Gjest jobbjakt Skrevet 10. mai 2006 #1 Del Skrevet 10. mai 2006 Jeg ønsker noen tips ift mulighetene for å få jobb i klær/interiørmagasiner i Norge. Jeg har så lyst til å jobbe med dette, men har verken moterelatert eller interiørutdanning. MEN en veldig sterk interesse for emnene. Selv er jeg informasjonsutdannet og skriver endel daglig, men innenfor en helt annen bransje enn jeg egentlig drømmer om. jeg er også selvlært innenfor Adobepakka Indesign. Trenger noen gode tips om hvardan jeg kan få en fot innenfor!!! Venter i spenning... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #2 Del Skrevet 10. mai 2006 Jeg skriver for dameblader, men det er mer i Cosmo/KK-delen enn i ren mote/interiør. Og jeg forstår det slik at du ønsker å skrive om akkurat disse temaene? Eller? Jeg vil tro at for å skrive om mote, bør du gjerne ha en utdanning innen feltet, ha jobbet som stylist/modell el. Interiør er kanskje lettere å komme inn på uten bakgrunn, men nå bare gjetter jeg. Uansett, for begge gjelder det at du KAN feltene, at du vet hva som skjer, at du kjenner forskjeller på designere, har et øye for linjer og farger, og kan formidle dette enkelt til lesere. Jeg ville heller tatt kontakt direkte med bladene, jeg, for å høre hva de ser etter hos folk de ansetter. På hjemmesidene finner du ofte epost-adresser til både journalister og redaktører. Spør gjerne i ulike skjikt hvordan de kom seg inn, hvilken bakgrunn de har, hva de anbefaler, ser etter, etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #3 Del Skrevet 10. mai 2006 Jeg må vel ikke skrive om akkurat de tingene jeg nevner med en gang, men mer tips på veien for å komme dit hen at man faktisk blir ansatt i Elle, Costume osv osv. Har litt følelsen at det er veldig lukket arb.miljø ,- og at de bare ansetter venninner og bekjente, hvis du skjønner hva jeg mener...? Tar jeg feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neffi Skrevet 10. mai 2006 #4 Del Skrevet 10. mai 2006 Vil du skrive om mote, eller vil du jobbe med layout/design? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neffi Skrevet 10. mai 2006 #5 Del Skrevet 10. mai 2006 Jeg må vel ikke skrive om akkurat de tingene jeg nevner med en gang, men mer tips på veien for å komme dit hen at man faktisk blir ansatt i Elle, Costume osv osv. Har litt følelsen at det er veldig lukket arb.miljø ,- og at de bare ansetter venninner og bekjente, hvis du skjønner hva jeg mener...? Tar jeg feil? ← ? Du søker da de behøver en journalist eller annen type medarbeider. Eller så skriver du til de og legger ved din CV. Du må ha ett spesialfelt/yrke. Som alle andre store firmaer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #6 Del Skrevet 10. mai 2006 Jeg må vel ikke skrive om akkurat de tingene jeg nevner med en gang, men mer tips på veien for å komme dit hen at man faktisk blir ansatt i Elle, Costume osv osv. Har litt følelsen at det er veldig lukket arb.miljø ,- og at de bare ansetter venninner og bekjente, hvis du skjønner hva jeg mener...? Tar jeg feil? ← Vil du bli ansatt, så tror jeg du må begynne lavere. Det er ikke nok å jobbe og skrive for informasjonsbyrå, du må skrive journalistisk, vise at du kan kildekritkk, du bør vise at du kjenner DENNE bransjen og kan skrive for den. Ta kontakt for frilansoppdrag, så får du en fot innenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jobbjakt Skrevet 10. mai 2006 #7 Del Skrevet 10. mai 2006 Det var kanskje litt uklart formulert ovenfor... Jeg er info.utdannet med kompetanse innenfor journalistikk, informasjon, internett/intranett, personalutvikling og ledelse. I tillegg har jeg selvlært på grafisk design. Lurer på om dette kan egne seg for en jobb i et magasin, evt. tips om hvordan komme dit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jobbjakt Skrevet 10. mai 2006 #8 Del Skrevet 10. mai 2006 På den annen side lurer jeg på om jeg er litt for "potet" til å jobbe ett sånt sted. Jeg kan liksom litt av hvert, og ikke spesialist på noe felt. Noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neffi Skrevet 10. mai 2006 #9 Del Skrevet 10. mai 2006 Det var kanskje litt uklart formulert ovenfor... Jeg er info.utdannet med kompetanse innenfor journalistikk, informasjon, internett/intranett, personalutvikling og ledelse. I tillegg har jeg selvlært på grafisk design. Lurer på om dette kan egne seg for en jobb i et magasin, evt. tips om hvordan komme dit. ← KOntakt de og si at du er interessert i frilandsjobber. Ingen vet at du finns før du har sagt i fra om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abelille Skrevet 10. mai 2006 #10 Del Skrevet 10. mai 2006 Jeg trodde det var veldig vanskelig å få fast jobb i et blad sånn uten videre. Prøv å skriv noen artikler som freelance, kanskje kan det utvikle seg til flere oppdrag og kanskje også en fast stilling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2006 #11 Del Skrevet 10. mai 2006 PS: AllerForlaget søker matjournalist! Om det ikke er det du er på jakt etter, så kan det likevel være verdt å ta en titt på annonsen for å se hva de ønsker. Det kan også være en ide å søke, selv om du ikke vil ha jobben, bare for å se hvordan du ligger an. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicky B Skrevet 10. mai 2006 #12 Del Skrevet 10. mai 2006 Faste jobber i magasin bransjen er few and far between og i Oslo er det flere hundre søkere til de diverse jobbene. Jeg er tv og radio journalist, har jobbet i produksjonsbransjen men drømmen min er å jobbe med magasiner. Problemet mitt er at jeg har laget saker for tv og radio og har ikke omfattende skriveerfaring. Jeg har nå endel frilans oppdrag for en lokalavis og jobber meg opp skriveerfaring på den måten for å stille sterkere i konkurransen om frilans for diverse magasiner. (For ja, det er et lukket arbeidsmiljø hvor mye går på bekjentskaper, men det er ikke det samme som å si at det er umulig for andre å komme inn i bransjen. Man må bare senke forventningene og starte på et lavere nivå.) Mitt råd er å starte smått og bygge seg opp arbeidsprøver som viser at du behersker forskjellige sjangre. Det er en tråd lengre ned i forumet som er full av gode råd ang frilans for avis : http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=194975 Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. mai 2006 #13 Del Skrevet 10. mai 2006 En venninne av meg har utdannelsen i orden, men hun jobber i barnehage mens hun skriver litt for blader, blant annet Cosmo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå