Gå til innhold

Exorcisme


Anbefalte innlegg

Bare kom til å fundere på dette med demonutdrivelse. Altså, er det noen her som har opplevd å kjenne noen som har fått drevet ut djevelskap ved exorcisme.

Hvordan blir disse personene etter seremonien? Tar de skade av hendelsen eller det som måtte ha skjedd dem forut for denne, og blir innlagt på ubestemt tid. Eller funker exorcismen på en måte som en ny start i livet? Bare lurer på dette, noen som kan gi et seriøst svar kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 3 uker senere...
Gjest Gjesta

Ja, jeg kjenner noen som påstår å ha fått drevet ut noen demoner. han kunne faktisk se demonen selv. Det var visst en veldig hard påkjenning, og man blir ikke seg selv på en stund etterpå. Jeg synes dette høres merkelig ut, men så er jeg litt skeptisk av natur....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ja det virker, men må kun utføres av en godkjent exorsist. Se http://www.katolsk.no/artikler/exorcism.htm for mer info

I følge Bibelen, kan alle som tror på Jesus drive ut onde ånder.

Jeg har selv vært med på å be for en gutt som ba om hjelp.

Dette var ikke noe hyggelig, for det var en forferdelig kamp, hvor gutten skrek, og det frådet om munnen hans. Men den onde måtte tilslutt gi tapt.

Gutten var uendelig takknemlig etterpå, og fortalte oss at han hadde drevet en del med spiritisme og lignende. Dette hadde forårsaket at han hadde fått daglige, ubehagelige problemer og trengte derfor hjelp.

Men at ånden for ut av gutten, det så jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig flott det hvis det er folk som vet hva de gjør og får det til, men jeg mener det er viktig det ligger en grundig vurdering til grunn. Hvis du utfører exorsisme på folk som ikke er bestatt kan det medføre stor psykologisk skade. Jeg vet ikke om jeg hadde turt en gang, det kan være ganske sterke krefter det skal kjempes mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grønn Frosk

Exorsisme kan nok fungere, i hvertfall om man tror på ett positivt resultat selv. Tro kan flytte fjell, vet dere ;)

Men finnes det noen "kvalitetskontroll" overfor hvilke tilfeller man skal drive exorsisme mot? Altså, kan en person som lider av en fysisk/mental lidelse få en exorsisme, fordi personen eller andre mener at tilstander er grunnet demonisk innflytelse?

For meg virker det litt farlig å f.eks skylde på demoner når noen har epilepsi. Det blir litt middelaldertankegang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exorsisme kan nok fungere, i hvertfall om man tror på ett positivt resultat selv. Tro kan flytte fjell, vet dere  ;)

Men finnes det noen "kvalitetskontroll" overfor hvilke tilfeller man skal drive exorsisme mot? Altså, kan en person som lider av en fysisk/mental lidelse få en exorsisme, fordi personen eller andre mener at tilstander er grunnet demonisk innflytelse?

For meg virker det litt farlig å f.eks skylde på demoner når noen har epilepsi. Det blir litt middelaldertankegang..

Jeg har ikke så mye greie på dette med exorsisme, men tror at epilepsi er en sykdom, og ikke har noe med onde ånder eller besettelse å gjøre.

Men når noen selv mener at de er plaget av åndsmakter og vil ha hjelp mot dette, da vet jeg at vi kan be en som er sterkere enn disse, å drive dem ut.

Det vil si at vi kan drive dem ut i Jesu navn, men det er en kamp som må utføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, kan en person som lider av en fysisk/mental lidelse få en exorsisme, fordi personen eller andre mener at tilstander er grunnet demonisk innflytelse?

For meg virker det litt farlig å f.eks skylde på demoner når noen har epilepsi. Det blir litt middelaldertankegang..

Ja, dette synes jeg er en viktig innvending, nemlig at det å tro på at onde ånder (såkalte demoner) skal besitte et menneske i det hele tatt har betydning i vårt samfunn. Åndebesettelse er i alle fall del av den klassiske eksorsismen - og denne tankemåten sitter godt i i dag også i enkelte kretser. Vi bør fjerne oss fra slik utdatert menneskeforståelse.

Mvh. Knut.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt samfunn er det ikke så mye overtroiske tanker. Men om du ser i land hvor de praktiserer voodoo og trolldom, så får du se hvor plaget et menneske kan være av ånder. ånder er falne engler står det i bibelen, dette er et tema jeg ikke kjenner så godt til, men å være nært knyttet til Gud gjennom troen på Jesus er god beskyttelse. Bra vi er et godt beskyttet land av Gud. Må vi ville være beskyttet av Gud og ikke ty til vår egen kraft.

Takk Gud for du beskytter dette land. Må frelsen være åpen for de som trenger den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
I følge Bibelen, kan alle som tror på Jesus drive ut onde ånder.

Jeg har selv vært med på å be for en gutt som ba om hjelp.

Dette var ikke noe hyggelig, for det var en forferdelig kamp, hvor gutten skrek, og det frådet om munnen hans. Men den onde måtte tilslutt gi tapt.

Gutten var uendelig takknemlig etterpå, og fortalte oss at han hadde drevet en del med spiritisme og lignende. Dette hadde forårsaket at han hadde fått daglige, ubehagelige problemer og trengte derfor hjelp.

Men at ånden for ut av gutten, det så jeg ikke.

Ved nærmere ettertanke, så er jo demoner beskrevet i Bibelen også, så da går det vel an å drive ut onde åndre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...