Gjest gjest1 Skrevet 8. mai 2006 #1 Skrevet 8. mai 2006 Jeg har havnet i en uheldig situasjon på deltidsjobben min. Jeg har jobbet der i 5 år ved siden av studiene, og har alltid jobbet fullt om sommeren. Noe jeg også har blitt lovet (muntlig) i år. Nå har det kommet ny sjef som driver å ansetter sin egen familie og skiser ut oss andre. Nå like før helgen fikk jeg vite at hverken jeg eller noen av de andre deltidene kommer til å få noen ekstravakter i sommer - han har ansatt andre som skal ta disse vaktene. Jeg må jo selvsagt så fort som mulig starte jakten etter en ny sommerjobb. Utrolig surt at dette kommer nå, ikke mange jobber igjen nå. Spørsmålet er så - vil jeg ha rett på arbeidsledighetstrygd i sommer? Jeg har tjent over grensen for hva de gir det for, men siden jeg er student vet jeg ikke hvordan det fungerer. Nå vet vel ikke trygdekontoret at jeg kommer til å studere til høsten også, men... Ikke vet jeg. Noen som har klarhet i hvordan disse reglene er? Jeg kommer selvsagt til å gjøre det jeg kan for å få en ny jobb, men om det ikke skulle gå er det greit å vite hva en kan ha rett på. (jeg har heller ikke sagt opp enda, men slik det er blitt der nå har jeg på ingen måte lyst til å jobbe der mer) Håper noen kan hjelpe, både jeg og de to andre som er berørt er rimelig fortvilet!
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #2 Skrevet 8. mai 2006 Du har rett på dagpenger dersom du har fått redusert arbeidstiden med 50% eller mer, i forhold til i 2005. Du må registrere deg som arbeidssøker, og så kan du søke om dagpenger. Da må du dokumentere hvor mye (hvor mange timer) du jobbet i fjor, totalt. (Det skal stå f.eks på lønnslippen for desember). Du må også ha med dokumentasjon på hvorfor du har sluttet. (dvs, du har jo ikke sluttet, men hvorfor du ikke har det samme stillingsprosenten som i fjor (aetat regner ut stillingsprosenten din i fjor utifra hvor mange timer du jobbet) Du må altså få din arbeidsgiver til å skrive et skriv som forklarer at arbeidstiden er redusert i år i forhold til i fjor pga sesongsvinginger. Du må også ha med arbeidskontrakten og skattekort (del 1, originalen). Muntlige avtaler tells ikke. Dersom du får dagpenger (søknaden må jo innvilges først), har du rett på dagpenger frem til du begynner å studere igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå