Gå til innhold

Kristendom i praksis


Anbefalte innlegg

Det skrives så mye negativt om mange ting her. Jeg har lyst til å dele noe positivt med dere:

De var bitre fiender, men nå samarbeider de for å spre kjærlighetens budskap til nye områder i Mosambik.

Dette står om Jose Thenga som var geriljasoldat i 13 år i geriljakrigen som varte fra 1975 til 1992, og om Reboiva Ndarassane som var regjeringssoldat i 20 år.

Jose ble kristen for litt over ett år siden og er nå predikant i en av de nye utpostmenighetene i fjellet. Livet mitt er blitt helt anderledes og bedre, utbryter han med et smil, til en bekjent av meg. Ved siden av ham står en av hans tidligere fiender Reboiva som kjempet mot geriljaen som Jose tilhørte. Han ble kristen for 5 år siden og er nå pastor i en av de nye menighetene.

Hatet er borte, og disse to samarbeider nå for å spre kjærlighetens budskap til nye områder.

Dette skjer fordi noen misjonærer har vært der med Jesu budskap tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det er ikke kristendommen i seg selv som er negativ. Det er de kristnes feil tolkning av Jesus ord som er negativt.

Sånn som deg som tror du forstår Guds ord det er bare idiotisk.

Uansett så er ikke dette noe nytt...Det har også skjedd innenfor Buddhismen og dens misjonær virksomhet. Så dette er ikke noe spesielt gjort av en kristen misjonær. Det er gjort før av Buddhister og andre religioner.

Ingenting spesielt ved det tilfeldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Det skrives så mye negativt om mange ting her. Jeg har lyst til å dele noe positivt med dere:

De var bitre fiender, men nå samarbeider de for å spre kjærlighetens budskap til nye områder i Mosambik.

Dette står om Jose Thenga som var geriljasoldat i 13 år i geriljakrigen som varte fra 1975 til 1992, og om Reboiva Ndarassane som var regjeringssoldat i 20 år.

Jose ble kristen for litt over ett år siden og er nå predikant i en av de nye utpostmenighetene i fjellet. Livet mitt er blitt helt anderledes og bedre, utbryter han med et smil, til en bekjent av meg. Ved siden av ham står en av hans tidligere fiender Reboiva som kjempet mot geriljaen som Jose tilhørte. Han ble kristen for 5 år siden og er nå pastor i en av de nye menighetene.

Hatet er borte, og disse to samarbeider nå for å spre kjærlighetens budskap til nye områder.

Dette skjer fordi noen misjonærer har vært der med Jesu budskap tidligere.

klart man forandrer seg hvis man blir kristen, de kan ikke kalle seg kristne og fortsette å krige mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Helt klart en fin side ved kristendom. Det vi diskuterer på denne siden er for det meste kosmetisk i forhold til de eksistensielle problemene kriger og konflikrammede områder står stilt ovenfor. For å si det slik; en må først krabbe før en kan gå. Kanskje kan kristendommen bane vei for en mer pragmatisk løsning på konflikter, ser ikke ut som den formen for islam som dominerer i f.eks deler av Nigeria er så veldig godt egnet til dette.. Først kristendom, så kan en kanskje langsomt få en utvikling mot en kritisk og sekulær individorientert stat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lurven!

Du sier man forandrer seg når man er kristen.???(slutter å krige)

Hva med all krig som faktisk kommer av relgion?? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kristendommen i seg selv som er negativ. Det er de kristnes feil tolkning av Jesus ord som er negativt.

Sånn som deg som tror du forstår Guds ord det er bare idiotisk.

Uansett så er ikke dette noe nytt...Det har også skjedd innenfor Buddhismen og dens misjonær virksomhet. Så dette er ikke noe spesielt gjort av en kristen misjonær. Det er gjort før av Buddhister og andre religioner.

Ingenting spesielt ved det tilfeldet.

Så du mener at det er feil å tro at en forstår Guds ord?

Tror du virkelig at Gud har formet sine ord slik at vi ikke skal forstå dem?

Hva er da vitsen etter din kloke vurdering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei lurven!

Du sier man forandrer seg når man er kristen.???(slutter å krige)

Hva med all krig som faktisk kommer av relgion?? :klø:

Jeg kaller meg som kjent kristen, men jeg er ikke religiøs.

De som er religiøse lever enten etter det gammeltestamentlige mønster, eller de lever etter menneskelagde ritualer og regler.

Jesus påla oss aldri å utføre spesielle ritualer, men han oppfordret oss til et levesett som vil være til beste for oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så du mener at det er feil å tro at en forstår Guds ord?

Tror du virkelig at Gud har formet sine ord slik at vi ikke skal forstå dem?

Hva er da vitsen etter din kloke vurdering?

min vudering er ikke klok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Hei lurven!

Du sier man forandrer seg når man er kristen.???(slutter å krige)

Hva med all krig som faktisk kommer av relgion?? :klø:

kan ikke svare for andre religioner, men grunnideen i kristendommen er jo at mennesker skal være fredelige mot hevrandre, desverre er det noen som har misforstått dette.

går man til krig mot et annet land bryter man jo flere av de 10 bud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
kan ikke svare for andre religioner, men grunnideen i kristendommen er jo at mennesker skal være fredelige mot hevrandre, desverre er det noen som har misforstått dette.

går man til krig mot et annet land bryter man jo flere av de 10 bud

Alle religioner er basert på fred. Problemet er at mennesker ikke er i stand til og holde fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest

Hvis kristendommen har en rett tolkning av bibelen.

hvorfor kan ingen da fortelle meg hvor det står i bibelen at sjelen skal leve evig?

Det står heller ingenting om ett helvete hvor man kan brenne i evig tid.

Jeg kaller meg som kjent kristen, men jeg er ikke religiøs.

De som er religiøse lever enten etter det gammeltestamentlige mønster, eller de lever etter menneskelagde ritualer og regler.

Jesus påla oss aldri å utføre spesielle ritualer, men han oppfordret oss til et levesett som vil være til beste for oss selv.

hva med 1. Korinter 11: 23—25.

For jeg har mottatt fra Herren det som jeg også har gitt videre til dere, at Herren Jesus den natten da han skulle overgis, tok et brød og, etter å ha takket, brøt det og sa: «Dette betyr mitt legeme, som er til gagn for dere. Fortsett å gjøre dette til minne om meg.» Han gjorde likedan også med begeret, etter at han hadde inntatt aftensmåltidet, og sa: «Dette beger betyr den nye pakt i kraft av mitt blod. Fortsett å gjøre dette, så ofte som dere drikker det, til minne om meg.» For så ofte som dere spiser dette brød og drikker dette beger, fortsetter dere å forkynne Herrens død, inntil han kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kristendommen har en rett tolkning av bibelen.

hvorfor kan ingen da fortelle meg hvor det står i bibelen at sjelen skal leve evig?

Det står heller ingenting om ett helvete hvor man kan brenne i evig tid.

Matt 18:8-9

Matt 25:46

Matt 19:16-29

Mark 9:43-50

iblandt andre steder.

Også i Johannes’ åpenbaring kap. 21.

Se også

http://www.christiananswers.net/dictionary/eternallife.html

og

http://www.christiananswers.net/q-grace/hell.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis kristendommen har en rett tolkning av bibelen.

hvorfor kan ingen da fortelle meg hvor det står i bibelen at sjelen skal leve evig?

Det står heller ingenting om ett helvete hvor man kan brenne i evig tid.

hva med 1. Korinter 11: 23—25.

For jeg har mottatt fra Herren det som jeg også har gitt videre til dere, at Herren Jesus den natten da han skulle overgis, tok et brød og, etter å ha takket, brøt det og sa: «Dette betyr mitt legeme, som er til gagn for dere. Fortsett å gjøre dette til minne om meg.» Han gjorde likedan også med begeret, etter at han hadde inntatt aftensmåltidet, og sa: «Dette beger betyr den nye pakt i kraft av mitt blod. Fortsett å gjøre dette, så ofte som dere drikker det, til minne om meg.» For så ofte som dere spiser dette brød og drikker dette beger, fortsetter dere å forkynne Herrens død, inntil han kommer.

Matt.10,28:

Vær ikke redde for dem som dreper legemet, men ikke kan drepe sjelen. Frykt heller ham som kan ødelegge både sjel og legeme i helvete.

Judas brev 1,7:

Et annet eksempel er Sodoma og Gomorra og deres nabobyer, hvor folk levde i hor likesom disse englene, og i unaturlige lyster. Nå ligger de der som et eksempel på straffen i en evig ild.

Når det gjelder nattverd, så er dette en pakt med Jesus som en selvfølgelig ikke er nødt om å følge, og dette er ikke til faste tider, men mer etter menighetenes eget ønske. Dette har da heller ikke noe med selve frelsen å gjøre.

Men vi gjør det med en selvfølgelig glede. Det blir som en høytidelig minnestund om det Jesus ofret for oss på Golgata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*

Krigene i religion kommer ved forskjeller, om vi tar vekk all religion, la oss si det finnes ingen Gud, vitenskapen kunne bekrefte det med sin store visdom.

Jeg ser for meg snobbere, i krig med de fattige, heterofile i krig med homofile, rasekriger, de svake mot de sterke(survival of the fittest), hvor etter en tid de svake hadde dødd ut. Og hva med de som jobber for at verden skal gå rundt, de som skal melke kyrne, dyrke marken, mate dyra, så og høste, nei de er opptatt med å klage på korrupte myndigheter som tar alle penger selv, som bekymrer seg over at de blir frastjålet og myrdet hele tiden. De slipper noen atombomber, kansje det vil senke det økende folketallet så det blir mer mat til dem så de kan overleve. Men jeg ser for meg frelst fra dette her.

Av hva jeg har lest i bibelen ligger det en stor trengsel for menneskeheten i min levetid. Solen skinner idag, men hvem kan forutse imorgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blablablablablabla blabla blabla blabla blabla blabla

Jeg ser for meg snobbere, i krig med de fattige, heterofile i krig med homofile, rasekriger, blablabla De slipper noen atombomber,

Det har vel aldri vært ATEISTER som har bekjempet homofili. Derimot har kristne en tendens til dette.

Når det gjelder hvem det er som slipper atombomber så har vi kun et eksempel på dette i historien. En kristen president i USA.

Nei. Ser man på hvilke av disse to livssyn som har fororsaket mest lidelse her i verden så er det helt klart kristendommen så nå skyter du deg selv ganske hardt i foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_RPM_*

Tror det hadde vært verre jeg om vi ikke hadde hatt Gud på samvittigheten. Vanskelig å forutsi hva som ville skjedd, men voksne mennesker lytter ikke på seg selv engang, hvorfor lytte til andre som prøver å være gode i seg selv. Det er sikkert verre å elske sin neste som seg selv, når synden i verden forverres, Jesus bremset ned denne synden i verden for 2000 år siden mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...