Gå til innhold

Ikke fri til lunsj = 8 timers dag?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har en jobb hvor det er vanskelig å komme fra midt på dagen, og har derfor ikke krav på 30 min fri til lunsj. Jobber 100% prosent, i kontakten spesifisert til 37,5 time. Nå har det blitt påstått (av en kollega (som har tatt feil før...), ikke av sjefen) at dette betyr at jeg har 8 timers dag, fordi jeg har betalt lunsjpause. Jeg synes dette høres merkelig ut at jeg kan være pålagt lenger arbeidstid enn det står i kontrakten (og lønna er ikke så høy...), men er dette vanlig praksis? (er ansatt i det offentlige, så vi følger vanlige regler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Hos oss betyr betalt lunsjpause at vi skal være tilstede på jobben mens vi har lunsj for at vi skal kunne ekspedere kunder, ta i mot henvendelser da også o.l. Vi har 37,5 timers uke og jobber 7,5 timer pr dag. Det er vanlig at man jobber en halv time ekstra hvis man kan forlate arbeidsstedet i lunsjen. Dvs du skal fortsatt jobbe 7,5 timer hver dag, men du jobber jo ikke i lunsjen hvis du har anledning til å forlate arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke kan komme fra jobben i lunsjen, altså at man ikke kan ta 30 min helt jobbfri i løpet av dagen, så har man i utgangspunktet rett på betalt lunsj, som igjen tilsier at man har 40 t uke. Det er, derimot, mange bedrifter som ikke praktiserer dette, delvis fordi man har en god lønn i utgangspunktet og at man da kan være fleksibel. Andre mener at man da med jevne mellomrom kan ta litt avspasering osv. Om man er fagorganisert så stiller du sterkere og kan snakke med dem om hvordan d bør gå frem for å få hva du har rett på, eller om du er i et av de tilfellene hvor betalt lunsj ikke gjelder. Det er ingen steder som spesifere NÅR lunsjen skal være, så i prinsippet så skal man kunne gå en halvtime tidligere om man ikke tar lunsjen midt på dagen.

(Ille leif som dukket opp, gitt... Takk, Lilletroll!)

Endret av shi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Du skal ha 37,5 timers uke som tilsier 7,5 timers dag. Vanligvis er dette snakk om 8-15.30 eller 7.30-15.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av min ansatte jobber 8 timer uten mulighet til "helt fri" i pausen. de har betalt for 8 timer hver dag... Dette er privat næringsliv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg jobbet innenfor helsevesnet i kommunen og de dagene vi ikke hadde mulighet til å at lunsj, dvs. at vi kunne forlate bygningen, så skrev vi det opp i en protokoll og fikk betalt for lunsjpausen som vi ikke kunne ta.

Vi hadde tid til å spise, men å kaste i seg en kopp kaffe og matpakka, kaller jeg ikke pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er spesifisert i kontrakten din at du skal jobbe 37,5 time, tilsvarer dette 7,5 timer pr dag. Der jeg jobbet før hadde vi betalt lunchpause (selv om i kunne gå fra), og jobbet 7,5 timer (statlig bedrift).

Du skal da vel uansett ikke måtte jobbe mer enn det som er avtalt (og nedskrevet i arbeidskontrakten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll
Hvis man ikke kan komme fra jobben i lunsjen, altså at man ikke kan ta 30 min helt jobbfri i løpet av dagen, så har man i utgangspunktet rett på betalt lunsj, som igjen tilsier at man har 40 t dag.  Det er, derimot, mange bedrifter som ikke praktiserer dette, delvis fordi man har en god lønn i utgangspunktet og at man da kan være fleksibel. Andre mener at man da med jevne mellomrom kan ta litt avspasering osv. Om man er fagorganisert så stiller du sterkere og kan snakke med dem om hvordan d bør gå frem for å få hva du har rett på, eller om du er i et av de tilfellene hvor betalt lunsj ikke gjelder. Det er ingen steder som spesifere NÅR lunsjen skal være, så i prinsippet så skal man kunne gå en halvtime tidligere om man ikke tar lunsjen midt på dagen.

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Dersom du ikke har fullstendig fri i lunsjen, men må feks være til stede på arbeidsplassen, så skal man ha betalt for denne halvtimen også. Ta det opp med arbeidsgiver, dette er noe du har krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

I de jobbene jeg har hatt så har det vært sånn at om man har betalt lunsjpause så skal man holde seg på jobben fordi man må kunne svare på telefoner/henvendelser og det kunne godt hende at man måtte flytte på lunsjen pga arbeidet. Der hvor det har vært ubetalt har jeg hatt helt fri og kunnet gått ut å spise lunsjen, og lunsjen skulle være i det tidspunktet som var fastsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...