Gå til innhold

Hvilket brød?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Malina

Grovt brød! Selv om det på papriret inneholder MER kcal pr 100 g enn loff,så blir det mindre når man spsier det for å si det sånn...

Siden det inneholder masse fiber må kroppen BRUKE kcal for å fordøye det.

På en annen side kan man se det slik også at man spsier mindre brød hvis man spsier grovbrød, nettopp fordi su blir fortere/lengere mett... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sexy Cath

Knekkebrød er tingen. Brød er ikke bra i det hele tatt. Det er jo noe man kan unne seg en gang innimellom på lik linje med sjokolade.

Endret av Sexy Cat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Grovt brød er jo så masse. Du har grovbrød med sirup feks., som jeg tipper ikke er like sunt. Hva med speltbrød? Inneholder det mindre kalorier? Jeg vet det inneholder flere proteiner.

Sexy Cat: Jeg spiser også mye knekkebrød, men jeg blir litt lei i lengden. Dessuten er det ikke alle pålegg som passer til knekkebrød synes jeg. Og brød og sjokolade kan NEPPE sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det langt viktigere hva man har på brødet enn hva brødet er laget av. Men for all del, grovt er bedre enn fint, både ernærningsmessig og det faktum at man lett spiser mer av det fine brødet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tipset mitt er å bake selv, uten sukker og sirup og med masse grovt mel. I tillegg bruker jeg en del helkorn, for da må jeg tygge maten bedre og da får kroppen min tid til å merke at den blir mett.

Ikke bør du fokusere bare på kalorier heller. Du bør tenke på vitaminer og mineraler og på hva som gjør deg mett slik at det holder og du ikke får lyst til å spise mer like etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sexy Cath
Grovt brød er jo så masse. Du har grovbrød med sirup feks., som jeg tipper ikke er like sunt. Hva med speltbrød? Inneholder det mindre kalorier? Jeg vet det inneholder flere proteiner.

Sexy Cat: Jeg spiser også mye knekkebrød, men jeg blir litt lei i lengden. Dessuten er det ikke alle pålegg som passer til knekkebrød synes jeg. Og brød og sjokolade kan NEPPE sammenlignes.

enkelte brødtyper kan faktisk sammenlignes med sjokolade.

nå vet jeg at du ikke nevnte loff i tråden, men det er faktisk bedre å spise f.e.k.s Is enn Loff eller andre halv-grove brød. :)

Endret av Sexy Cat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sexy Cath
Ofte er det langt viktigere hva man har på brødet enn hva brødet er laget av. Men for all del, grovt er bedre enn fint, både ernærningsmessig og det faktum at man lett spiser mer av det fine brødet.

nei beklager. selvfølgelig er det ikke anbefalt at man tar på nugatti på et hel-grovt brød, men nei... et brød som ikke er 100% grovt er ikke et sundt brød. da er det bedre å spise faktisk is eller sjokolade. det er veldig viktig hva brødet er laget av. det er der mange slankere gjør en feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sexy Cath

Og jeg holder fortsatt på mitt. Brød er noe kan burde unne seg innimellom på lik linje med sjokolade og is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og jeg holder fortsatt på mitt. Brød er noe kan burde unne seg innimellom på lik linje med sjokolade og is.

Da tror jeg jammen meg at jeg unner meg en sjokoladeplate til frokost i dag jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Knekkebrød er tingen. Brød er ikke bra i det hele tatt. Det er jo noe man kan unne seg en gang innimellom på lik linje med sjokolade.

jeg blir ikke mett av knekkebrød!!!

MÅ ha BRØD, ordenltig, grovt og godt brød. Man blir ikke feit av det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I oversikten over brødsorter som jeg har, står det følgende. Alt er kalorier per 100 g brød:

Baguette: 260

Loff: 236

Rugbrød: 219

Knekkebrød: 318

Pumpernickel: 185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malina
Og jeg holder fortsatt på mitt. Brød er noe kan burde unne seg innimellom på lik linje med sjokolade og is.

:hoho:

Les litt fagstoff på dette området,du,før du uttaler deg neste gang!!

:hoho:

Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En skive loff inneholder mindre kalorier enn en skive grovbrød fordi loffskiven er lettere enn grovbrødet, i tillegg til at loff gjerne inneholder litt mindre kalorier per 100 gram.

Det vil ikke si at du bør velge loff til frokost og grunnene til det er mange. Du blir ikke like fort mett av loff som grovbrød (ergo du spiser mer og får i deg mer kalorier enn om du hadde valgt grovt), loff har høy GI, loff er ikke sunt.. jeg kunne holdt på i en evighet.

Du kommer mye bedre ut av det hele ved å velge grovt brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sexy Cath
:hoho:

Les litt fagstoff på dette området,du,før du uttaler deg neste gang!!

:hoho:

Makan!

Vær så god å bli fet. :)

Loff er som luft. Tomme kalorier. Brød generelt er mye av årsaken til fedmen rundt omkring. Jeg har ei bok om sundt kosthold her. Der står det svart på hvitt at det er BEDRE å unne seg en is innimellom en å proppe i seg brød.

Brød er mye av årsaken til at mange ikke går ned i vekt. Det eser i magen, det eser ut kroppen. Svært få brødtyper er sunde.

As I said.. brød er noe man BURDE unne seg innimellom. På lik linje med is. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malina

Jeg kan være litt enig med deg i èn ting: For mye karbs er fetende hvis man ikke forbrenner det vekk...og ja,man legger det fort på magen.

Og ja, loff er nesten tomme kcal,ja..men det skrev jeg også over.

MEN..det er ett eller annet du ikke forstår her,tror jeg?!

Grovt brød er IKKE bedre en IS!

Noen grunner:

*Mer fiber

*Kabrohydrater med lav GI

*Metter 1000 ganger bedre

*Gir masse bra næringsstoffer kroppen trenger

Ja, man kan legge på seg av brød, som av alt annet,men det blir feil å skrive det sånn som du gjør. Å spise noen skiver grovt brød med vanlig pålegg kan alle gjøre hver dag uten at de legger på seg. Flere is om dagen blir fort maaange flere kcal og dessuten vil man ikke være like mett,få i seg gode næringsstoffer osv...

Du setter det sikkert litt på spissen...,men uansett- en is er ikke bedre enn en grovbrød skive.Kan ikke sammenlignes en gang.

Lurer på om forfatteren av boken er helt dust eller om du leser opp ned... :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sexy Cath

Is er bedre enn enkelte typer grovbrød (som ikke er grovbrød, bare lureri), men hvis det er ekte saker som man for eksempel baker hjemme nei da er selvfølgelig ikke is bedre.

La oss ta kneip-brød som eksempel. Is vil da være bedre enn det "brødet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Tror du skal ta deg en kikk på hva ting inneholder, Sexy Cat. Ta for deg næringsinnholdet i is og næringsinnholdet i brød (da gjerne et kniep-brød og), og se hva som er best. Isen som inneholder mye sukker og mettet fett (melkefett) og er blottet for vitaminer og mineraler, eller brødet som i alle fall ikke inneholder masse sukker og fett, men karbohydrater (i form av mel, ikke rent rørsukker), litt vitaminer og mineraler, litt fiber osv?

:ler:

Og en ting til: kneip-brød eller andre mindre grove brød er ikke spesielt bra kost det heller, men jammen scorer det høyere enn is på næringsinnholdet uansett hvordan du vrir og vender det.

Endret av Rhiakath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sexy Cath

Jeg sier ikka t man skal erstatte brød med is. :hoho:

Jeg sier at brød er noe man skal spise innimellom... på lik linje med is og andre godterier.

Jeg sier OGSÅ at det er bedre å skeie ut med litt is en dag i stedet for et stykke brød, hvis man da følger mitt råd om å ikke spise brød hver dag.

Forstår dere litt mer nå? :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...