Gå til innhold

Studenter med familie!

Gjest Snartstudent

Anbefalte innlegg

Gjest Snartstudent

Jeg skal begynne å studere om ett år. Blir "voksen" student og har mann, to barn, huslån og hele pakka.

Mannen min jobber fullt og tjener helt greit (320 000).

Jeg gruer meg litt til å slutte å jobbe pga økonomien... Studielånet utgjør jo ikke så mye i mnd, og vi er jo vant til en tilværelse med to inntekter og en viss økonomisk frihet selv om jeg heller ikke nå har verdens høyeste lønn ;) .

Dere som har barn og økonomiske forpliktelser som huslån, barnehage o.s.v. og er studenter; hvordan opplever dere dette? Er det tøft?

Har dere gjort noen spesielle tiltak for å bedre økonomien som å fryse lån, ta opp mer lån e.l.?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg er student på siste året nå, 2 barn og mann..

hadde begge i barnehage første året, og en i barnehage og en i skole/sfo de to siste åra..

har gått helt fint økonomisk, tatt opp studielån og stipend.. du får da 6000 utbet i mnd og 16000 utebet hver januar og august..

stå på, utdannelsen er gull verdt . . . du kommer aldri til å angre på det..

vær strukturert og bruk fri formiddager til skolearbeid, så klarer du studiene med glans.. forskjelle på familieforeldre og unge studenter er gjerne at de unge tar mer skippertak - noe som funker helt topp.. men kan være dumt å utsette alt når man har barn for da er det flere usikkerhetsmomenter til stede, i tillegg til deg selv kan barna bli syke for eksempel, eller hva som helst.. man må være litt i forkant anbefaler jeg da.. men vi er alle forskjellige

Lykke til :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei meg igjen, glemte å si at ved å jobbe eksempel hver 3 helg i helsesektoren kan du tjene deg 3 - 4000 ekstra i mnd.. ikke så dumt det heller hvis dere har behov for litt ekstra.. kan jo og jobbe med noe annet som er relevant for studie, jeg går spl derfor ble det relevant for min del.. også får jeg da jobbe både lørdag og søndag, med tillegger blir det da litt av det.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjonen som deg, ganske nøyaktig.

Fett er det ikke, men vi holder ut :) Blir sjeldent kino-resturant-byturer etc, men vi har alltid mat på bordet og klær på kroppen. :ler:

Eneste vi gjør ekstra er at jeg jobber avogtil på sykehuset. Blir noen tusenlapper ekstra av det, og de hjelper på

Lukka t!!

Endret av lil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei meg igjen, glemte å si at ved å jobbe eksempel hver 3 helg i helsesektoren kan du tjene deg 3 - 4000 ekstra i mnd.. ikke så dumt det heller hvis dere har behov for litt ekstra.. kan jo og jobbe med noe annet som er relevant for studie, jeg går spl derfor ble det relevant for min del.. også får jeg da jobbe både lørdag og søndag, med tillegger blir det da litt av det..  ;)

Tusen takk for svar! jeg skal gå sykepleien jeg og, og vil uansett belage meg på å jobbe enten hver 3. el. 4. helg eller en vakt på sykehjem i uka.

Det var egentlig oppløftende å lese svaret ditt! :)

Jobber mannen din? Hva betaler dere for bhg/SFO når en jobber og en studerer? Vi har alltid vært i den høyeste kategorien uansett, så jeg har aldri sett på hva de med mindre i inntekt har betalt ;) . Vi kommer til å ha en i bhg og en på skole/SFO mens jeg studerer.

Jeg har studert før mens vi hadde barn, så jeg vet at jeg kan være strukturert og bruke tiden effektivt :) . Men forrige gang studerte jeg på deltid mens jeg jobbet, og studiene ble finansiert av jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er i samme situasjonen som deg,  ganske nøyaktig.

Fett er det ikke, men vi holder ut :)  Blir sjeldent kino-resturant-byturer etc, men vi har alltid mat på bordet og klær på kroppen.  :ler:

Eneste vi gjør ekstra er at jeg jobber avogtil på sykehuset. Blir noen tusenlapper ekstra av det, og de hjelper på

Lukka t!!

Det er egentlig sånne luksusting som å gå på konserter, ut og spise og sånt jeg gruer meg mest til å ikke ha råd til... Vi har stort sett alltid hatt råd til slikt, og det blir rart å måtte stramme inn så mye når som vi er over 30 og har familie :forvirret: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynn å legge til side litt allerede nå! En liten "luksuskonto" som du og din kjære kan bruke på å pleie litt tid aleine sammen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snartstudent
Begynn å legge til side litt allerede nå! En liten "luksuskonto" som du og din kjære kan bruke på å pleie litt tid aleine sammen"

Ja, vi kommer til å gjøre det, men jeg er ganske sikker på at disse pengene vil bli brukt på regninger allikevel ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

hei hei, meg, gjest, igjen..

du lurer på om min mann jobber, ja det gjør han.. han har en greit betalt jobb, ca 500 000 har han hatt i året men da har han jobbet mye overtid så jeg har vært mye alene med ungene. Det første halvannet året jobbet jeg ikke ved siden av studiene og vi klarte oss fint.. det siste året har jeg jobbet hver 3 helg fordi jeg fikk mulighet på en plass jeg likte meg godt.. så hvis du belager deg på å jobbe litt ekstra så går det nok supert.. har mange klassevenninner med barn der mennene tjener rundt 300 000.. de har faktisk både 3 og 4 barn.. og studielånet er jo også en god hjelp... Ekstrajobber er det plenty av, de kommer til å ringe deg ned om du er interessert - stort behov for oss studenter som ekstrahjelper.. vet flere som jobber massssssse.....

hvis du får studentbarnehage til barnet ditt er jo det noe billigere enn de andre, får ikke noe avslag i kommunen.. jeg bet 2400 i bhg (siden januar, før det bet 2950 men de har redusert litt), full sfo betaler jeg 2025 for, det er inkludert ett måltid begge plasser...

I visse perioder er det travelt slik at jobb hver 3 helg er nok, men det er og perioder der du har anledning til å jobbe enda litt ekstra fordi det er en del fri og mindre studiekrav å jobbe med.. så det går litt i rykk og napp.. Studie er kjempegøy, veldig utviklende for meg som person har det vært.. er blitt et mer reflekterende menneske:):) bare gled deg du..

Du høres motivert ut, og da er det bare til å hoppe i det.. disse 3 årene har flydd, jeg skønner ikke at om 1 og en halv uke så er jeg faktisk spl.. utrolig, men sant.. :) jeg startet jo nettopp.... rart hvor fort tida går... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gjest: tusen takk for svar igjen! :) Gratulerer med snart ferdig utdannelse! Håper du får deg en super jobb med en gang ;) .

Kan jeg spørre hvor mye du tjente på å jobbe hver 3. helg og hvor mange vakter du da tok de helgene? Føler du at du gikk glipp av mye tid med ungene, eller var dagene ellers såpass korte at du tok igjen litt tid da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei. Jeg har snart fullført det første året på sykepleien. Jeg er gift, har tre barn, største 14, minste 4. Mannen tjener rundt 400.000. Jeg har lang og dyr reis til studiestedet, og er over 30, så det er ingen rabatt som student. Det var tøfft å gå fra lønn på rundt 7000pr mnd og lite passutgifter til å bli student med 6000 utbet, barnehage utg på 2500 og resie utgifter på minst 1800 i mnd. (Varierer litt). Mannen min er i rotasjon 1 mnd borte, 1 mnd hjemme så jeg er for det meste alene.

Jeg syns det går bra. Det verste var å forholde seg til alt jeg gjorde før, nå skulle jeg klare alt dette+alt studie arbeidet. Har fått meg jobb på sykehjem hver tredje helg, og ekstravakter når jeg kan. Sitter med rundt 3500 pr mnd i lønn da. Lånet betaler vi foreløpig som før, tiden og evt renteøkning avgjør hva som skjer. Vi lider ingen som helst nød, men har heller ingen overflod. ser frem til å bli ferdig om to år..

Lykke til som student....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Gjest: tusen takk for svar igjen! :) Gratulerer med snart ferdig utdannelse! Håper du får deg en super jobb med en gang ;) .

Kan jeg spørre hvor mye du tjente på å jobbe hver 3. helg og hvor mange vakter du da tok de helgene? Føler du at du gikk glipp av mye tid med ungene, eller var dagene ellers såpass korte at du tok igjen litt tid da?

Jepp klart du kan spørre om det :) Jeg jobber kun lørdag og søndag, men man kan sikkert få noen fredags kvelder også.. Utbet har variert litt, for noen mndr får jeg 2 helger på lønna, mens andre helger blir det kun en helg å få betalt for når man går hver 3 helg.. når jeg får 2 helger utbet tror jeg det er ca 4000 brutto..

Periodevis har det nok gått litt utover ungene, men ikke sånn at de har tatt skade av det.. De har fått mere tid sammen med pappaen, og det har de hatt godt av.. han har vært flink til å ta det med bort noen lørdager og søndager slik at jeg har kunnet konsentrere meg om skolearb.. ellers har jeg brukt ettermiddagene på ungene/familien stort sett.. hvis du bruker de formiddagene du har tilgjengelig på skolearbeid trenger du ikke bruke så mye tid om ettermiddagen.. er mange dager vi eks starter med forelesn kl 11.. eller at vi slutter kl 12... og da er det bare å bruke resten av skoledagen til oppgaveskriving og diverse.. da er jo ungene vekke likevel, så da går det jo ikke ut over dem uansett..

Kan være greit å alliere seg litt med foreldre til vennene deres og, kanskje de kan få være med dem hjem noen ganger, og så kan du ha de med hjem noen dager når du ikke har så mye skolearb.. det har jeg gjort, veldig greit.. også i forhold til fritidsaktiviteter har vi kjørt hver sin gang.. slik sparer du en del tid.. Bruk det nettverket du har rundt deg for det de er verdt, og hjelp tilbake når du har mulighet.. og når du blir ferdig har du enda mer tid til å hjelpe tilbake....

Det kommer som sagt til å gå av seg selv, det er rart når en er oppi det så går alt.. de 3 årene kommer til å gå knallfort selv om det føles uendelig lenge det første halvåret kanskje.. husker jeg møtte veggen et par ganger det første halvåret faktisk, følte jeg ikke mestret alle kravene.. men det er bare fordi det er nytt.. de oppg du bruker 2 mndr på å løse i starten vil du se at du løser på 1 - 2 uker andre året.. så bare stå på :):) klemz :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...