Gå til innhold

HTA 5.3: kan jeg be om høyere lønn?

Gjest Til tillitsvalgte: HTA 5.3. komm

Anbefalte innlegg

Gjest Til tillitsvalgte: HTA 5.3. komm

Jobber i en kommune som avdelingsingeniør i 50% stilling, og som informasjonssekretær ved samme arbeidsplass i de resterende 50%. Etter eget ønske får jeg nå endelig jobbe fullt som avdelingsingeniør, og kutter ut den andre stillingen.

Kan jeg bruke HTA 5.3, "endrede arbeidsoppgaver" som basis for lønnskrav, når jeg går over i 100%?

Arbeidsområdene og oppgavene som avdelingsingeniør vil jo ikke endre seg selv om jeg nå får jobbe fullt som det. Og 5.3 brukes vel bare ved "endrede arbeidsoppgaver"?

Noen som vet svaret her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg fikk økt lønn pga endrede arbeidsoppgaver nå i vinter men det var etter § 2.3.4. Hvorfor skal du søke etter 5.3? Du vil få endrede arbeidsoppgaver når du ikke lenger har den stillingen som sekretær. Da vil jo de 30% av arbeidstiden bestå av annet arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Arbiedsoppgavene dine blir endret, men det er jo i kraftav at du mister oppavene som informasjonssekretær. Det gir deg ikke høyere lønn.

Om avdelingsingeniørstillingen er høyere lønnet enn informasjonssekretærstillingen, vil du få høyere lønn.

Husk at det uansett er lov til å prøve seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temastartern
Arbiedsoppgavene dine blir endret, men det er jo i kraftav at du mister oppavene som informasjonssekretær. Det gir deg ikke høyere lønn.

Om avdelingsingeniørstillingen er høyere lønnet enn informasjonssekretærstillingen, vil du få høyere lønn.

Husk at det uansett er lov til å prøve seg.

Kommunen var snille og lot meg få ingeniørlønn på begge stillingene, fordi de visste at kanskje dette ikke skulle være en permanent løsning. Så lønnen har hele tiden vært etter utdanning/ingeniørlønn.

Som en her sa "det er lov til å prøve seg". Ja, det er klart, men i vår kommune følges slikt nøyaktig etter planverket, dvs. forskriftene/HTA, osv., de tenker aldri utenom det. Arbeidsoppgavene min endres jo ikke, det blir bare mer av dem (innen ingeniørstillingen).

Så da er det ikke grunnlag for å be om mer lønn etter HTA da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg fikk økt lønn pga endrede arbeidsoppgaver nå i vinter men det var etter § 2.3.4. Hvorfor skal du søke etter 5.3? Du vil få endrede arbeidsoppgaver når du ikke lenger har den stillingen som sekretær. Da vil jo de 30% av arbeidstiden bestå av annet arbeid.

Det finnes ikke neo "2.3.4" i HTA kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Temastartern her igjen...

Nei akkurat, i kommunen er det kun å bruke 5.3 uten ankemulighet. Den brukes ved trussel om ny stilling annet sted (for høyere lønn), eller i forbindelse med endrede arbeidsoppgaver.

Spørsmålet er om jeg kan kalle min situasjon for "endrede arbeidsoppgaver"?

Vet noen av dere svar på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S
Temastartern her igjen...

Nei akkurat, i kommunen er det kun å bruke 5.3 uten ankemulighet. Den brukes ved trussel om ny stilling annet sted (for høyere lønn), eller i forbindelse med endrede arbeidsoppgaver.

Spørsmålet er om jeg kan kalle min situasjon for "endrede arbeidsoppgaver"?

Vet noen av dere svar på det?

Nei. Du har ikke endrede arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nei. Du har ikke endrede arbeidsoppgaver.

Nei, det var det jeg trodde.

Vet du om det finnes andre hjemler for å be om høyere lønn? (kommune)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S
Nei, det var det jeg trodde.

Vet du om det finnes andre hjemler for å be om høyere lønn? (kommune)

Ved vansker med å rekruttere/beholde kvalifiserte arbeidstakere kan man forhandle fram høyere lønn. Man forhandler vanligvis lønn når man inntrer i en ny stilling. Du kan godt be om et møte for å drøfte lønn med lederen din.

Dersom den stillingen du går i ligger lavere enn andre tilsvarende stillinger i en periode på to år, kan du også be om en lønnssamtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Vær obs på at det for tiden forhandles om nye tariffavtaler for kommunene. Det kan komme nye momenter inn i forbindelse med lønnsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ved vansker med å rekruttere/beholde kvalifiserte arbeidstakere kan man forhandle fram høyere lønn. Man forhandler vanligvis lønn når man inntrer i en ny stilling. Du kan godt be om et møte for å drøfte lønn med lederen din.

Dersom den stillingen du går i ligger lavere enn andre tilsvarende stillinger i en periode på to år, kan du også be om en lønnssamtale.

Vansker med å beholde/rekruttere: der er jo praksisen at man nærmest må ha et annet jobbtilbud på hånden for å "true" seg til høyere lønn...eller?

Dersom min stilling er lavere lønnet enn tilsvarende stillinger - over en periode på to år- kan jeg be om høyere lønn: men kan jeg ta opp dette utenom de vanlige lønnsforhandlingene? Lokale forhandlinger er jo til høsten, og hvis det går dårlig der, kan jeg to måneder etterpå be om en samtale på basis av "2 års perioden"?

Jeg tror nok at arbeidsgiver i såfall bare vil si "nå har det jo nettopp vært lokalt lønnsoppgjør"! :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vær obs på at det for tiden forhandles om nye tariffavtaler for kommunene. Det kan komme nye momenter inn i forbindelse med lønnsforhold.

Jeg tror ikke det vil komme de store endringene, tror du? Isåfall, vet du om noe du kan dele her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S

Det er svært få som får forhandlet seg til høyere lønn i forholdt til punktet som går på vansker med å rekruttere/beholde kvalifisert arbeidskraft. Om du bruker det som argument, bør du være svært sikker på at det er hold i det du hevder.

Når det gjelder å ta opp forholdet at du har lavere lønn enn andre i din stillingstype, skal det gå helt fint å bare be om en lønnssamtale med din overordnede. Mest sannsynlig vil arbeidsgiver be deg vente til etter høstens lokale forhandlinger.

Jeg anbefaler deg å notere ned alt du kommer på av ansvarsområder, ekstraarbeid, utdanning, resultater og lignende, slik at du bare kan føre det rett over på kravskjemaet til høstens forhandlinger.

Når det gjelder forhandlingene i kommunesektoren, vet jeg at innen helsesektoren er det de langtidsutdannede og de med lang ansiennitet det blir jobbet særlig hardt i forhold til. Lønnsnivået for disse gruppene er altfor lavt i forhold til privat sektor. Det blir også jobbet for å få hevet den generelle grunnlønnen for alle grupper.

Inne på KS sine sider står det en del om årets lønnsoppgjør. Det gjør det også på fagforeningenes sider.

Ellers vet jeg i grunnen ikke så mye, du er i en helt annen fagforening enn meg, sannsynligvis NITO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er svært få som får forhandlet seg til høyere lønn i forholdt til punktet som går på vansker med å rekruttere/beholde kvalifisert arbeidskraft. Om du bruker det som argument, bør du være svært sikker på at det er hold i det du hevder.

Når det gjelder å ta opp forholdet at du har lavere lønn enn andre i din stillingstype, skal det gå helt fint å bare be om en lønnssamtale med din overordnede. Mest sannsynlig vil arbeidsgiver be deg vente til etter høstens lokale forhandlinger.

Jeg anbefaler deg å notere ned alt du kommer på av ansvarsområder, ekstraarbeid, utdanning, resultater og lignende, slik at du bare kan føre det rett over på kravskjemaet til høstens forhandlinger.

Når det gjelder forhandlingene i kommunesektoren, vet jeg at innen helsesektoren er det de langtidsutdannede og de med lang ansiennitet det blir jobbet særlig hardt i forhold til. Lønnsnivået for disse gruppene er altfor lavt i forhold til privat sektor. Det blir også jobbet for å få hevet den generelle grunnlønnen for alle grupper.

Inne på KS sine sider står det en del om årets lønnsoppgjør. Det gjør det også på fagforeningenes sider.

Ellers vet jeg i grunnen ikke så mye, du er i en helt annen fagforening enn meg, sannsynligvis NITO?

Ja, er i NITO, men er ikke så veldig dreven på dette, og vi har heller ingen god tillitsvalgt her som kan hjelpe så mye.

I fjor, da en person ønsket å bruke "beholde og rekruttere", sa bare arbeidsgiver "nei" til en slik forhandling, og viste til "tidligere forhandlinger i høst".

Det kan de kanskje gjøre med meg også, hvis jeg ber om en slik samtale etter denne høstens forhandlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Hilde K S
Ja, er i NITO, men er ikke så veldig dreven på dette, og vi har heller ingen god tillitsvalgt her som kan hjelpe så mye.

I fjor, da en person ønsket å bruke "beholde og rekruttere", sa bare arbeidsgiver "nei" til en slik forhandling, og viste til "tidligere forhandlinger i høst".

Det kan de kanskje gjøre med meg også, hvis jeg ber om en slik samtale etter denne høstens forhandlinger?

Be om forhandlinger skriftlig. Be også om skriftlig begrunnelse på at forhandlinger ikke blir utført. Da kan du bruke svaret på lokale forhandlinger, dersom du overleverer brevet før lokale forhandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S
Jeg lurer på noe av det samme... :sjenert:

Bare spør, så skal jeg prøve å svare så god jeg kan.

Det er veldig vanskelig å få til særforhandlinger i kommunen når man allerede er ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temastartern
Be om forhandlinger skriftlig. Be også om skriftlig begrunnelse på at forhandlinger ikke blir utført. Da kan du bruke svaret på lokale forhandlinger, dersom du overleverer brevet før lokale forhandlinger.

Tusen takk for svar, Hilde K S,

du har hjulpet meg en del her. Hjelp som jeg faktisk ellers ikke ville ha fått ellers, i og med at NITO-leddet vår ikke helt fungerer akkurat nå for tiden her lokalt. (Ellers pleier det å gå bra her altså :) )

Nei, du sier noe. Er man først blitt ansatt i kommunen, og man først etterpå ser at "her er det mye å ta tak i (urettferdighet, feil lønnsplassering, osv.), så er det vanskelig å "hente seg inn" igjen. Tror nok de har det best de som forhandlet hardt da de ble ansatt...

Jeg oppfatter vår kommuneledelse som svært rigide og helt A4, dvs. de tenker aldri utenom regelverket bokstavelig talt slim det står. Og står det ikke der, er det ikke verdt å nevne uansett hvor fornuftig det måtte være.

Hilde K S, har du noen fler gode tips til oss som er stuck i kommunen, men som likevel ønsker reelle forhandlinger i kap. 5, dvs. vi ønsker en forhandling der utfallet ikke er bestemt på forhånd...veldig ofte har arbeidsgiver bestemt alt på forhånd, og ved brudd/tvisteløsning møtes vi som regel bare på halvveien...

Jeg kaller i grunnen ikke det for reelle forhandlinger, gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Lønnsforhandlinger i kommunen er sjelden reelle lønnsforhandlinger. Dersom man ikke jobber i en ledede stilling er det uhyre sjelden man får lønn som er høyere enn tariff. (Utkantkommuner ligger bedre an når det gjelder å bruke høyere lønn for å rekruttere/beholde kvalifisert personell enn de bynære kommunene.)

Det ligger alltid sterke føringer for hvem som for eksempel skal prioriteres ved lokale forhandlinger. Sansynlivis vil du ha gode sjanser til å få til noe i det lokale oppgjøret. Det hadde vært interessant om du var innom her og fortalte hvordan det gikk.

Du har i grunnen helt rett når du oppfatter det som et rigid system når det gjelder tariffavtaler. Arbeidsmiljøloven kan de derimot ha et noe skjønnsmessig syn på. :wink:

Jeg har selv prøvd å stille spørsmål overfor en personalkonsulent i forhold til punktet om problemer med å rekruttere/beholde arbeidskraft. Det resulterte i at lederen min kalte meg inn på teppet fordi jeg hadde forsøkt å true meg til høyere lønn. :ler:

Jeg har også blitt ansatt i en stilling der de plasserte meg under tarifflønn. Det var mye jobbing for å få de resterende 3000,- jeg hadde krav på. Ja. Jeg vet at 3000,- er en lav sum, men det gikk rett og slett på prinsippet om at jeg ikke var villig til å jobbe under tarifflønn i det hele tatt. Jeg har nok vært i fagforeningssystemet for lenge til å akseptere det.

Noen ganger kan det faktisk oppleves som et problem å være bundet til en tariffavtale når man skal forhandle lønn i kommunesektoren. Samtidig gir disse avtalene oss en del goder som ansatte i privat sektor faktisk jobber for å få. Vi var for eksempel noen av de første som fikk både den femte ferieuken og avtalefestet pensjonsordning. Vi har også en del gunstige permisjonsordninger.

Jeg innrømmer at jeg likevel synes det er vanskelig å forholde seg til fenomenet "høy utdannelse-jævlig lav lønn". Nå i disse lønnsoppgjørstider er jeg nær ved å få hjerteinfarkt og farlig høyt blodtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...