Gå til innhold

Velferdspermisjon

Pimbila

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som er funksjonshemmet, så det blir litt farting til sykehus, hab.avd osv, og altså fravær i jobben. Søstrene mine sier at dette går på velferdspermisjon, men da jeg snakker med sjefen om det skjønner han ikke hva jeg snakker om.

Jeg vet for lite om velferdspermisjon til å snakke med han om det, så jeg lurer på om dere har brukt det, eller har kunnskaper om det.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Mnnnnei, tror det går under at du har flere egenmeldingsdager når du har omsorg for kronisk sykt barn...

Velferdsperm er mer av typen gå i begravelse, ta en periode fri uten lønn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstrene mine har brukt det når de skal på sykehus, tannlege osv med sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Ja, men det er enkeltdager (og dessuten ulønnet), ikke kronisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn som er funksjonshemmet, så det blir litt farting til sykehus, hab.avd osv, og altså fravær i jobben. Søstrene mine sier at dette går på velferdspermisjon...

Tenker hun da på:

"Alvorlig sykdom.

Ved alvorlig sykdom i nærmeste familie kan det gis permisjon med lønn inntil 5 dager pr. år."

Jeg vet ikke om denne kan anvendes i ditt tilfelle.

Trodde denne gikk mere på ulykker, uventet sykdom o.l...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet heller ikke så mye, men de sier at de har ti dager i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss har vi 10 dager velferdspermisjon pr år som vi kan få med lønn. Men i regelverket for velferdspermisjoner så står det spesifikt at det ikke kan brukes i forbindelse med sykdom hos barn under 12 år. I de tilfellene skal folketrygden bestemmelser brukes.

Hvis din søster kan bruke av velferdspermisjonsdager ved sykdom hos barn så vil jeg si hun er heldig.

Edit skriveleif

Endret av Skravla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bruker det ikke når de er hjemme med syke barn, men når de må på rutinekontroller på sykehus. Hun ene søsteren min har i tillegg fått utvidet antall sykedager.

Hvem skal jeg ringe for å få mer greie på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bare gjest

Rett til permisjon omtales i AML kapittel 12, §12-9 - les

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html;

Dette kan også være regulert i tariffavtaler. Jobber du i privat eller offentlig virksomhet ?

Dersom arbeidsgiver er IA bedrift er det andre regler for sykemelding, men jeg ikke sikker på om det har direkte betydning for ditt tilfelle. Det kan du jo spørre arbeidsgiver om.

Du kan også lese litt her: http://www.trygdeetaten.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i kommunal bhg

Søstrene mine er lærer og sykepleier, og jobber heller ikke privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn som er funksjonshemmet, så det blir litt farting til sykehus, hab.avd osv, og altså fravær i jobben.

Men...

Du får ikke for tapt arb.fortjeneste på trygdekontoret da?

Ved å få deg:

- Dokumentasjon fra arb.giver om trekk av lønn.

- Dokumentasjon fra sykehus/lege om at barnet må ha ledsager.

Sånn mener jeg det var "før i tiden"... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp fått vite at sønnen vår har denne hjerneskaden så vi er temmelig uvitende om alle rettigheter ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp fått vite at sønnen vår har denne hjerneskaden så vi er temmelig uvitende om alle rettigheter ennå.

OK.

Da anbefaler jeg en tur til trygdekontoret.

De kan fortelle hva du har rett på, både av støtte fra de, og de vet sikkert mye om hva du har rettpå fra arb.giver også...

Lykke til... :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bare gjest

Hovedtariffavtalen for kommunesektoren viser sannsynligvis til reglene i Arbeidsmiljøloven, altså 20 dager, og med noen spesielle regler for barn med funksjonshemming. Retten gjelder også når barnet skal til undersøkelse.

Dette er ikke velferdspermisjon, men permisjon ved barns sykdom. Fraværet må legitimeres, uten dokumentasjon kan du miste retten til (syke)lønn. Jeg vil tro at du generelt må fylle kravene til å få sykepenger. Det kan du sikkert finne mer på nettsidene til Trygdeetaten.

Kommunene har som regel avtale med trygdekontorene om å forskuttere trygdeytelser til arbeidstaker og kreve refusjon i ettertid. Det vil si at du skal slippe å bli trukket i lønn & kreve penger fra Trygdekontoret.

Du kan få opp til 10 dager lønnet velferdspermisjon, men da med vektige grunner. Hva som er vektige grunner bestemmes ofte av sedvane innenfor hver virksomhet, og hvordan man vurderer hvert enkelt tilfelle.

Hvis din leder ikke kjenner til dette, prøv personalkonsulent i administrasjonen (eller barnehageavdelingen i kommunen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn til legetime/ spesialist= perm. med lønn!

Enkelt og veldig greit! Legg et eks av AML på bordet til sjefen din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her fannt jeg noe i AML...

§ 12-9. Barns og barnepassers sykdom

(1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon:

a) for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt,

b) hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller

c) hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn.

(2) Retten til permisjon etter paragrafen her gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Arbeidstaker har rett til permisjon inntil 10 dager hvert kalenderår eller inntil 15 dager dersom arbeidstaker har omsorg for mer enn to barn. Arbeidstaker har uansett rett til permisjon når det ytes omsorgspenger, pleiepenger eller opplæringspenger fra folketrygden.

(3) Dersom barnet har kronisk sykdom, langvarig sykdom eller er funksjonshemmet og det derfor er en markert økning av risikoen for at arbeidstaker får fravær fra arbeidet, har arbeidstaker rett til fri etter første ledd i inntil 20 dager hvert kalenderår. Retten til permisjon gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år. Arbeidstaker har i tillegg rett til permisjon for å delta i opplæring ved godkjent helseinstitusjon eller offentlig kompetansesenter for å kunne ta seg av og behandle barnet.

Dette er kanskje det du ser etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...