Gå til innhold

Muntlig eksamen

Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy

Er det vanlig at det bare er sensor som spør under en muntlig eksamen. En sensor man ikke har hatt som lærer eller noe annet? Opplevde det heromdagen og jeg synes egentlig det var litt ubehaglig. Faglæreren min spurte meg kanskje et eller to spørsmål, resten stod sensor for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sensor kan stille spørsmål dersom vedkommende føler det er behov for et større grunnlag til å sette karakter ut i fra, men det høres uvanlig ut at sensor skal ha en så aktiv rolle under en muntlig eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Det var han som hadde den aktive rollen fra starten av. Jeg hadde 20 min til rådighet, han spurte nesten hele tiden. Hun før meg var der inne i over 30 min, med meg så stresset han og så på klokka. Jeg fikk 20 min. Følte meg langt fra ferdig da jeg kom ut, hadde nesten ikke fått sagt noe noe av det jeg hadde forberedt meg til, syntes jeg. Det er vel opplagt at jeg ikke er fornøyd med resultatet. Det har skjedd meg før at jeg ikke er det (men da hadde jeg ikke lest nok, så det var ris til egen bak), men denne gangen har jeg virkelig lyst til å klage. Jeg vet selv hva jeg kan og ikke, har aldrig følt behov for å klage på resultatet mitt før, men denne gangen er jeg litt :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting i veien for å klage når man har en god grunn (som du synes å ha). Men det kan jo hende du får en bra karakter likevel? :) Vent med å klage til du ser resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er vel stort sett faglærer som spør og sensor stiller utdypende spørsmål om han føler behov for det. Har selv opplevd muntlig der sensor tok over, men det var fordi faglærer var ubrukelig på muntlig. Men jeg har også opplevd at sensor overtok hele utspørringen, og var så glad i sin egen stemme at jeg ikke fikk inn et ord. Fordelen var at jeg endte med kjempebra karakter fordi de ikke fikk med seg at jeg stort sett bare nikket og smilte tilbake... Kanskje det er det som skjer med deg også?

Og å klage på muntlig eksamen er vanskelig. Jeg måtte påvise formell feil under gjennomføring for å få tatt en av mine muntlige på nytt. Håper de reglene er endret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Jeg var der litt under 20 min, og hun før meg over 30. Kanskje det er en formell feil? Jeg har fått resultatet og jeg vet at jeg var god nok for mer enn det da jeg gikk inn der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesten

razmatazz: På muntlig får ein resultatet med ein gong, så Chrizzy veit nok at ho er usikker på resultatet.

Som regel er det eksaminator som spør og sensor lyttar, og kan komme med tilleggsspørsmål om h*n er usikker. Du kan kun klage på karakter om det er ein formell feil, som feil på fagrapporten, innkalling osv, du kan ikkje klage på sensor eller gjennomføring om det ikkje føreligg formelle feil. Vi klaga på ein sensor i fjor, og h*n får ikkje vere sensor i år, men det er også alt faglærar kan gjere. Dessverre. Dersom du er veldig misfornøgd kan du be om ein samtale med faglærar, og evt ta opp igjen eksamen ved neste korsveg, og kanskje faglærar kan klage på sensor, men det er også alt.

Eg har vore både eksaminator og sensor, og spør så lite som mogleg på begge delene, for kandidaten er nervøs nok som h*n er. Men der eg jobbar får ein oppgava på førehand, slik at ein kan førebu eit foredrag på 20 minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Går det ikke ann å klage på resultatet? Det står på papirene vi fikk før eksamen at det skulle være tid til ettertanke også. Han spurte i et kjør og jeg føler at jeg ikke fikk tenkt meg om i det hele tatt. Dette var en pedagogisk eksamen, hvor vi skulle reflektere over en case?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Jeg er skikkelig forbannet over den dumme sensoren :kjempesinna: (hjelpe meg hvor lenge jeg har hatt lyst å bruke den der, men aldrig hatt grunn. Nå var det ikke så artig alekevel :ler: )!

Snakka med en av de andre, hun var helt fortvilet over at faglæreren, som hadde sagt at dette var en eksamen hvor vi skulle forestille oss en samtale med henne, vi skulle slappe helt av. Så kommer vi inn å blir spikret rett opp på veggen med et tonn av spørsmål av en helt annen vi aldrig har sett før. Hun hadde akkurat samme opplevelse som meg. I dette faget har jeg en A fra før, så kommer jeg inn hit og får en D..... !!!!!!!! :sur: Er det virkelig mulig at man ikke kan få lov å klage på dette????? :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

At du ikke har tid til å svare på spørsmål virker jo som en feil du kan klage på. Da jeg klaget på muntlig fikk jeg hjelp av en faglærer innen samme område, men ikke min egen, til å kartlegge de formelle feilene som ble gjort underveis. Nå hadde jeg veldig mye formelt å ta tak i.

Hvis jeg var deg ville jeg satt meg ned reglementet først og sett hva som kan være gjort feil ift dette, og så tatt en samtale med faglærer før du leverer en formell klage. Kanskje de har trukket deg for noe de ikke har lov til e.l.? Tviler sterkt på at de har klart å gjøre alt "etter boka".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
At du ikke har tid til å svare på spørsmål virker jo som en feil du kan klage på. Da jeg klaget på muntlig fikk jeg hjelp av en faglærer innen samme område, men ikke min egen, til å kartlegge de formelle feilene som ble gjort underveis. Nå hadde jeg veldig mye formelt å ta tak i.

Hvis jeg var deg ville jeg satt meg ned reglementet først og sett hva som kan være gjort feil ift dette, og så tatt en samtale med faglærer før du leverer en formell klage. Kanskje de har trukket deg for noe de ikke har lov til e.l.? Tviler sterkt på at de har klart å gjøre alt "etter boka".

Så du fikk altså hjelp av annen faglærer til å se etter formelle feil de gjorde, om jeg forstår deg rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

razmatazz: På muntlig får ein resultatet med ein gong, så Chrizzy veit nok at ho er usikker på resultatet.

Nå tviler jeg ikke på at du vet hva du snakker om, men på de muntlige eksamnene vi har hatt, så har det ikke vært uvanlig at vi har måttet vente til siste er ferdige med sine muntlig eksamen før resten har fått svar. Dvs vente 2-3 dager (høgskole).

Til ts, jeg ville snakka med noen på skolen og tatt opp dette, det kan hende du kan få no hjelp, eventuelt om du velger å ta den på nytt senere.

Endret av Edderkopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chrizzy
At du ikke har tid til å svare på spørsmål virker jo som en feil du kan klage på.

Det var egentlig sånn at vi skulle ha 20 minutter der inne. Hun før meg var i 35 minutter, jeg var under 20. Det vil si at hun hadde nesten 20 minutter mere enn meg å snakke for seg. Er det en formell feil? Kanskje han ville spare inn tid med meg? Jeg var nummer 2 den dagen, hun før meg var den første. Hun etter meg fikk samme resultat som meg, mer vet jeg ikke for jeg har ikke snakket med de andre som hadde han som sensor.. De vi har jobbet på gruppe med hele året hadde en helt annen sensor igjen og de fikk B begge to. De var like sjokkerte som oss over vårt resultat, fordi vi har jo jobbet sammens om dette og vet at vi er jevn gode..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Vi fikk svaret på muntlig dagen etter. Først fikk vi bare vite om vi hadde bestått eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er klart formelle feil som du kan klage på!

Faktisk kan du klage på det grunnlaget at du var helt innstilt på å komme inn til eksamen f.eks. kl 10.30 som var satt opp, og da du ikke fikk komme inn før kl 10.40 så brøt du psykisk nesten helt sammen. Og du ble helt psyka ut da sensor hadde den aktive rollen, og ikke faglærer som du hadde forventet.

Men det er absolutt en formell feil at en får 30 min mens andre får 20 min. Hva slags galehus av en skole er det du går på???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Så du fikk altså hjelp av annen faglærer til å se etter formelle feil de gjorde, om jeg forstår deg rett?

Ja, jeg fikk hjelp av en annen lærer som jeg hadde et godt forhold til. Han kjente godt til reglene, og jeg forklarte situasjonen slik jeg oppfattet den. Han hadde også god kjennskap til hvordan en eksamen skal gjennomføres.

Og når eksamenstiden er 20 min skal de jo ikke presse inn flere spørsmål enn at det er mulig for deg å gi gode og utfyllende svar på det de spør deg om.

Må bare få si at du har min fulle sympati. Jeg har hatt så mange latterlige muntlige eksamener, og det er utrolig frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Lurte bare på hvordan det går? Har du funnet noen formelle feil slik at du kan klage, eller må du evt ta opp faget om et år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Lurte bare på hvordan det går? Har du funnet noen formelle feil slik at du kan klage, eller må du evt ta opp faget om et år?

Jeg ringte faglærer. Hun sa at hun var overrasket over at jeg hadde gjort det så dårlig :overrasket:

Hun mente at det kunne være noen regler som gjorde at man ikke fikk tatt opp eksamen igjen (sikkert det som er nevnt over). Jeg sa at om jeg ikke fikk ta den opp igjen så ville jeg klage på det formelle, at jeg fikk for liten tid, sensor spurte bare, hun før meg fikk minst et kvart lengre tid. Da ble det ikke mer snakk om at det ikke gikk. Jeg skal ta den opp i august igjen. Irriterer meg fryktelig egentlig. Jeg var ikke en D når jeg kom inn i det rommet, men jeg gikk ut som en :sur: Jeg må jo reise ned og betale masse for det...

Helsikkas tull :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Men tenk at jeg skrev inn hit og fikk vite det om det formelle. Ellers hadde det ikke vært sikkert at jeg fikk ta den opp igjen. Det er kjempebra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...