Gå til innhold

Hvordan var omgjøringsregel lån-stipend

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Sikkert et rart spm: men lurer på om noen av dere husker hvordan omgjøringsregelen var lånstipend var i 2002. Var det da man fikk utbetalt 30% stipend uansett om man besto eller ikke, men oppnådde 40% stipend hvis man bestå eksamen?

Jeg avla ingen eksamen høst 2005. Inne på mine sider står det at jeg kan få omgjort 3000 kr av lånet fra den gang til stipend hvis jeg tar oppnår de 10 vekttallene/30 stp. var mulig oppnådd omgjøring virkelig så liten, eller blir omgjøringsbeløpet diskontert og dermed mindre jo lenger tid det går?

Hvis det "bare" er snakk om 3000 kr, vet jeg ikke om jeg gidder å avlegge dobbelt så mange studiepoeng til høsten. Da jobber jeg heller mer ved siden av studiene :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Kan legge til at jeg selvsagt har sendt mail til lånekassa. Men venter ikke et veldig snarlig svar derfra. Prøvde å ringe, men da var det så stor pågang at jeg ikke ble satt i telefonkøen engang :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg var student i høsten 2002 og fikk tilbakebetalt 3000,- etter bestått eksamen. For vårensemesteret 2003 fikk jeg tilbakebetalt 6000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg mener å huske at det var i 2002 at det begynte med omgjøring ved bestått eksamen, og at det den gangen var en liten del som ble gitt som stipend med en gang, og noe som ble gitt som lån som senere kunne omgjøres til stipend.

Senere er det blitt slik at alt gis som lån, og at deler av dette omgjøres ved bestått eksamen (og derfor ser det "høyere ut" på Dine sider enn for 2002).

Den nyeste ordningen trådde i kraft i 2003/2004 (Fant dette ved å søke på omgjøring på Lånekassens nettsider, og fant gammel stortingsmelding om den siste endringen.)

På Dine sider så ser du jo hvilke semester du har fått omgjort og hvilke du "har til gode". Da kan du jo velge om du ønsker å innhente disse vekttallene, eller jobbe mer. (Du tjener nok mest på det siste.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...