abelille Skrevet 8. mai 2006 #21 Del Skrevet 8. mai 2006 I offentlig sektor har vel arbeidsgiver plikt til å gi avvenningstilbud til rusmisbrukere? Og hasj bør sees på som like alvorlig som andre stoffer. I mitt hode er det lettere å gå videre til andre stoffer dersom man først har brukt hasj (selv om det ikke trenger å skje), og som sykepleier har man god tilgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 8. mai 2006 #22 Del Skrevet 8. mai 2006 Det er nok mye mer utbredt enn man aner, for ikke å snakke om hvor mange som er avhengig av piller og opiater. Men enhver sykepleier som har vært i psykiatrisk praksis vet at hasjmisbruk kan utløse psykose senere i livet, så da er det jo idioti å gjøre det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 8. mai 2006 #23 Del Skrevet 8. mai 2006 Hva hadde man sagt om vedkommende hadde vært hjernekirurg som skulle behandle en som står en nær? Tror ikke de fleste hadde hatt noen spesielt høy toleranse da. Hva slags sykepleier er dette? En operasjonssykepleier som bistår hjernekirurgen eller overvåker for tidlig fødte barn. Jeg tror ikke på noen høy toleranse da heller. Er det greit dersom en sykepleier f.eks. "bare" behandler eldre? Det kan ikke være noen forskjell på pleierkategori og bør følgelig være en klar grunn til å bli sparket umiddelbart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 8. mai 2006 #24 Del Skrevet 8. mai 2006 Det er visst litt forskjellig praksis på det der ja. Jeg synes det er latterlig å røyke hasj uansett, men kanskje spesielt når man jobber som sykepleier... Takker for svar. ← Akkurat det med latterlig var kanskje litt merkelig sagt? Jeg leste at reaksjonsevnen blir betraktelig svekket av å røyke, selv dagen etter, når de selv føler at de er helt frisk og pigg. Derfor synes jeg det er galt å gjøre det når man har en slik jobb. Man trenger folk som er skikkelig våkne og har rask reaksjonsevne i en slik jobb! Ellers så vet jeg bare om en sykepleier som røkte hasj, bare litt, etter jobb og på fridager. Men det skle helt ut etterhvert og hun mista jobben sin. Men det handlet vel om at hun ikke møtte opp og slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 8. mai 2006 #25 Del Skrevet 8. mai 2006 Jeg tror det kommer an på om det har innflytelse på jobben. Eller er det slik at man krever mer av en sykepleier enn f.eks. en lastebilsjåfør? Jeg tror vi må skille litt mellom hva vi mener et menneske burde og ikke burde og hva som faktisk kan kreves av et menneske som f.eks. røyker hasj eller gjør noe annet ulovlig i ferien sin. Forøvrig leste jeg at sykepleiere oftere mister autorisasjonen pga. rusmisbruk enn leger. Grunnen er at sykepleierne ofte hadde stjålet medisiner, mens leger skrev ut resepter til seg selv. Jeg er usikker på om jeg er enig i at akkurat det er det som bør vektlegges i vurderingen av reaksjon. Selv ville jeg kanskje tenkt litt mer på i hvor stor grad vedkommende hadde satt andres liv og helse i fare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest splæsj Skrevet 9. mai 2006 #26 Del Skrevet 9. mai 2006 Er det ikkje mogleg å jobbe på Blåkors om ein ikkje er total avholds? Merkeleg... Syns det er litt rart med jobbar som krev absolutt avhold på fritida... ← Det er en egen klausul i kontrakten om totalavholds, ja... Man må selvfølgelig ikke skrive under på kontrakten, men da henger også jobben i en tynn tråd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2006 #27 Del Skrevet 9. mai 2006 Er det ikkje mogleg å jobbe på Blåkors om ein ikkje er total avholds? Merkeleg... Syns det er litt rart med jobbar som krev absolutt avhold på fritida... ← Blåkors ER totalavholds, og krever derfor totalavhold av sine ansatte. Å jobbe på Blåkors og ta seg en dram/joint på fritida blir i prinsippet som å være prest i den norske kirke, men muslim på fritida. -Brudd med det grunnleggende verdisynet til arbeidsgiver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neffi Skrevet 9. mai 2006 #28 Del Skrevet 9. mai 2006 ...og er ansatt i offentlig helsevesen, er det oppsigelsesgrunn? Det lurer jeg på. ← Ja; det er ulovlig å røyke hasj. Og man følger ikke de etiske rettningslinjer som man skal ved et arbeid i helsesektoren. Om noen kan bevise det er værre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 9. mai 2006 #29 Del Skrevet 9. mai 2006 Hva hadde man sagt om vedkommende hadde vært hjernekirurg som skulle behandle en som står en nær? ← Jeg ville ikke hatt noen problemer med det, dersom vedkommende bare røykte en og annen frihelg feks. Men dersom de hadde røykt feks dagen før en operasjon ville jeg selvsagt reagert på det, akkurat som jeg ville reagert negativt dersom h*n hadde drukket seg brisen dagen før en operasjon. Når det gjelder dette med at hasjrøykere er mer tilbøyelige til å misbruke piller så stemmer ikke det. For det første er "gateway-teorien" kraftig motbevist av alt som heter statistikk, og for det andre er det ett kraftig sosialt skille mellom hasjrøykere og pillenarkomane. Du har to hovedgrupper som misbruker piller, den ene er mennesker som er avhengige av heroin, og dermed også bruker morfinpreparater, rohypnol ol for å stille avhengigheten sin. Den andre er mennesker som aldri har rørt illegale stoffer, men ser på piller som en helt ufarlig ting, "for de får man jo av legen, så da kan det ikke være farlig", og som deretter har greid å bli avhengige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå