Gjest utlogget nå Skrevet 19. mai 2006 #1 Del Skrevet 19. mai 2006 Jeg har ei venninne som er mildt sagt lite skoleflink. Hun har brukt 4 år på videregående (allmenn) og sitter igjen med nesten bare 2-ere, selv om hun påstår at hun har gjort sitt beste. Har sett på mange av oppgavene hun har skrevet og det er stort sett skrivefeil i hver setning. Hun misforstår også oppgavene og skriver om noe annet enn det hun fatisk blir bedt om. Hun er ganske korttenkt og ikke verdens smarteste person akkurat, men rimelig sosial intelligent. Nå er hun skikkelig deprimert pga karakterene og jeg aner ikke hva jeg skal si. Mistenker sterkt av det jeg har sett hun har prestert på skole at hun sannsynligvis aldri vil klare å ta en høyere utdanning, noe hun selv virkelig ønsker. Så hva skal jeg si til henne? Er det virkelig slik at noen folk bare ikke er smarte nok til å ta en utdanning? Synspunkter mottas med takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 19. mai 2006 #2 Del Skrevet 19. mai 2006 Tror det er liten vits i at du sier noe; hun vil garantert bli såret, og det kan jo hende at du feiltolker situasjonen, og at hun faktisk vil få gode resultater innenfor et fagfelt hun er virkelig interessert i. Studier handler ikke bare om fagkunnskaper, men også om modning, og det siste får man mye av gjennom et studium. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 19. mai 2006 #3 Del Skrevet 19. mai 2006 For meg høres det ut som om hun har lese og skrivevansker! Hva med å lese litt om dette på nett og si at du tror kanskje hun har dette? Da er det ialelfall mulig å få litt hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #4 Del Skrevet 19. mai 2006 Vet hun hva hun vil bli da?? Hva med å anbefale henne å begynne å jobbe..for så å ta studier om noen år.. da får man mer erfaring?? Jeg er absolutt ikke noe skolelys, og var heller ikke lærerens yndling. Noe man merker godt på en liten skole. Jeg tok et år på folkehøgskole etter videregående, og begynte så å jobbe. Jeg var drittlei alt som hette skole! Nå fem år etterpå har jeg søkt høgskole. Ikke fordi jeg var dum, men fordi jeg ikke har vært klar for skole før, jeg hatet skola, og var ikke motivert. Nå er jeg motivert, har fått med meg bra jobb-/ og livserfaring og er klar for studentlivet Kanskje venninna di også trenger å gjøre noe annet.. Men om hun har lese og skrivevansker så bør hun få hjelp for dette.. Det er et sårt punkt.. har selv en venninne som har det.. og det er ikke noe jeg tar opp ihvertfall. Selv om man har karakter to på virderegående så betyr ikke det noe, man er kanskje ikke teoretisk anlagt, men man kan være ti ganger mer praktisk anlagt. Og bør velge en vei videre som viser det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #5 Del Skrevet 19. mai 2006 Problemet ligger nok ikke bare i lese og skrivevansker. Hun har generelt dårlig forståelse for de fleste teoretiske fag og sliter med å forstå forhåldsvis enkle ting. Politikk skjønner hun ingenting av og hun er også lite samfunnsorientert. Studiet hun ønsker seg inn på studerer jeg selv, og det er mye økonomi og fag som jeg tror hun hadde fått store problemer med. Det er også basert på selvstudium, noe hun behersker dårlig. Prøver å muntre henne opp med at finnes jobber innen den bransjen som ikke krever utdannelse og at det er folk som ikke har gått videregående en gang som gjør det bra i livet. Aner ikke hva mer jeg kan si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #6 Del Skrevet 19. mai 2006 Vet hun hva hun vil bli da?? Hva med å anbefale henne å begynne å jobbe..for så å ta studier om noen år.. da får man mer erfaring?? Jeg er absolutt ikke noe skolelys, og var heller ikke lærerens yndling. Noe man merker godt på en liten skole. Jeg tok et år på folkehøgskole etter videregående, og begynte så å jobbe. Jeg var drittlei alt som hette skole! Nå fem år etterpå har jeg søkt høgskole. Ikke fordi jeg var dum, men fordi jeg ikke har vært klar for skole før, jeg hatet skola, og var ikke motivert. Nå er jeg motivert, har fått med meg bra jobb-/ og livserfaring og er klar for studentlivet Kanskje venninna di også trenger å gjøre noe annet.. Men om hun har lese og skrivevansker så bør hun få hjelp for dette.. Det er et sårt punkt.. har selv en venninne som har det.. og det er ikke noe jeg tar opp ihvertfall. Selv om man har karakter to på virderegående så betyr ikke det noe, man er kanskje ikke teoretisk anlagt, men man kan være ti ganger mer praktisk anlagt. Og bør velge en vei videre som viser det. ← Hun har jobbet mye og har også gått et år på folkehøgskole så hun er nå to år eldre enn medelevene sine. Tror hun fint kunne klart en praktisk jobb, men de fleste jobber og utdanninger krever jo en del teori da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 19. mai 2006 #7 Del Skrevet 19. mai 2006 Problemet ligger nok ikke bare i lese og skrivevansker. Hun har generelt dårlig forståelse for de fleste teoretiske fag og sliter med å forstå forhåldsvis enkle ting. Politikk skjønner hun ingenting av og hun er også lite samfunnsorientert. Studiet hun ønsker seg inn på studerer jeg selv, og det er mye økonomi og fag som jeg tror hun hadde fått store problemer med. Det er også basert på selvstudium, noe hun behersker dårlig. Prøver å muntre henne opp med at finnes jobber innen den bransjen som ikke krever utdannelse og at det er folk som ikke har gått videregående en gang som gjør det bra i livet. Aner ikke hva mer jeg kan si. ← Vel lese og skrivevansker påvirker disse tingene også! Eller kanskje hun bare har lærevansker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neffi Skrevet 19. mai 2006 #8 Del Skrevet 19. mai 2006 Lese- og skrivevansker, kanskje dårlig hørsel? og som resultat dårlig selvtillit - kan medføre dårlig innlæringsevne. Noen lærer ved å se på andre og utfører oppgavene selv, noen lærer best ved å høre på andre, mens andre igjen lærer da de leser. Kanskje hun er mer praktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #9 Del Skrevet 19. mai 2006 Hvordan kan hun finne ut om det er lære- eller skrive/lesevansker hun lider av da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2324 Skrevet 19. mai 2006 #10 Del Skrevet 19. mai 2006 Ja, jeg vet om flere som høres ut som din venninne. Høyere utdanning er ikke rikgtig for alle. Men la henne prøve seg, kanskje går det overraskende bra, eller kanskje hun innser selv av dette blir før tøft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emeldina Skrevet 19. mai 2006 #11 Del Skrevet 19. mai 2006 Høyere utdanning passer ikke for alle, nei.. Jeg har en venninne som kommer til å bruke seks år på videregående, og hun har veldig store ambisjoner med tanke på studier. Altså; det hun har tenkt å bli er for det første veldig vanskelig å komme inn på, og i tillegg er det et langt og vanskelig studie. Jeg prøvde å si til henne at det kommer til å bli veldig vanskelig, men det var hun visst helt klar over. Enkelte forstår visst ikke at høyere utdanning kan være ganske krevende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 19. mai 2006 #12 Del Skrevet 19. mai 2006 Ja, jeg kjenner flere som jeg tror ville ha store problemer med å fullføre høyere utdanning. Noen av dem har heller ikke fullført vgs. Flere burde kanskje ta yrkesutdannelse istedenfor allmenn. Det ligger en styrke i å innse sine egne begrensninger. Samtidig er det viktig å ikke undervurdere seg selv, og å satse på det en liker å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #13 Del Skrevet 19. mai 2006 Ja, jeg kjenner flere som jeg tror ville ha store problemer med å fullføre høyere utdanning. Noen av dem har heller ikke fullført vgs. Flere burde kanskje ta yrkesutdannelse istedenfor allmenn. Det ligger en styrke i å innse sine egne begrensninger. Samtidig er det viktig å ikke undervurdere seg selv, og å satse på det en liker å gjøre. ← Enig. Nå kjenner jeg folk som har gått i begge retninger, da; jeg gikk på skole med ei som måtte ta opp flere fag og strøk mange ganger i et av fagene hun faktisk hadde tenkt seg videre i. Men hun klarte det til slutt, tok en kort høyere utdanning, fikk jobb, og har begynt på et annet høyskolestudium nå ni-ti år etter videregående, og klarer seg fint. En annen jeg kjenner har strøket et utall ganger når han har tatt opp fag fra vgs - mye fordi han ikke leser i det hele tatt, men også delvis pga (diagnostiserte) lese- og skrivevansker. Når det gjelder denne personen holder jeg en knapp på manglende selvstudier; han er nemlig veldig kunnskapsrik på felt han er interessert i, men BARE der. Han har fortsatt i en alder av 28 år tenkt til å studere ved universitetet, og han han mangler fortsatt flere fag fra vgs. I mellomtiden har han ikke gjort en DRITT, verken jobbet eller tatt skole på alvor. Jeg synes han har helt feil fokus, og jeg tror også det går utover selvbildet at han aldri gjør noe han kan være fornøyd med og stolt av- Det ville vel vært bedre å satset på en jobb/fagutdanning innen noe han kan... Han er nemlig ikke håpløs på alle områder. SÅ nei, jeg tror ikke høyere studier er for alle, men det er ikke alltid lett å avgjøre hvem det passer for. Jeg tror ikke man må være spesielt glup, eller glupere enn når man tar en praktisk utdanning, for å studere. Men man må være litt teoretisk orientert, og ikke minst interessert i faget/fagene man skal studere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afr0dite Skrevet 19. mai 2006 #14 Del Skrevet 19. mai 2006 Heldigvis er det ikke vår, eller din trådstarter, sin rolle å avgjøre om noen er skikket til høyere utdanning eller ikke. Om hun ønsker å prøve, så er det hennes valg. Det er ikke din jobb å verne henne for den sannheten hun støter på, måtte den være positiv eller negativ. Med det sagt, høres det ut som om hun både har lese og skrivevansker, samt konsentrasjonsproblemer. Og DET synes jeg du kan ta opp med henne. Det er mye tabu rundt dysleksi, men jeg tror hardnakket at dersom de nærmeste rundt ser symptomer på dette, gjør de vedkommende en STOR tjeneste ved å si i fra. Det er jo ikke sikkert hun vet at det går an å få hjelp! Det finnes kurs, hvor man trener opp lese/skrive ferdighetene, pluss at det er ikke vanskelig å få en student til å være studiehjelp til en billig penge. Bare titt på jobbtavla på Fredrikke! (I Oslo) Hvis hun ØNSKER en jobb som krever en tøff utdanning, så synes jeg at du, som god venninne, skal ta opp de problemene hun faktisk kan gjøre noe med! Råd henne til å gå til fastlegen og få en henvisning til de riktige instanser. Tilby deg å være med, hvis hun synes det er ekkelt. Men for all del, det er ikke din jobb å ødelegge noens drømmer! Lykke til, både til deg, og venninnen din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2324 Skrevet 19. mai 2006 #15 Del Skrevet 19. mai 2006 Nå er det ikke alltid det er lese-skrive vansker, eller noe lignende da. Noen er rett og slett litt dumme. Sier ikke at det er det som er tilfellet her, men jeg vet om et par som rett og slett er toalt blåst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 19. mai 2006 #16 Del Skrevet 19. mai 2006 Jeg synes dette viser at skolesystemet er helt feil lagt opp. Det er ikke rom for praktikerne blant oss, bare teoretikerne. Mange med gode praktiske evner klarer seg ikke gjennom skolesystemet som er lagt opp med veldig mye (i noen tilfeller unødvendig) teori, og blir dermed "tapere" i samfunnet. Veldig trist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 19. mai 2006 #17 Del Skrevet 19. mai 2006 Og mange er utrolig skoleleie når de kommer til videregående og gjør det derfor veldig dårlig der. Kjenner en av de som ikke klarte og stå i alle fag en gang, han er nå snart ferdig utdanna lege. Synes og skolesystemet er elendige til og følge opp. Jeg hadde store problemer hjemme på ungdomskolen og var derfor så og si ikke tilstede på skolen siste skoleåret og jeg fikk ikke en eneste NG, fikk bare M og G. Greit at de satte meg ned en karakter i hvert fag, men jeg mangla jo et helt år fra ungdomskolen når jeg starta på videregående. Så jeg slet på videregående. Spesielt i matte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #18 Del Skrevet 19. mai 2006 hva slags jobber passer for oss som ikke er særlig skoleflinke da? jeg klarte å fullføre vgs på 3 år men var såvidt det var i et par av de mest teoretiske fagene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 19. mai 2006 #19 Del Skrevet 19. mai 2006 hva slags jobber passer for oss som ikke er særlig skoleflinke da? jeg klarte å fullføre vgs på 3 år men var såvidt det var i et par av de mest teoretiske fagene! ← Mange forskjellige typer håndtverkerjobber dersom du har evner innenfor dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #20 Del Skrevet 19. mai 2006 Kanskje din venninne kunne få seg jobb i et inkassobyrå, Kredinor, f.eks.? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå