac. enn ex.phil, fordi ex.fac. nå er innbakt i de fleste bachelor- og årsstudium, ikke ex.phil. Ex.phil og Ex.fac er nå på 10 stp hver. Tar du begge så tar du 20 stp, og da er det kanskje bedre å ta et studium på 15 stp som er mer relevant for utdanningen din? Mange fine nettstudium du kan ta her og der. Bl.a. Høgskolen i Nord-Trøndelag og Høgskolen i Volda fokuserer en del på nettstudium.

Endret av iselin22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cecilia
Hvis du mottar fødselspenger fra Lånekassen (ca 80 000) så har du jo muligheten til å ta ex.phil "gratis". Grunnen til at du får fødselspenger fra Lånekassen er jo at du er forhindret fra å kunne studere fordi du skal ha fødselspermisjon i 1 år. De som er i fødselspermisjon og studerer samtidig tar jo ikke opp ekstra lån for det. De får jo allerede så høyt stipend.

Men dersom du ikke har studert fulltid dette året så kan du kanskje søke. Aner ikke jeg... Btw så ville jeg heller tatt Ex.fac. enn ex.phil, fordi ex.fac. nå er innbakt i de fleste bachelor- og årsstudium, ikke ex.phil. Ex.phil og Ex.fac er nå på 10 stp hver. Tar du begge så tar du 20 stp, og da er det kanskje bedre å ta et studium på 15 stp som er mer relevant for utdanningen din? Mange fine nettstudium du kan ta her og der. Bl.a. Høgskolen i Nord-Trøndelag og Høgskolen i Volda fokuserer en del på nettstudium.

Mulig jeg misforstår deg, men det er ikke fødselspenger fra lånekassen jeg får, men pga. at jeg har jobbet året før... Vet ikke om det utgjør noen forskjell på hvor mye stipend jeg får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da har jeg dessverre ikke peiling på reglene.... ;)

Send en mail til lånekassen du. Men jeg tror det stemmer at du må ta minst 15 studiepoeng for å i det hele tatt få stipend. Du kan kanskje få studielån da. Men det beste er nok å spørre Lånekassen om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du utbetalt mer enn 113 000 i året(tror jeg det er nå) så vil du iallefall få redusert stipend. Men lån kan du få alikevel tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Du har rett til 1/3 studielån, siden ex.phil er 1/3 semester

Er dette noe nytt med kvalitetsreformen? Da jeg studerte var ex.phil et halvt semester. ex.phil+ex-fac var fulltidsstudium (selv om de fleste kun leste sise 2 ukene..)

Og jeg vil heller anbefale å ta ex.phil enn ex.fac. Ex.fac ble i sin tid laget kun for å fylle opp et semester. (sier iallefall min bekjent som har jobbet på universitetet). Det er dessuten en utdyping av ex.phil på enkelte områder, så det kan lønne seg å ta ex.phil parallellt/ha tatt det først.

Nye ex.phil er forøvrig med spennende etter det jeg har hørt: man leser originaltekster og blir evaluert etter mappe-prinsippet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøllefrøet

Ehm.. Venninna mi tok bare 10 stp (ex phil) dette semesteret, og hun fikk studielån for dette semesteret. Det var ikke mye, men det var i hvertfall litt.

Endret av *MissA*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...