Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #1 Del Skrevet 18. mai 2006 jeg kan stoffet og alt, men får hveeeer gang beskjed om at jeg ikke klarer å utrykke meg presist nok, drar det for langt og formulerer det i det vide og brede, alt i alt trenge rjeg en ny skriveteknikk før eksamen neste uke! hvordan kan jeg bedre denne da?? er jo ikke akkurat noe man pugger på.....råd`? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kate Skrevet 18. mai 2006 #2 Del Skrevet 18. mai 2006 Det som hjelper er trening, trening,trening .... Jeg hadde alliert meg med noen som er interessert i at du skal gjøre det godt på eksamen, og som derfor gidder å bruke litt tid på deg. Det kan være lurt at denne personen også er ganske god i norsk, og derfor kan veilede deg om ordvalg og formulering. Lag dine egne oppgaver av den typen du tror kan være aktuell for eksamen og svar skriftlig på dem. Få hjelperen din til å lese oppgaven og svaret. Hvis vedkommende forstår teksten, skjønner hva du vil ha frem og synes språket glir greit, er alt i orden. Hvis ikke, så skriver du om igjen ( og om igjen enda en gang hvis det er nødvendig), helt til svaret føles bra for den som leser det. Mulig dette høres kjedelig ut, men hvis du virkelig er interessert i å forbedre deg, så kan jeg love at dette opplegget gir resultater. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberry Skrevet 18. mai 2006 #3 Del Skrevet 18. mai 2006 Her er eksamenstipsene vi fikk. Jeg er jo pedagogikkstudent da, så noen av disse tipsene er tilpasset vår eksamen. Men mye av det kan likevel overføres til alle skriftlige teoretiske eksamener, i alle fall på universitet/høgskole-nivå. Flere av disse punktene glir inn i hverandre · Les oppgaveteksten nøye · Disponer tiden din · Ikke kladd alt du har tenkt å skrive – da får du problem på slutten av dagen · Ikke fristil ! · Hvilke stikkord i oppgaveteksten er sentrale og må defineres · Det avgjørende er hvordan du behandler stoffet og den oppgaveteksten du velger · Svar på oppgaveteksten - svar på oppgaveteksten ! Disposisjon. · Husk at det er forventninger til teori/teoretikere/kilder + eksempler · Ha en synlig og tydelig disposisjon/ avgrensing over hvordan stoffet er behandlet · Pass på å synliggjøre en rød tråd gjennom besvarelsen – et tydelig fokus, en helhet ! · Oppgaven bør være strukturert og logisk bygd opp · Ha samsvar mellom innledning og konklusjoner – sjekk underveis at du ikke er på ”bærtur” · Bruk overskrifter og avsnitt Drøfting/refleksjon · Det stilles krav til at du bruker/viser til teori · Husk faglighet og selvstendighet i behandlingen av stoffet · Husk at det er forskjell mellom det å bare beskrive/fortelle og det å reflektere/problematisere over stoffet. Leseren ser dette med en gang ! · Husk målgruppen for besvarelsen din: Du skriver til fagfolk – ikke mannen i gata. · Vis til teoretiske kilder og referanser –problematiser stoffet du behandler ! · Ikke kom med ubegrunnede påstander og tilfeldig ”synsing” · Gjengi ulike syn - sett ulike perspektiver opp mot hverandre. Da drøfter du! Forholdet teori-praksis · Vis sammenheng mellom teori og praksis. · Bruk gjerne eksempler To av de viktigste kriteriene i forbindelse med retting: a) Svarer du på oppgaven ? b) Hvordan er den faglige evnen til å reflektere over - og drøfte faglige problemstillinger. I dette ligger graden av faglighet, forståelse og anvendelse av stoffet Formuleringer: Ikke bruk ”jeg mener” Bruk heller formuleringer som: f. eks. · Det synes som om….. · Etter det Piaget mener, så…… · Vygotsky fokuserer på…. · Behavorismen la vekt på…… · I følge Hansen (2005) er …….. · I henhold til Olsen (2006), så er ….. · Piaget (Imsen 2004) skriver at……….. · Dette betyr at…………. · I Kunnskapsløftet kommer det frem at…. · Dewey er opptatt av…………. · Dette perspektivet kan betraktes som…………….. · Hansen (2005) opplyser at………….. · Det neste perspektivet……. handler om … · Myhre bygger på en forståelse om at…… · i denne forbindelse kan det nevnes at…. · Når vi skal se på konsekvensene, vil…. Vanlige begreper i oppgavetekster: · Gjør rede for….. · Drøft…… · Vurder……. · Reflekter over ……. · Problematiser….. · Se….. i lys av…….. · Vis…. · Pek på……. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
honey21 Skrevet 18. mai 2006 #4 Del Skrevet 18. mai 2006 Og skriv én tanke per setning! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Landra Skrevet 18. mai 2006 #5 Del Skrevet 18. mai 2006 Hei! Har samme problemer men har dessverre ingen "råd" til eksamen. Jeg har lært mye av og lese bøker og skrive dagbok. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå